Flertal turer inställda i UL-trafiken..

Startat av Jacob, 16 augusti 2012, 20:23:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Ser nu att sista nattavgången kl. 02:05 Gävle-Älvkarleby Kraftverk kommer att köras i den uppdaterade störningsinfon hos UL och det är ju mycket bra det... Alla Resenärer ha ju inte rutinen att kolla på hemsidan innan resa..
Taxi ner till tex Skutskär kostar ju flera hundra !

Detta bör ju inte upprepas fler gånger och åter igen är detta en större skandal faktiskt att så många turer blir inställda med så kort varsel, det måste vara ett generalfel hos Nobina Uppland!

vesslan30

Det är hk som anställer chaufförer och sen har  planeringen misslyckats totalt... Pratade med en förare idag som hade lika mycke tomkörning som linje körning...

jocke

Får tacka gudarna att stadsbussarna kör till furuvik under helgens Reggiefestival. Annars vore kaoset ett faktum.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: vesslan30 skrivet 17 augusti 2012, 23:56:08 PM
och sen har  planeringen misslyckats totalt... Pratade med en förare idag som hade lika mycke tomkörning som linje körning...

Upphandlar inte UL i rena färdiga omlopp? Dvs att bussföretagen får olika omlopp där UL noggrant planerat alla linjer samt tomkörningar från omloppets början till dess slut?

KG

Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2012, 01:20:56 AM
Upphandlar inte UL i rena färdiga omlopp? Dvs att bussföretagen får olika omlopp där UL noggrant planerat alla linjer samt tomkörningar från omloppets början till dess slut?

Det är inte så att man prioriterat vissa stomlinjer och då fått lägga om tjänsterna med tomkörning som följd?

Man kan t.ex. se nu av störningsinfon att nattbussen från Östervåla till Uppsala är inställd, men inte nattbussen tillbaka. Dessa två körs alltid av Vålagaraget så varför är en av dom inställd? Förklaringen kan vara att Uppsala kör nattbussen ut och tommar tillbaka.

Klaverdörr

Citat från: vesslan30 skrivet 17 augusti 2012, 23:56:08 PM
Det är hk som anställer chaufförer och sen har  planeringen misslyckats totalt... Pratade med en förare idag som hade lika mycke tomkörning som linje körning...

Bara att konstatera att Nobina har tagit sig vatten över skallen i denna upphandling och det kommer att stå detta företag dyrt. Sedan blir det garanterat ett antal i ledningen som inte kommer få fortsatt förtroende!

Extremt dåligt skött är bara förnamnet och sedan skylla på religös högtid som en Administrator gjort i detta forum är även det en skandal! Skärpning!!!!!!!!

Företaget lägger och även godkänner ledigheter utan religös åsikt. Allt ligger på Nobina i planeringen..
Hoppas UL ifrågasätter upphandlingen och även säger upp denna med 12 månaders uppsägnings tid! För detta är nog den största skandalen i upphandlingens historia i Sverige!

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2012, 01:20:56 AM
Upphandlar inte UL i rena färdiga omlopp? Dvs att bussföretagen får olika omlopp där UL noggrant planerat alla linjer samt tomkörningar från omloppets början till dess slut?

Nu är jag inte så insatt i hur UL:s trafik fungerar i detalj, men måste verkligen trafikutövaren köra efter de omlopp som huvudmannen planerat?

Omnilasse

Citat från: Klaverdörr skrivet 18 augusti 2012, 03:10:00 AM
Bara att konstatera att Nobina har tagit sig vatten över skallen i denna upphandling och det kommer att stå detta företag dyrt. Sedan blir det garanterat ett antal i ledningen som inte kommer få fortsatt förtroende!

Extremt dåligt skött är bara förnamnet och sedan skylla på religös högtid som en Administrator gjort i detta forum är även det en skandal! Skärpning!!!!!!!!

Företaget lägger och även godkänner ledigheter utan religös åsikt. Allt ligger på Nobina i planeringen..
Hoppas UL ifrågasätter upphandlingen och även säger upp denna med 12 månaders uppsägnings tid! För detta är nog den största skandalen i upphandlingens historia i Sverige!

Kanske tonen här är lite överdriven. Vi fick ju en förklaring här till att man valt ett annat semesterupplägg men inte orsaken till det. Att jag själv talade om semestrar som orsak handlar ju snarare om att man inte har några reserver att ta in om förare sjukanmäler sig etc (jobbar man på timmar har man ju rätt stor frihet att välja när man vill jobba och under semestertider sitter flera av dem redan på fulltidsschema). En del förare kanske inte heller får köra på grund av vilotider och sådant att ta hänsyn till. Vissst man kan alltid kalla hem folk från semestrar men det brukar inte vara så vanligt i Sverige och det främjar nog inte saken på sikt.

Som alla vet är det inte heller så lätt att få tag i sommarvikarier till bussar. Man kan inte sätta vem som helst bakom ratten eller precis ta in skolungdomar. En trend har väl också varit runt om i Sverige att sommarutbudet av trafik ökar från trafikhuvudmännens sida (vilket gör det än svårare).

