Garagevrak

Startat av Mr G, 06 juni 2012, 18:07:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

I det här fallet behövde man inte gå ut i skogen för att hitta vraket. Det stod fullt synligt på garageplanen i Björknäs.
吉先生

Björn Forslund

7186 såg jag på skroten Högdalen hösten -72. Lustigt nog levde den kvar i vagnförteckningsbladet från juli -74 trots att den gått till busshimlen nästan två år tidigare. Detsamma gällde 7181 och 7484 som också var skrotade.

Mr G

Den här bilden var tagen i juni 1972, så rätt snart efter att bilden togs, kom man nog på att garageplatserna behövdes bättre än till att husera bussvrak, och beställde transport till Högdalen.
吉先生

Olle H

Jag började köra vid BSBV 1968. De värsta man visste var att få en 180-vagn på sin tjänst. Dom var snygga att se på, men faktiskt skit att köra.
Fasan var att få stopp vid Sickla bro från Bmg med fullt lass. Då räckte det knappt att komma igång på 1:an, de var 4-växlade.
//Olle

Mr H

Citat från: Olle H skrivet 08 juni 2012, 20:25:49 PM
Jag började köra vid BSBV 1968. De värsta man visste var att få en 180-vagn på sin tjänst. Dom var snygga att se på, men faktiskt skit att köra.
Fasan var att få stopp vid Sickla bro från Bmg med fullt lass. Då räckte det knappt att komma igång på 1:an, de var 4-växlade.
//Olle

Alltid lika intressant med dessa insiderhistorier! Tack!
Du har inga speciella minnen från BSBV 28 d.v.s SvOf:s Björknäsvagn?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Olle H skrivet 08 juni 2012, 20:25:49 PM
//Olle

De måste ha varit trötta och mycket nerkörda mot slutet, för när farsan körde på BSS gick det undan även med fullt lass!
Det var fina bussar på sin tid, och då är det tidigt 60-tal jag talar om.
Men varför skulle det vara svårare att starta med en fyrväxlad än en femväxlad? De femväxlade hade mest femman som överväxel. Normalt startar man på tvåan, är det fullt lass och uppförsbacke får man lägga i ettan.

Olle H

Två snabba svar. 27 och 28 var "personliga" vagnar placerade på resp förares tomter i Fågelvik och Kalvsvik.
Detta innebar att de till 99% bara kördes av Astor Öhman och Kalvsviks Lennart. Dessa båda bussar var alltså pärlor!!
Beträffande 180-vagnarna. Motorsvaga och en underlig utväxling. Bussen hann nästan stanna innan man fått i 2:an. Vi hade ju
massor av 4-växlade CF och där var ju inga problem med start i backar och folk fram till brädan.
//Olle

Björn Forslund

Citat från: Olle H skrivet 09 juni 2012, 09:01:37 AM
Två snabba svar. 27 och 28 var "personliga" vagnar placerade på resp förares tomter i Fågelvik och Kalvsvik.
Detta innebar att de till 99% bara kördes av Astor Öhman och Kalvsviks Lennart. Dessa båda bussar var alltså pärlor!!
Beträffande 180-vagnarna. Motorsvaga och en underlig utväxling. Bussen hann nästan stanna innan man fått i 2:an. Vi hade ju
massor av 4-växlade CF och där var ju inga problem med start i backar och folk fram till brädan.
//Olle

Ja 180-vagnarna var ju med blott med 150 hk motorer. Äldre CF med D10 hade 165 hk och de nyare 190 hk så nog var det skillnad.
Jag har ju själv BSBV 13, en kortare variant av 180-vagnen, men med samma motor och låda.