Huvudmeny

Är detta en lada?

Startat av Mattias Petersson, 30 juni 2012, 18:16:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Nja, det är vanligare att de stulna bilarna går åt andra hållet. Sedan är det nog inte så stor efterfrågan på just Lador mm. om man jämför med Mercedes, BMW osv.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MickeW

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polski_Fiat_125p.jpg

Liknar nog en Fiat, eller rättare sagt en Polski Fiat. Bilen på bild är nog en Lada, troligtvis en CL modell... Dessa fanns i två versioner, nämligen GL och CL. GL betydde galvaniserade lister och CL hade kromade....  :D.

Dessa bensinslukande bilar fanns det rikligt av här i Finland på 70 och 80 talet. 1,2 - 1,5 liter milen var inget ovanligt. Men de var utvecklade for det enorma Sovjetimperiet, så vintertid kunde man köra runt i endast badbyxor, fastän det var -15 utomhus, och sommartid gick det att vika de trekantiga ventilationsluckorna framåt för att få in maximalt med frisk luft.

I och med Gorbatjoffs Pärestrojka och sedermera Sovjets sönderfall, så dammsög ryssarna  upp alla körbara Lada-bilar på den finska marknaden i början på 90-talet.

Carl Eric

Det är ju intressant alltså. När det visas bilder på bilar och registeringsnumret syns så klagar folk på det. När Mattias sedan döljer registreringsnumret så klagas det på det med!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

HJP

Citat från: Carl Eric skrivet 08 juli 2012, 09:50:38 AM
Det är ju intressant alltså. När det visas bilder på bilar och registeringsnumret syns så klagar folk på det. När Mattias sedan döljer registreringsnumret så klagas det på det med!
Troligen inte samma personer som klagar, liksom i så mänga andra företeelser i samhället.
Personligen förstår jag inte varför man gör sig besvär att sudda numret, eftersom det förstör bilden. Men jag klagar inte på den som gör det, eftersom jag tror att det är någon sorts hänsyn till bilägaren.

HJP