Att på det här sättet döma ut en företag och kalla de för den största skandalen i upphandlingens historia är ju inte bara direkt felaktigt, utan även rätt överdrivet. Överlag har ju trafiken fungerat bra sedan övertagandet. Att man gör missar och får en del inställda turer har hänt på en rad platser i landet av denna omfattning under en kortare period. Därmed inte sagt att det förstås är bra.

Skulle man dock under en längre tid ha många inställda turer är det förstås allvarligt. Men några dagar kanske är lite mycket att börja beskriva det hela som en katastrof!

Wetjo

Orden "Skandal" och "Katastrof" är de mest missbrukade orden i svensk press...  ;)

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 18 augusti 2012, 05:48:18 AM
Nu är jag inte så insatt i hur UL:s trafik fungerar i detalj, men måste verkligen trafikutövaren köra efter de omlopp som huvudmannen planerat?

Även jag är inte helt och fullt insatt. Men det normala i UL-trafiken är att operatören kör efter samma UL-konstruerade omlopp hela arbetsdagen. Dock kan man ju just dessa dagar tillfälligt ha lagt om så att förarna byter omloppssiffror under dagen för att prioritera vissa stomlinjer, som KG gissar.

På SL-sidan i Norrtälje är det däremot vanlig vardag att kasta om SL-omloppen hur som helst, för att själva skapa egna bra tjänster. Vilket SL:s kundtjänst inte riktigt förstått ännu, då de ibland lovat resenärer att de kan sitta kvar i en buss utan att byta. (T.ex att en specifik 639 skulle bli en 648 på Rimbo station). I verkligheten bryter man just där, tar 639-bussen och föraren ur trafik, medan en kvällsförare med en nytankad nystädad buss dyker upp och kör 648, och därefter vidare på detta omlopp.

Nico

Citat från: Nico skrivet 17 augusti 2012, 09:51:02 AMSedan har ju Ramadan pågått sedan 20 juli och avslutas först nu den 18 augusti... vilket nog välkomnas av flera personalplanerare. I mindre bruksorter så kanske det är något som inte påverkar, men i många större tätorter så har det faktiskt en inverkan på personalläget då många vill vara lediga osv.

Citat från: Klaverdörr skrivet 18 augusti 2012, 03:10:00 AMExtremt dåligt skött är bara förnamnet och sedan skylla på religös högtid som en Administrator gjort i detta forum är även det en skandal! Skärpning!!!!!!!!

Alltså Klaverdörr, du verkar ha tolkat mitt inpass som Fan läser bibeln så jag citerar även det ovan...

Jag kan i övrigt inte säga att jag uppskattar din tolkning... var någonstans har jag skyllt just något alls på en religiös högtid?!  Mitt lilla inpass var bara ett tillägg och litet förtydligande kring att det faktiskt finns en del nyare faktorer som numera kan påverka i vissa fall. Nu vet jag inte hur det fungerar i de områden som nämns här varför jag inte heller uttalat mig specifikt i saken utan mitt inpass var ganska generellt. Däremot är det de facto en realitet som orsakar vissa gråa hår hos personalplanerare i sådana områden som Storstockholm, Storgöteborg osv.

Sedan undrar jag lite över ditt ganska grovt överdrivna ordval för vari ligger det skandalösa i att jag i egenskap av forummedlem (utifrån egen erfarenhet) gör ett inlägg? Undrar även vad det är som kräver skärpning i så fall?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars

Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2012, 09:50:05 AM
Även jag är inte helt och fullt insatt. Men det normala i UL-trafiken är att operatören kör efter samma UL-konstruerade omlopp hela arbetsdagen. Dock kan man ju just dessa dagar tillfälligt ha lagt om så att förarna byter omloppssiffror under dagen för att prioritera vissa stomlinjer, som KG gissar.

På SL-sidan i Norrtälje är det däremot vanlig vardag att kasta om SL-omloppen hur som helst, för att själva skapa egna bra tjänster. Vilket SL:s kundtjänst inte riktigt förstått ännu, då de ibland lovat resenärer att de kan sitta kvar i en buss utan att byta. (T.ex att en specifik 639 skulle bli en 648 på Rimbo station). I verkligheten bryter man just där, tar 639-bussen och föraren ur trafik, medan en kvällsförare med en nytankad nystädad buss dyker upp och kör 648, och därefter vidare på detta omlopp.
Det blev liknande fenomen i Värmland när Hastus infördes, många omlopp går ju ungefär lika år från år och det behövs bara lite finjusteringar inför varje skolstart. I Arvika som exempel kunde de bussar som kom in västerifrån fortsätta på ny linje österut och då kunde på morgonen gymnasieeleverna sitta kvar in på ny linje och gick av utanför sin skola. När Hastus infördes och samtliga lokala trafikplanerare som hjälpte till blev överflödiga och allt koncentrerades till den centrala trafikplaneringen då upphörde allt detta praktist tänkande och tjänsterna möblerades helt om, Det som Hastus sa gällde. Detta är bara ett exemel av många
Detta resulterade i ett vilt bussbytande på busstation
Samma personer var det som planerade trafiken i Dalarna och delvis även i Uppland på den trafik Nobina hade förr på Swebustiden.

