Besparingar i Mariehamns busstrafik

Startat av Ersa, 22 maj 2012, 10:54:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Gratisbuss slopas och kvällstrafik försvinner. Busstrafiken halveras. Kvälls- sommar- och lördagstrafik försvinner. Och avgifter införs.

http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=30844

Lars-Håkan_E

Ja det finns inget som är gratis, någon måste betala.

Nu försvinner en referens i strävan över gratis kollektivtrafik för många ivrare i mindre o medelstora kommuner här landet.

Staffan Sävenfjord

Observera dock att det än så länge är ett tjänstemannaförslag. Politikerna skall också säga sitt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

För lite folk som åker med stadsbussen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Omnilasse

Citat från: Bussmicke skrivet 28 maj 2012, 00:13:13 AM
För lite folk som åker med stadsbussen?

Nejdå - inte om man får tro statistiken som Röde Orm föredömligt har på sin hemsida. Besparingskravet verkar vara rent ekonomiskt betingat. Lördagstrafiken verkar man inte ha med i statistiken, men ser man till kvällsresandet, så verkar det vara en god beläggning för att vara trafik i en "småstad". Fem bussar i trafik totalt, verkar ju också motsvara ett rimligt belopp för den totala årskostnaden idag på 770 000 Euro.

Men resandet är ju också dyrt om det är gratis. Och skall man sänka anslaget med 366 000 Euro, så blir det effekt på en sådan här begränsad trafik.  Frågan är väl också hur känslig trafiken är för avgifter; den har ju i princip fördubblats och mer därtill vissa år, när den varit gratis mot innan.

Det kan väl också konstateras att ett problem när det är gratis, är ju att ett besparingskrav får mycket större effekt på trafiken. Tar man redan betalt, är det ju lättare att justera utbud och pris till sparkravet. Men när allt skall tas från budgeten, så blir ju effektten värre, även om man förlsaget nu är att man skall börja ta betalt.

Mariehamn har väl ändå något för omfattande trafik, för att kunna motivera att den skall vara gratis. I mindre kommuner där det i princip innebär att man utnyttjar skolbussarna även under dagtid - som i Ockelbo, kan det ju däremot vara rimligt att slippa trassel med att ta betalt och behöva bygga upp en organisation för att hantera detta. Ett skäl till att man valde det där, var väl också för att det inte var lagligt, om man inte hade en överenskommelse med länstrafikbolaget.


BSB101

Finns det några uppgifter på vad det kan tänkas kosta att bygga upp en org. och köpa in utrustning för att börja ta betalt? 

Andy

Citat från: BSB101 skrivet 28 maj 2012, 14:53:54 PM
Finns det några uppgifter på vad det kan tänkas kosta att bygga upp en org. och köpa in utrustning för att börja ta betalt?
Jag vet inte, men om kontanthantering inte är förbjuden av arbetsmiljöskäl kan man ju ha ombordförsäljning av pappersbiljetter av f.d. SL-modell. D.v.s. att föraren får köpa nya biljetter för pengarna den får in. Borde inte vara vansinnigt dyrt, men sticker nog i ögonen på modernitetsivrare. Vet inte hur mycket man förlorar i hållplatstid pga detta. Det beror nog på utnyttjandegraden.

Omnilasse

För en liten verksamhet som stadstrafiken i Mariehamn är nog själva kostnaden för biljetter och stämplar den minsta delen. Däremot krävs ju kanske ett distributionsnät för kort och biljetter och att biljetterna ändå måste redovisas någonstans. SL lät ju helt enkelt andra redovisa biljetterna genom inköpssystemet. Men arbetsuppgiften försvann inte för den sakens skull.

Det skulle väl alltså säkerligen kanske krävas en halvtid ekonomiassistent eller något för att hantera denna del. Och då har man direkt en kostnad. Använder man det lite mer omständiga systemet med att pengar skall redovisas av förarna, är man ju nästan uppe i en halvtimme per dag i arbetstid...Och då blir det väldigt dyrt...

Däremot har man väl tillräckligt högt resandetal för att det ändå skall kunna bli en vinst, efter kostnader för administration. Behåller man sina ca 250 000 per år och medelbiljetten kostar 10 kronor (inklusive periodkort), så lär man ju ändå få in ca 2,5 miljoner per år. Av dem kanske då 500 000 går bort till administration etc. Och då blir det ju ändå en skaplig summa kvar.