Ny bussterminal byggs i berget vid Slussen

Startat av Fredde, 11 juni 2012, 16:36:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 16 juni 2012, 12:32:12 PM
Själv har jag fortfarande svårt att inse vitsen med jättelika bussterminaler för lokaltrafik i Citykärnan. I princip är det även bara Slussen kvar av de som en gång fanns. Till och med dagens större ytterstadsterminaler som Gullmarsplan och Danderyds sjukhus lider numera av kapacitetsbrist och det skulle behövas fler alternativ. Frågan på längre sikt är nog snarare hur rimligt det är med dessa inflexibla bautaterminaler och samtidigt hur lång tid det kommer att ta innan en ev. ny terminal i Katarinaberget även den är för trång... och vad gör man då?

På sikt är det sannolikt endast en utbyggd spårtrafik (stomtrafik med T-bana och Pendeltåg) som är en reell möjlighet. Satsar man på då på en utbyggnad av det spårtrafiknät som idag finns samt ordentlig matning med buss till vissa större sekundära knutpunkter, som kan byggas ut och bortåt allteftersom, så ter detta sig i alla fall för mig som mera realistiskt även om det givetvis kommer att kosta. Å andra sidan lär man kunna räkna hem den kostnaden på längre sikt. Att däremot fortsatt tvinga in allt i form av enskilda bussar/linjer in till City är sannolikt inte hållbart i längden.

Om utvecklingen fortsätter i den här takten, kommer den vara för trång redan från början. Problemet är egentligen bristen på uppställningsplatser och en trafiksituation som gör det nödvändigt med vissa marginaler - även om man skulle ha föraravlösning etc. Det blir ju inte fler uppställningsplatser än vid dagens Slussen i själva terminalen, däremot är det lovat ytterligare 20 i närheten. Svårigheten är ju bara att utnyttja dem på ett effektivt sätt.

Med tunnelbanan kommer det ju dock att bli en viss avlastning i alla fall. Och framförallt om den byggs vidare till Orminge och Värmdö.
Hurvida man skall ha terminaler i stan eller ej tycker jag är lite fel ställd. Snarare handlar det om vilken trafik man skall ha. Den skall ju ge en viss tidsvinst och gå från områden där det inte finns spårbunden trafik och där ett byte från en terminal längre från stan ger en längre restid.

Mycket av trafiken idag går ju också in till stan för att spårtrafiken har begränsningar etc. Så givetvis måste man bygga ut spårtrafik och om restiden blir kortare med att byta till spårbunden trafik, så kommer också majoriteten av resenärerna att välja att byta till det spårbundna alternativet innan man kommer in i stan.   

Vi måste ha klart för oss att det ändå är bättre att folk åker en miljövänlig buss in till stan än att man tar bilen. Eftersom byten är det som resenärerna uppfattar som bland det mest negativa med kollektivtrafiken, så är det viktigt att undvika den delen.  Att Nacka/Värmdöbussarna går så centralt som till Slussen har väl dock också sin förklaring i att det ju egentligen inte finns någon annan lämplig plats nära stan att bygga en terminal vid. Den har ju också stora fördelar som knutpunkt.

Men det är ju främst för långväga resenärerna som från Värmdölandet med ofta 40-50-minuters restid, där det vore mycket oattraktivt, att behöva byta vid Nacka och då kanske ändå behöva göra ytterligare ett byte till gröna och eller röda linjen vid T-centralen.

Sedan finns det ju mycket att arbeta med för att göra bytena bättre. Idag fungerar anslutningarna till tunnelbana relativt dåligt i SL-trafiken. Tunnelbanan går också - i denna roll  - allltför sällan på grenarna, vilket ger onödigt långa restider om man ser till "hela resan". Särskilt som många anslutande linjer har sin primära anslutningar till pendeltåg som måste prioriteras (av turtäthetsskäl). 

Ted Selander

Har man tagit höjd för dubbeldäckare i förslaget till ny terminal?

Omnilasse

Citat från: Ted S skrivet 16 juni 2012, 14:07:46 PM
Har man tagit höjd för dubbeldäckare i förslaget till ny terminal?
SL har ju bett om det i sitt remissvar (vilket man inte hade iakttagit från stadens sida då man inte kände till önskemålet). Kommunen menar dock att det ryms inom den detaljplan som tagits och man planerar att uppfylla det kravet.

Såg också angående kapaciteten att man planerar för en "dynamisk allokering" i användandet av avgångshållplatserna så att de närmast tunnelbanan alltid används (det vill säga inga fasta hållplatser för linjerna). Det gör ju förstås att terminalens kapacitet i det avseendet blir betydligt högre. Samtidigt är det förstås knappast så realistiskt att använda i en terminal med så stort flöde av vardagsresenärer. Vilket skulle bevisas.