Olofssons sista dagar i Kungsbacka

Startat av Bussmicke, 24 juli 2012, 11:54:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

MKB 854 köptes av Olofssons juni 1995, ställdes av 2000 och avreggades nov 2002, och var mycket riktigt fd SL H42 6211. Den nämda bussen som KE`s köpte (MJU 694) köptes vid samma tillfälle, men ställdes av 1999.

När det gäller trafiken på 732 så kördes denna av Buss i Väst, genom Olofssons, trafikåret 99-00. Som tidigare nämdes var det en upphandling av trafiken med trafistart 99, där KE`s i eget namn vann stor del av trafiken i Kungsbacka. De gick då ur Buss i Vät (bl.a. övertogs 2 omlopp och 2 bussar på orange express av Leja Touring) och KE`s hade m.a.o. ingenting med linje 732 att göra 99-00. Linjerna 731-734 ingick nämligen i ett paket, som hade vunnits av Kålleredsbussarna. Vid dess konkurs fick upphandlingen göras om (vanns sedemera av GS med trafikstart 00), och under tiden (trafikåret 99-00) kördes 731, 733 och 734 vidare av Swebus och 732 av Buss i Väst. Tidigare hade tre bolag delat på körningen på 732, nämligen KE`s, Olofssons och Landvetter Buss. Eftersom KE`s inte längre var kvar inom BiV och Landvetter Buss inte hade kvar någon övrig körning i Kungsbacka blev det så att Olofssons själva körde de tre omlopp så gick på 732.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2012, 11:45:51 AM


Jag antar att du menar Fogelbergs Buss i Ellös. Jag har ingen notering om att de skulle haft några flygbussar och eftersom det var ett utpräglat Scania-företag verkar det konstigt om de köpt Volvo. Kan naturligtvis ha rört sig om inlåning en kortare tid.

Orusttrafiken hade några gamla SL-flygbussar i slutet av 90-talet och början av 00-talet.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 31 juli 2012, 11:54:21 AM
Orusttrafiken hade några gamla SL-flygbussar i slutet av 90-talet och början av 00-talet.
//Jonas G

Jo, men det var så vitt jag vet bussar som de köpte direkt från Flygbussarna. Tre av dessa hamnade för övrigt sedan hos Borås Lokaltrafik som skolbussar, men när kommunen krävde att skolbussarna fick vara högst tolv år gamla hamnade de i stället i linjetrafik på 1xx-linjerna från hösten 1995 och ungefär ett år framåt.

yngrot

Det hände till och med  att B-L:s bussar gick på stadslinjer själv kört till Tullen med en av dem . Det roliga var att trots att bussarna var så gamla trodde vissa resenärer att de var nyare än de som normalt gick till Tullen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 07 augusti 2012, 21:04:19 PM
Det hände till och med  att B-L:s bussar gick på stadslinjer själv kört till Tullen med en av dem . Det roliga var att trots att bussarna var så gamla trodde vissa resenärer att de var nyare än de som normalt gick till Tullen

Jo, det hände nog att de dök upp på stadslinjerna också. De hade ju regioninredning och uppfattades väl därför av resenärerna som "nya".

Att resenärerna annars har svårt för att se skillnad på årsmodeller på bussarna visar den numera väl kända historien (inte minst tack var Bussar & Spårvagnar) om när framtidstrafiken i Borås invigdes och en av BL:s nya MAN boggibussar med gasdrift ställdes bredvid Klubb Gamla 45ans SJ-gula Volvo från 1945. Då kom det fram en gammal gumma till 45-an och frågade om detta var den nya bussen. Vi pekade på den som stod bredvid och sa att det var den.
- Den? Den ser ju ut som bussarna gjorde förut.



yngrot

De var ju bekvämare att åka i oxå  med höga ryggstöd .. Men på den tiden vart det ju ändå rätt bra stolar i stadsbussarna tjocka välstoppade dynor.. till skillnad mot dagens tunna hårda stolar..  Men en rolig sak är ju att i Västerås har de höga ryggstöd och A-C även i stadstrafiken  om de inte ändrat nyligen vill säga  ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussfanatikern

Citat från: yngrot skrivet 08 augusti 2012, 10:26:12 AM
Men en rolig sak är ju att i Västerås har de höga ryggstöd och A-C även i stadstrafiken  om de inte ändrat nyligen vill säga  ..
Alldeles riktigt men det beror väl på att man ska kunna använda bussarna i både stads- och landsortstrafiken utan någon större komfortskillnad.

S Svensson

Vi har nog lämnat Olofsson nu. Men på några Säfflebyggen som byggdes till Göteborgsområdet,dvs Säröbussarna och Mölndalsbussarna fanns det AC.
Det var svårt att få fungeradnde aggregat på bussar som öppnar dörrarna ofta.