Ulriksdals Station 70-talet

Startat av Ove Bojarp, 19 oktober 2007, 11:09:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp



      Fotade den då jag till och från var i Hagalund / Ulriksdal. Före 76, då
      jag 76 flyttade till SJ-Förrådet i Lugnvik (Östersund).

Nico


Helt suveränt... min hemmaplan. Bor ju numera i det som s.a.s. är skogsdungen bakom hyreshuset på bilden. Finns det flera miljöbilder av den kalibern, gärna från Stockholmsområdet, så är inte jag den som bangar att titta på och njuta av dem.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Vet inte riktigt vad det är för kaliber på dessa bilder. Kanske kan de falla dig i smaken, även om inte bildkvalitén är den bästa. Och kanske, kanske, kom till och med din skogsdunge med på någon av dem. Samtliga bilder tagna 1970 om jag minns rätt.




















吉先生

Nico

#3

Wow, kan bara säga att det här är verkligen helt 'up my alley'. Är som sagt ingen fotograf så det där med bildkvalitet är inte riktigt min starka sida. Snarare är det motiven som avgör... och dessa har då helt rätt kaliber. Sedan kanske jag är lätt partisk när jag säger att bilderna verkligen faller mig  i smaken, i synnerhet som jag i större delen av mitt liv har bott i olika delar av Solna. Å andra sidan är denna typ av bilder även viktiga som tidsdokument. När man kan se hur en plats förändras över tid så får man även en viss känsla för det hela. Det här kan även ses som ett slags Stockholmiana och för min del är även allt sådant intressant. Vill minnas att på den sträckningen som förekommer på bilderna förbi stationen i Ulriksdal så gjordes även en del av de första testerna med elektrifierad järnväg i Sverige... kan det ha varit runt 1905-1907 eller så? I vilket fall som helst, kudos till både Ove och Mr. G  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman