En sommar med H19

Startat av AGR, 05 juni 2012, 10:08:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 18 juni 2012, 22:00:04 PM
Hittade några noteringar från 1967:

5515   lin 57   12/7
5533   lin 103 13/8
5544   lin 104   2/7
5557   lin 52   15/7

Har sett en bild som visar H22 5411 överlämnas till SS i Hammarby våren 1958. Lackad och skyltad 181 med pappskylt i linjenummerskylten förmodligen pga saknade linjenummerrullar.

/Gunnar

Jaha då gjorde man avsteg från ombyggnadsplanen då annars så verkar man ha hållit den perfekt! Varför överlämnades vagn 5411 till Hammarby (och inte Hornsberg)?

Mr H

Mr H

Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 juni 2012, 22:00:36 PM
Intressant, har aldrig tänkt på detta. Slog för skoj skull upp den sista på SBH, A75411. Den anges som årsmodell -56 med reg-datum 1958-02-06.

Och 5406 med årsmodell -56 står som inreg 580313 i SBH alltså senare än 5411! Mycket egendomligt! Bluffar de vid överlämnandet av den 181:e bussen? Det här tarvar en förklaring! Vem kan ge den? Är det någon typ av optionsförfarande som ställt till denna egendomlighet i kombination med brist på investeringsmedel hos SS? Brist på sysselsättning i Hornsberg?

Mr H

Gunnar D

...och den sista H21 5310 (regdat 551212) har det första chassinr 93501 medan den första 5231 (regdat 560102) har det andra 93502... allt enl SBH

/Gunnar

Peter Rost

Sommaren 1963 fanns tio H21 i serien 5300-5310 placerade i Brommahallen. Fanns dom kvar där till och med dagen H, eller flyttades dessa före 1967?

/Peter

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 19 juni 2012, 02:26:52 AM
Sommaren 1963 fanns tio H21 i serien 5300-5310 placerade i Brommahallen. Fanns dom kvar där till och med dagen H, eller flyttades dessa före 1967?

/Peter

Sommaren -67 fanns de med stor säkerhet i Hornsberg men när de kom dit vet jag ej.

Vad gäller placeringen av H21-H22 1964-67 är det enklast att säga att ett antal av Hornsbergs H21:or flyttades till Nyboda inför 5/4-64. De var fr.o.m. 5259 och ett antal st/nummer framåt dock kanske inte hela serien t.o.m. 5299. Vad som sedan hände fram till Dagen H överlag är nog ganska svårutrett.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 18 juni 2012, 22:54:58 PM
...och den sista H21 5310 (regdat 551212) har det första chassinr 93501 medan den första 5231 (regdat 560102) har det andra 93502... allt enl SBH

/Gunnar

Det känns ju obegripligt det här men det måste ju rimligen finnas en naturlig förklaring. Vilka skrev SvOf:s Scaniahäfte? De kanske snubblade över förklaringen. Tycker att det känns ännu märkligare när det handlar om helbyggda bussar annars kan ju chassier stå innan de får kaross men helbyggda bussar?

Jag har hört en underlig historia som nu får ett annat perspektiv att mängder med H21/H22 skulle funnits uppställda i Brännkyrka och att man provkörde de i närområdet nattetid. Jag har alltid varit lite skeptisk till det här men nu hamnar ju saken delvis i ett annat läge!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 juni 2012, 12:08:40 PM
Jag räknar väl upp Capitolerna också (det regnar ju fortfarande); tyvärr känner jag inte alls till hur dessa var fördelade mellan hallarna vid årets början, kanske alla nedan upptecknade var hornsbergsoriginal?. Tacksam för uppgifter om hur detta förhöll sig! Kanske är det redan slutgiltigt avhandlat i en gammal tråd.....
240, 248, 254, 255, 276, 283, 286, 297, 299, 300, 363, 364, 371, 377, 380, 381, 386, 394, 398 och 401.

Linje 49 hade väl tagits över av Hornsberg vid omläggningen i augusti 1966 då Essingeleden öppnades??

Läget sommaren 1963 iaf:

75231-75250 Hammarby
75251-75258 Brännkyrka
75259-75299 Hornsberg (se även tidigare inlägg)
75300-75310 Bromma
75311-75360 Söder
75361-75411 Hornsberg

Nyboda hade iaf linje 49 innan Essingeledens öppnande.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 18 juni 2012, 22:54:58 PM
...och den sista H21 5310 (regdat 551212) har det första chassinr 93501 medan den första 5231 (regdat 560102) har det andra 93502... allt enl SBH

/Gunnar

Kanske man höll på den först tillverkade bussen, som då var blivande 5310 alltså, som demovagn eller något sånt och sedan levererade den sist?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 19 juni 2012, 22:52:30 PM
Kanske man höll på den först tillverkade bussen, som då var blivande 5310 alltså, som demovagn eller något sånt och sedan levererade den sist?

Mr H

Å andra sidan är kanske SBH inte helt felfritt...

/Gunnar

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 20 juni 2012, 08:06:29 AM
Å andra sidan är kanske SBH inte helt felfritt...

/Gunnar

Uppgifterna kommer från gamla reg-bevis, klart det kan fela men trist när man inte kan lita på i 100%. (Varför ska man ha dokumentation om den inte stämmer med verkligheten? Syftar på reg-bevisen.)

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 juni 2012, 16:35:53 PM
Uppgifterna kommer från gamla reg-bevis, klart det kan fela men trist när man inte kan lita på i 100%. (Varför ska man ha dokumentation om den inte stämmer med verkligheten? Syftar på reg-bevisen.)

Jag har själv haft stor nytta av SBH och tycker det är ett mycket bra register. Men även solen kan som bekant ha fläckar.
Sök t.ex. på H21 5238, 5239 och 5253.

/Gunnar

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 20 juni 2012, 17:38:15 PM
Jag har själv haft stor nytta av SBH och tycker det är ett mycket bra register. Men även solen kan som bekant ha fläckar.
Sök t.ex. på H21 5238, 5239 och 5253.

/Gunnar

Intressant! Har inte kollat upp dessa själv och visst finns felaktigheter/saknas uppgifter, men databasen är ju stor och innehåller mycket siffror. Om någon har rätt uppgifter så kan jag bara råda att maila Uffe.

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 19 juni 2012, 21:33:38 PM
Läget sommaren 1963 iaf:

75231-75250 Hammarby
75251-75258 Brännkyrka
75259-75299 Hornsberg (se även tidigare inlägg)
75300-75310 Bromma
75311-75360 Söder
75361-75411 Hornsberg

Nyboda hade iaf linje 49 innan Essingeledens öppnande.

/Gunnar
Tack!

Linje 49 kördes av Hbh från 5.4.64 några månader framåt när den bara gick Fridhemsplan - Hornsberg. Har en lördagsturlista från 26.9.64, då linjen hade förlängts till Liljeholmen, då körde förstås Nyboda.

/Hasse

HJP

Citat från: Mr H skrivet 08 juni 2012, 16:22:14 PM


OK då fyrar jag av!
Bilden är tagen i augusti 1967.
Man får trösta sig med att hade inte skyltningen sett ut som den gjort
så hade sannolikt aldrig bilden blivit till!

Ursäkta Instamatickvalitén men tvärtemot ett närstående teknikforum så tycker jag
att även en dålig bild kan förmedla ett budskap om tider som flytt och därigenom ha sitt värde!

Mr H
****
Bilden är inte dålig. Instamatic-kvalié är inte den allra bästa, men denna bild är absolut inte dålig - tvärtom.
Bilden är ett bra dokument av en Capitol, dessutom bakifrån, vilket vi inte ser alltför ofta.

HJP

Mr H

Citat från: HJP skrivet 21 juni 2012, 08:46:03 AM
****
Bilden är inte dålig. Instamatic-kvalié är inte den allra bästa, men denna bild är absolut inte dålig - tvärtom.
Bilden är ett bra dokument av en Capitol, dessutom bakifrån, vilket vi inte ser alltför ofta.

HJP

Hej HJP! Tack för de orden!

Ja jag tycker också att även en dålig bild har ett budskap och det borde ju inte vara bildens kvalité i första hand som bestämmer om den ska visas utan VAD bilden säger oss i vårt intresseområde! Tyvärr så känns det som att det gäller att bildkvalitén kommer före bildens budskap på vissa siter inom vårt intresseområde vilket bildar skola. Det tycker jag är lika fel som trist! Visst är det jättefint att betrakta ett väl taget foto med ett intressant budskap men måste jag välja så sätter jag nog budskapet framför kvalitén! Jag vill se alla bilder som säger mig något i mitt intresseområde!

Hälsn
Mr H