Två DAB:ar... [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 16 oktober 2007, 19:00:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...på linje 1 till Ängavången i Ängelholm.


Arriva 6399 på Carl XV:s bro igår den 15 oktober.


Arriva 6400 där Lilla torggatan övergår i Åsbogatan vid Nisses konditori, som f ö kan rekommenderas. Bilden togs tidigare idag.

Nicklas Vasa

Det var en Dabbe att köpa in dessa fordon....

F´låt, kunde inte låta bli....

Simon A

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 oktober 2007, 19:05:40 PM
Det var en Dabbe att köpa in dessa fordon....

F´låt, kunde inte låta bli....
Fyndigt ;D

//Simon

bjorn_k

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 oktober 2007, 19:05:40 PM
Det var en Dabbe att köpa in dessa fordon....

F´låt, kunde inte låta bli....
Ja, man undrar hur dom kunde DAB:a sig så grovt...

Staffan Sävenfjord

Om man jämför med vad det fanns på marknaden i form av servicebussar så framstår inte DAB som ett dåligt val. Alternativet då var ju Neoplan N407 och Ontario II. Både sämre val, den första om inte annat ur passagerarsynpunkt och den andra om inte annat ur förare- och servicesynpunkt.
Man kan ju aldrig jämföra dessa bussar med fullstora stadsbussar. De Dabbar som kördes av Linjebuss i Borås hade till en början mycket god driftssäkerhet. Sedan blev det sämre med tilltagande ålder och när de slopades 9 år gamla var de mycket hårt slitna.
I Ulricehamn kördes med två DAB-ar till två omlopp utan större problem i många år. Och där rullar de kvar minst ett år till, även om det nu också finns en reservbuss.
Hur mycket tid som Borås Lokaltrafiks Neoplan Centroliner, som efterträdda DAB-arna, stått på verkstad törs jag knappt tänka på. Nu har de 8 bussar till 6 omlopp men det är nätt och jämnt det går ihop vissa dagar.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjorn_k

Nä, det var inget ont menat egentligen, chansen till en ordvits gick inte att bortse ifrån bara. Om jag inte minns helt fel så fans det just Ontario på 650 i Norrtälje förut... Jag kan inte uttala mig om förar eller servicemöjligheter, men nog sjutton väsnades dom mer än vad dom såg ut för... Detta säger jag med reservation eftersom det inte ens är säkert att det var just Ontario-bussar det var frågan om...

Bussmicke

På 650 i Norrtälje gick de nog inte på men väl Servicelinjen 651 eller vad den då hette.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjorn_k

Citat från: Bussmicke skrivet 23 oktober 2007, 01:18:02 AM
På 650 i Norrtälje gick de nog inte på men väl Servicelinjen 651 eller vad den då hette.
Jo, naturligtvis... my mistake...  ::)

yngrot

Jo nog var Ontario högljudda, krävde även en stor vändslinga.De svängde sämmre än en 12m buss! För att inte tala om värmen som strömmade genom motorluckan.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 23 oktober 2007, 09:31:08 AM
Jo nog var Ontario högljudda, krävde även en stor vändslinga.De svängde sämmre än en 12m buss! För att inte tala om värmen som strömmade genom motorluckan.

Fick du någon möjlighet att jämföra Ontario med DAB?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nej inte mer än en kort tur men DAB var ju oxå lite annorlunda med förarplatsen mitt i bussen och resenärer gick på bakom föraren. Däremot kan jag säga att vi förare röstade för Neoplan n 407 men det hjälpte ju tyvärr inte.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 23 oktober 2007, 09:45:27 AM
Nej inte mer än en kort tur men DAB var ju oxå lite annorlunda med förarplatsen mitt i bussen och resenärer gick på bakom föraren. Däremot kan jag säga att vi förare röstade för Neoplan n 407 men det hjälpte ju tyvärr inte.

Du menar att ni röstade på N407 i valet mellan Ontario och denna. Borås Lokaltrafik prövade båda och den första Ontarion - eller Orion som den hette då - var ett under av buller. De blev bättre senare.
Avgörande för att det blev Ontario var resenärernas synpunkter. De föredrog det platta golvet och även att det var lättare att köra in och ut rullstolar i denna.
Nåväl, alla tyckte väl att Ontario var ett uppköp gentemot den tidigare Neoplan N906 Unibus. Även om dessa också var populära hos resenärerna. Jag gjorde ett reportage från ett fyratimmarspass med en sådan för Svensk Lokaltrafik i mitten av 1980-talet och flera resenärer sa:
- Han måste skriva att detta är det bästa de nônsin hettat på.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Neoplan N906 Unibus var ju heller ingen hit att köra manuell växellåda med spaken en halvmeter bakom föraren dålig värme på vintern. De kallades nykteristen från början de kördes på en linje runt i centrum igen åkte med därav namnet :D  Dock fick jag beröm av passagerare för jag körde dessa så mjukt och ryckfritt ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 23 oktober 2007, 18:22:10 PM
Dock fick jag beröm av passagerare för jag körde dessa så mjukt och ryckfritt ;D

Jaså, det var du det.  ;)
Jo, det fanns väl dem som lärde sig manövrera även Unibussarna, men det var inte lätt. Under den nämnda reportageresan fick bussföraren växla mitt i en korsning för att orka ta sig runt. För att inte tala om när hon skulle köra en kortare sträcka på motorvägen. Hon skrämde upp bussen i 65 knyck och det kändes som när ett jetplan just fått upp farten för att lyfta.
Det var också en höjdare att höra motorljudet uppför Yxhammargatan de dagar Duvan serverade bruna bönor med fläsk och det således var cirka 35 hungriga pensionärer på väg dit i bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

35 st i dessa bussar ja då gick det inte fort det var nästan så man fick be dem att gå ur och putta upp bussen ;) och hade man gjort misstaget att sänka dem så orka de inte resa sig upp. En kollega bruka ibland "lura" tanterna när de fråga om bussen kunde sänkas han "pruttade" med munnen  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina