Busslön , Ob mm. Ny chaufför här !

Startat av Buss-Huliganen, 16 juli 2012, 19:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Handels har väl ändå 100% hela helgen efter lördag kl 12 om de inte har förhandlat ner det...

Ibland undrar jag varför jag bytte från 7-11 lagom tills de fick Handelsavtal  ::)

Lars-Håkan_E

Citat från: lil-sis skrivet 23 juli 2012, 20:41:14 PM
Handels har väl ändå 100% hela helgen efter lördag kl 12 om de inte har förhandlat ner det...

Ibland undrar jag varför jag bytte från 7-11 lagom tills de fick Handelsavtal  ::)

Ja visst är det så

Handels har inget storhelgstillägg, det är 100% rakt av

Om bussförarkollektivet har lågt OB så ligger en annan Transportansluten stor yrkesgrupp extremt mkt lägre, nämligen tidningsbuden.
Enkel OB 8:- och kvalificerad 16:-.
En stor del av denna grupp kör bil.

Klaverdörr

Citat från: JDS skrivet 23 juli 2012, 19:33:18 PM
Nu skrev han ju "350kr/tim" och i det är väl grundlönen inräknad, får man förmoda. Men det låter högt ändå, ungefärligen i nivå med kvalificerad övertid för en bussförare. Är det möjligen någon form av förskjuten arbetstid?

350kr/tim är ren OB (ingen förskjutning) , timlönen ingår i den fasta månadslönen iaf där jag arbetar.. 
Jo det är grymt bra OB det kan jag hålla med om för att tillhöra ett LO förbund..

Lars-Håkan_E

IF Metall har ju sedan länge släppt b.la kvälls, natt o helgtilläggen till de lokala parterna, ska man ha folk att jobba så måste man betala.

lil-sis

Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 20:58:11 PM
Ja visst är det så

Handels har inget storhelgstillägg, det är 100% rakt av

Om bussförarkollektivet har lågt OB så ligger en annan Transportansluten stor yrkesgrupp extremt mkt lägre, nämligen tidningsbuden.
Enkel OB 8:- och kvalificerad 16:-.
En stor del av denna grupp kör bil.

Har jobbat åt PREMO också. Det slutade jag med.

Även utan storhelgstillägg så betalar julafton i kassan bättre än julafton bakom ratten.

Men jag tycker det är roligare att köra, så det får väl vara så, så länge  :)

JDS

Citat från: lil-sis skrivet 24 juli 2012, 18:21:27 PM
Har jobbat åt PREMO också. Det slutade jag med.

Även utan storhelgstillägg så betalar julafton i kassan bättre än julafton bakom ratten.

Men jag tycker det är roligare att köra, så det får väl vara så, så länge  :)

Bästa affären torde väl vara att köra buss till vardags och sitta i kassan på julafton...

(jaja, ännu mer lönsamt är det förstås att vara VD för något lämpligt företag men du förstår vad jag menar!)

lil-sis

Mjae för mig så skulle nog kassan löna sig rakt av. Men jag är "svåranställd" med handelsavtal för jag ska ha så hög grundlön  ::) Så eg borde jag köra buss mån-fre och sen sitta jobba i butik 10h på söndagar  8)

VD har jag också varit, fast inte för något lämpligt företag  :P

mil

Seko posten har ett Super OB som innfaller om man jobbar påsk afton och liknande det är ordinarie lön plus 340 kronor i timmen

JDS

Citat från: lil-sis skrivet 25 juli 2012, 19:13:44 PM
Mjae för mig så skulle nog kassan löna sig rakt av. Men jag är "svåranställd" med handelsavtal för jag ska ha så hög grundlön  ::) Så eg borde jag köra buss mån-fre och sen sitta jobba i butik 10h på söndagar 

Fast då kan du väl lika gärna köra buss även på söndagen, för övertidsersättningen där är väl i alla fall bättre än timlön+OB i butiken?

lil-sis

Nope, butiken betalar bättre.

Men som sagt, det är roligare att köra buss :D

Der_löwe

Citat från: lil-sis skrivet 25 juli 2012, 19:13:44 PM
Mjae för mig så skulle nog kassan löna sig rakt av. Men jag är "svåranställd" med handelsavtal för jag ska ha så hög grundlön  ::) Så eg borde jag köra buss mån-fre och sen sitta jobba i butik 10h på söndagar  8)

VD har jag också varit, fast inte för något lämpligt företag  :P

När jag ser mina vänner som i åratal jobbat inom handels (en vanligt jobb för 80-talister utan utbildning) och fortfarande bara har procentanställningar och extra timmar vid behov så skulle jag välja bussjobbet alla dagar i veckan trots fördelaktig OB på helger.