KG

#27
Dagens då än så länge:

Citat
Linje 101 kl 8:53 Björklinge – Uppsala – Knivsta

Linje 102 kl 7:45 Knivsta – Uppsala – Björklinge

Linje 501 kl 10:22 Skutskär – Gävle
Linje 501 kl 11:02 Gävle - Älvkarleby

Linje 774 kl.08:55 Uppsala - Västerås
Linje 774 kl 10:40 Västerås - Uppsala

Linje 801 kl 6:33 Uppsala – Arlanda

Linje 811 kl 10:18 Uppsala – Öregrund
Linje 811 kl 12:20 Öregrund - Uppsala

Linje 823 kl 10:05 Uppsala – Österbybruk
Linje 823 kl 11:58 Österbybruk - Uppsala

Linje 844 kl 5:10 Tärnsjö – Uppsala
Linje 844 kl 11:10 Uppsala - Östervåla

Linje 848 kl 6:35 Uppsala – Sala
Linje 848 kl 8:10 Sala – Uppsala

Linje 889 kl 9:00 Uppsala - Skölsta

Linje 101 kl.16:53 Björklinge - Knivsta
Linje 101 kl.23:28 Uppsala - Björklinge
Linje 101 kl.18:40 Knivsta -Björklinge

Linje 102 kl. 19:53 Björklinge - Uppsala
Linje 102 kl 16:28 Uppsala - Björklinge
Linje 102 kl 00:35 Björklinge - Knivsta
Linje 102 kl 01:05 Knivsta - Uppsala

Linje 501 kl 19:07 Älvkarleby kraftv. - Gävle
Linje 501 kl 20:02 Gävle - Skutskär

Linje 510 kl. 18:10 Tierp - Älvkarleby kraftv. 

Linje 774 kl 12:55 Uppsala - Västerås
Linje 774 kl 14:40 Västerås - Uppsala

Linje 805 kl 13:20 Uppsala - Hallstavik

Linje 805 kl 14:30 Hallstavik - Uppsala

Linje 809 kl 16:30 Uppsala - Knutby

Linje 817 kl 14:45 Tierp - Gimo
Linje 817 kl 16:10 Gimo - Tierp

Linje 844 kl 14:55 Östervåla - Uppsala

Linje 848 kl 19:35 Uppsala - Heby
Linje 848 kl 21:30 Heby - Uppsala

Linje 865 kl 20:30 Heby - Tärnsjö
Linje 865 kl 21:00 Tärnsjö - Heby


CS

Citat från: Lars skrivet 18 augusti 2012, 10:53:35 AM
Det blev liknande fenomen i Värmland när Hastus infördes, många omlopp går ju ungefär lika år från år och det behövs bara lite finjusteringar inför varje skolstart. I Arvika som exempel kunde de bussar som kom in västerifrån fortsätta på ny linje österut och då kunde på morgonen gymnasieeleverna sitta kvar in på ny linje och gick av utanför sin skola. När Hastus infördes och samtliga lokala trafikplanerare som hjälpte till blev överflödiga och allt koncentrerades till den centrala trafikplaneringen då upphörde allt detta praktist tänkande och tjänsterna möblerades helt om, Det som Hastus sa gällde. Detta är bara ett exemel av många
Detta resulterade i ett vilt bussbytande på busstation
Samma personer var det som planerade trafiken i Dalarna och delvis även i Uppland på den trafik Nobina hade förr på Swebustiden.

Snälla skyll inte på Hastus så fort det är något dåligt i planeringen! Det är tyvärr något som man allt för ofta hör ute på depåer och ser skrivet här.

Hastus är ett extremt kraftfullt verktyg, men som med alla andra kraftfulla verktyg; vet man inte hur man använder det så blir det heller inte bra. Det är inte Hastus fel att tjänsterna blir dåliga, det är en trafikplanerare som inte kan hantera det eller har dålig lokalkännedom!

Lars-Håkan_E

Citat från: CS skrivet 18 augusti 2012, 13:19:43 PM
Snälla skyll inte på Hastus så fort det är något dåligt i planeringen! Det är tyvärr något som man allt för ofta hör ute på depåer och ser skrivet här.

Hastus är ett extremt kraftfullt verktyg, men som med alla andra kraftfulla verktyg; vet man inte hur man använder det så blir det heller inte bra. Det är inte Hastus fel att tjänsterna blir dåliga, det är en trafikplanerare som inte kan hantera det eller har dålig lokalkännedom!

Man måste ju vara helt överens vilket resultat det är man eftersträvar, annars riskerar det att bli helt galet och det är inte programmets fel.

Sedan måste man alltid gå igenom resultatet manuellt, har man glömt någon parameter så kan man få en obehaglig överraskning.