bussväxellådor...

Startat av rikard, 17 oktober 2007, 12:34:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rikard

Hej alla kunniga.

Nån som skulle kunna kolla lite om växelådor eller rättare skrivet utväxling i olika växellådor typ automatlådor som volvo samt scania har just nu samt de förra modellerna typ volvos B10MA samt B10M, scanias samtliga växlelådor för CR111/CR112/CN112/CK112/CK113/CK113/CN113/CN94.
kan ju ringa o höra med dom på respektive fabrik Volvo/scania.
Men tänkte om nån av er som kör har lite mer koll på hur lådora växlar vid resp hastighet/varvtal/antal steg.
De flesta föregående modeller var/är 4/5 stegade vet jag. men det e just växling vid steg 1 till steg 2 som e intressant.

rikard

55 som läst men ingen som kunant svara?

Björn Forslund

På CR111:an med tvåstegsautomat HR501 verkar växlingen styras av en vajer som känner av hastigheten? Stämmer detta? På de fd SL H59:or (ombyggda till elgas)jag sett är detta arrangemang borttaget och vajerns införing till lådan övertäckt.

BadTab

Vet att Busslinks B10-or(både korta och ledade) från ca 89-00/01 har zf 5hp590 iallafall...