Midsommardagen i Ramsmoragaraget! [Ett arbetsreportage]

Startat av Carl Eric, 12 juli 2012, 12:48:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Sedan Keolis tog över trafiken i Nacka-Värmdö har jag försökt få ut min kompis Jim som jobbar på Keolis Frihamnen till Stockholms bästa trafikområde (enligt mig) för lite gnet. Och tidigare i somras på midsommardagen fick han ett lagom långt gnet på lite drygt 9 timmar och då följde jag givetvis med som gudie och "co-driver" ;)

Turen börjar dock inte särskilt bra, vi löste av 20 minuter sena vilket gjorde att vi blev sena även från Slussen. Tyvärr är OmniLink-ledvagnarna inte särskilt bra på att köra in tid då deras acceleration lämnar lite att önska. Och inte blev det bättre av att en sopbil hade vält, vilket ledde till långa köer på Stavsnäsvägen.

Vi blev ungefär 30 minuter sena, vilket ni kan se på nästa bild. Jag tog den dock för att illustrera den skyltningsmiss som uppstod efter tidtabellskiftet. Meningen är att linje 434 skall skylta "Sollenkroka via Stavnäs" i Slussen för att i Stavsnäs skylta om till enbart "Sollenkroka". Dock skyltas det numera enbart "Sollenkroka" från Slussen för att vid Stavsnäs by skylta om till den skyltningen som syns på bilden. En bra förklaring av hur det skall vara finns av Marc i denna tråd. Kan även tilläggas att det inte gick att skylta någonting annat manuellt...

Men ett snabbt fotostopp hann vi med innan vi fortsatte mot Sollenkroka. Ni måste ju få se bussen vi hade under hela tjänsten, Keolis 6045!

Framme i Sollenkroka blev det en spetsvänding och avgång ganska omgående men lyckligtvis hade vi en förstärkningsvagn framför oss, därför står vi lite långt bak. Vi valde även den enligt mig en vettiga skylningen när man är långt från Stockholm och kör turister, nämligen "Stockholm".

Ankomst till Slussen med endast några få minuters försening, helt klart godkänt!

Därifrån skulle vi tomköra ut till Björknäs för lite rast samtidigt som bussen tvättades och tankades. Här en snabb bild innan vi skulle tillbaka till Slussen 45 minuter senare...

Turen ut mot Sollenkroka flöt på bra, och då alla passagerare hade klivit av innan vi hann ut till Sollenkroka passade vi på med ett litet fotostopp vid Sollenkroka By. Blev ganska många bilder därifrån, och för er som vill se alla hänvisar jag er till min hemsida, www.carlericericsson.se

Nytt med sommartidtabellen är att de flesta avgångar på 434 in mot Stockholm på söndagar inte trafikerar Stavsnäs utan att en separat avgång med linje 433 körs istället. Dock går de tre sista turerna på 434 in via Stavsnäs, och vi var en av dessa.

Väl på väg in passade jag på att ta en bild på vår förare innan det blev för mörkt.

Vi skulle avsluta kvällen med dagens sista avgång på linje 434 mot Överby, via Sollenkroka och Stavsnäs. Ingen korrekt skyltning där heller...

I Stavsnäs med felaktig skyltning även här. Blir ganska bra ljusbild nu när det är riktiga lampor i extraljusen...

Ett väldigt snabbt fotostopp ute på Djuröbron.

Och så strax efter midnatt avslutades dagens tjänst ute vid Överby Brygga. Eller avslutades och avslutades, vi skulle ju tillbaka till Ramsmoragaraget också men först den obligatoriska bryggbackning med tillhörande fotografering!

Med de bilderna tackar jag för mig och jag hoppas att reportaget föll någon i smaken! :)

Med Vänliga Hälsningar
Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Marc

Optimal

Tack själv för sällskapet. Synd att vagnen var så slö. Dock fick växellådan jobba då den växlade upp hela tiden.

Camilla

Jacob

Dagen då man inte var välkommen att åka med...........................................................................................

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

P.Ek

Mycket trevliga bilder! :)

Citat från: Carl Eric skrivet 12 juli 2012, 12:48:20 PM
Nytt med sommartidtabellen är att de flesta avgångar på 434 in mot Stockholm på söndagar inte trafikerar Stavsnäs utan att en separat avgång med linje 433 körs istället. Dock går de tre sista turerna på 434 in via Stavsnäs, och vi var en av dessa.

Det är ingen nyhet, tidigare somrar så länge jag kommer ihåg har det varit så. Det är liknande på lördagförmiddagar, fast åt andra hållet. Alltså på lördagförmiddagar går linje 434 inte via Stavsnäs mot Djurö, istället körs en 433a på samma gång till Stavsnäs :)

Carl Eric

Tack till er alla! :)

Citat från: P.Ek skrivet 14 juli 2012, 18:56:15 PM
Det är ingen nyhet, tidigare somrar så länge jag kommer ihåg har det varit så. Det är liknande på lördagförmiddagar, fast åt andra hållet. Alltså på lördagförmiddagar går linje 434 inte via Stavsnäs mot Djurö, istället körs en 433a på samma gång till Stavsnäs :)

Aha, men det var ändå några Djuröbor som blev lite besvikna (eller hur man nu skall beskriva det) när vi informerade om det...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Marc

Citat från: Carl Eric skrivet 14 juli 2012, 21:30:11 PM
Tack till er alla! :)

Aha, men det var ändå några Djuröbor som blev lite besvikna (eller hur man nu skall beskriva det) när vi informerade om det...
Sommargäster/Stockholmare (enligt def. av Söderman)! ;)

Carl Eric

Citat från: Marc skrivet 14 juli 2012, 21:45:15 PM
Sommargäster/Stockholmare (enligt def. av Söderman)! ;)

Tyvärr Marc, det var en scoutkompis's lillasyster så jag vet ganska säkert att de bor i Stavsnäs! ;)

MartinMartin

P.Ek

Jag tycker att skyltningen "Stockholm" är betydligt bättre och snyggare än "Slussen". Tycker att alla Nacka/Värmdö-bussar skulle byta till "Stockholm"s-skyltningen helt och hållet, eller åtminstone "Stockholm Slussen". :)

Carl Eric

jbnilsson

Trevliga bilder från ett vackert trafikområde.     
-  Nilsson