Huvudmeny

Scania Omni

Startat av Jonas Strömblad, 21 juni 2012, 22:12:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad


Mitt vrålåk till vänster! Tur att det inte var så långt pass i denna "raket"...
Alldeles galet vad trötta de där bussarna är med sina små motorer  :(
/J

Fredde

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 21 juni 2012, 22:12:13 PM
Alldeles galet vad trötta de där bussarna är med sina små motorer  :(
/J

Inte är de väl tröttare än dito med RME-motorn, som växlar upp vid 1100-1200 varv?


Jonas Strömblad

Jag vet inte om det kan bli mycket slöare än de här? 270hk-motorn är det i alla fall och de växlar oxå upp väldigt tidigt.
Ett annat problem med dem är att det först inte händer någonting när man trampar på gasen, utan det tar en liten stund innan det börjar röra på sig. Och då rör det sig väääldigt långsamt.
Lätt att hamna i tokiga trafiksituationer i rondeller och korsningar om man inte tänker sig för.
/J

Ersa

Påminner om de två allra första OmniCity-ledvagnarna som kom till Umeå. De hade de allra första etanolmotorerna, anpassade för 12-meters kortvagnar. Ett sående skämt var att om 46:an eller 47:an spann lite, så att TC-lampan blinkade till... då var det oerhört halt ute! 8)

Men brukar inte bränsleförbrukningen bli väldigt hög i genomsnitt, för bussar med underdimensionerade motorer? Speciellt när det är RME eller etanol i farten.

J0han

Nebbe är ute o kör 4an ser ja :)

Åter till ämnet så tycker ja dom är rätt bekväma att köra visst de tar tid att komma iväg men det är inte på tal om slö om ni jämför med liket 5336 man har tur om man kommer upp i 30 på Västerbron..
Ingen som har provat Arrivas kärror som drivs på diesel är dom lika slöa tro?

Cero

Scania till Vaxholm. :D Det kan inte ha inträffat alltför ofta sedan Vaxholmstrafiken köptes upp av SL. Beige-gul sådan med ljusrött tak kanske?

J0han

Citat från: Cero skrivet 21 juni 2012, 23:36:59 PM
Scania till Vaxholm. :D Det kan inte ha inträffat alltför ofta sedan Vaxholmstrafiken köptes upp av SL. Beige-gul sådan med ljusrött tak kanske?

Det finns väl någon (1?) Scania som rullar där dagligen om ja inte har sett fel?

Niclas Rosenius

Citat från: Johan Ek skrivet 21 juni 2012, 23:21:42 PM

Ingen som har provat Arrivas kärror som drivs på diesel är dom lika slöa tro?

   Kan bara uttala mig om skillnaden på våra MAN gas resp dieselled. Där vinner en diesel med hästlängder. Mycket har med hur mycket turbotryck man får upp på motorn. Sedan har en dieselmotor bättre vridmoment än gas resp etanol-motor.

   //Niclas

Optimal

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 juni 2012, 00:03:39 AM
   Kan bara uttala mig om skillnaden på våra MAN gas resp dieselled. Där vinner en diesel med hästlängder. Mycket har med hur mycket turbotryck man får upp på motorn. Sedan har en dieselmotor bättre vridmoment än gas resp etanol-motor.

   //Niclas

Enligt Scania har deras Dieselmotor 1060 och deras Etanol 1050 i vrid. Gäller förvisso Omnicityn på bilden.

Optimal

Citat från: Fredde_J skrivet 21 juni 2012, 22:18:17 PM
Inte är de väl tröttare än dito med RME-motorn, som växlar upp vid 1100-1200 varv?

Då kör du Kick-down så växlar den vid 1600, eller så pumpar du lite med foten så kan du få den att växla vid 2000 och så blir det ett helt annat drag :P

Ersa

Citat från: Jim skrivet 22 juni 2012, 03:38:01 AM
Då kör du Kick-down så växlar den vid 1600, eller så pumpar du lite med foten så kan du få den att växla vid 2000 och så blir det ett helt annat drag :P

Ja, för det är ju jättebra att varva en dieselmotor på det viset?

Nico

Citat från: Ersa skrivet 22 juni 2012, 11:01:52 AM
Ja, för det är ju jättebra att varva en dieselmotor på det viset?

Ja, men om det inte är din egen motor (din buss) så spelar det väl ingen roll om du misshandlar den lite. Vill man kan man ju oxå toucha en å annan betongsugga på vägen... eller har jag fel nu?!  :-\  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Rojje

Citat från: Nico skrivet 22 juni 2012, 17:51:12 PM
Vill man kan man ju oxå toucha en å annan betongsugga på vägen... eller har jag fel nu?!  :-\  :o

Aha, ja det är tydligen jättepoppis i runt Täby C nu, ger en personlig touch på bussen dessa suggor!   :-\

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 22 juni 2012, 11:01:52 AM
Ja, för det är ju jättebra att varva en dieselmotor på det viset?

Jag sa att man kan göra så. Inte att man ska. Finns mycket man kan göra men som man inte ska. Ex så varvar Etanolscaniorna i City 2000 varv vid fullgas och dom har hållt ca 70.000 mil utan motorbyte och rullar på än. Så det kan ju inte vara skadligt. Rött börjar vid 2500. Anledningen till att den växlar så pass tidigt är att den ska vara bränsle snål.

Ersa

Citat från: Jim skrivet 24 juni 2012, 01:57:40 AM
Jag sa att man kan göra så. Inte att man ska. Finns mycket man kan göra men som man inte ska. Ex så varvar Etanolscaniorna i City 2000 varv vid fullgas och dom har hållt ca 70.000 mil utan motorbyte och rullar på än. Så det kan ju inte vara skadligt. Rött börjar vid 2500. Anledningen till att den växlar så pass tidigt är att den ska vara bränsle snål.

Om man inte ska varva dem på det viset, så finns det väl ingen anledning att skriva att man kan?
Om den är programmerad att vara bränslesnål - bör man inte försöka köra bränslesnålt då?