Fråga om de nya körkortsbehörigheterna

Startat av Carl Eric, 30 april 2012, 11:55:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Enligt ett nytt EU-direktiv så har riksdagen tagit beslut om nya körkortsregler som börjar gälla i januari 2013. Mer om dessa finns att läsa på här: http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/

När det gäller busskörkort höjs ålder till 23 år för att övningsköra samt 24 år för att ta själva körkortet. Det införs även en ny körkortskategori, D1, för "mellanstora bussar" alltså upp till 16 passagerare plus förare. Detta körkort kan man ta från 21 års ålder. Så långt är jag med. Dock står även denna text med under rubriken "För yrkesförare gäller andra krav", vilket gör mig lite förvirrad:

"Den som genomgår yrkesförarutbildning till bussförare kan få körkort med behörigheter D och DE från 21 års ålder för att få utföra sådana transporter"

Så här tolkar jag den texten: om man tar YKB (vilket är ett krav för att få köra en buss med passagerare) så kan man ta körkort med D och DE behörighet redan vid 21 års ålder, alltså som det är idag.

Min fråga är alltså: har jag tolkat ändringen rätt?

Tacksam för svar, och glad valborg!

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars

Ja du har tolkat rätt men faktum är att går man gymnasieutbildning till bussförare så får man köra redan från 18 års ålder detta är redan beslutat och genomfört men det kommer ju inte ut någon från den utbildningen före 2013.

Jag tror att dessa nya regler som många skriker över är bra för den etablerade bussförarkåren, det kommer att höja status och löner för de bussförare som är etablerade! Det kommer helt enkelt inte att finnas så många med busskort som kan rycka in då och då utan det kommer att på sikt styras upp med heltidstjänster.

Liknande körkortsklasser har funnits ganska länge i vårt grannland Norge

Blue

Yrkesförarutbildning och yrkeskompetensbevis är olika saker. Går du en yrkesförarutbildning så får du yrkeskompetensbevis och dispens för att köra buss redan vid arton års ålder. Man måste ha körkort för att få YKB utfärdat och man kan inte ta körkort med behörighet för buss innan man är 24.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Christer K

Då kommer jag med en följd fråga, den som går en Komvux utbildning före 24 års ålder, gäller samma regler som för Gymnasieskola?

Känner en som gått utbildning till Bussförare förra året och fick betyg likt en gymnasieutbildning (det var WUC som höll i kursen åt Komvux)

Förklaring WUC Wadköpings Utbildnings center Örebro och så länk http://www.orebro.se/wadkopingsutbildningscenter
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Carl Eric

Ja jag undrar samma sak för om man kollar i dokumentet för vilka åldrar som gäller efter de nya reglerna kan man tolka det som om att det finns någon annan yrkesförarutbildning. http://www.korkortsportalen.se/Upload/dokument/Ovriga_dokument_TS/Nya%20k%c3%b6rkortsregler%20januari%202013/tabell_tunga%20(4).pdf
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars

Här kommer det att bli diskussioner om vad som är en gymnasieutbildning och jag gissar att det som avses är den ordinarie gymnasieskolan med sina 18 program som avses med Fordons och Transportprogrammet där grenen för bussförarutbildning ingår.
Övriga gymnasieutbildningar på vuxennivå avses nog som övriga bussutbildningar och då är det 21 år som gäller.
Går man på en vanlig gammaldags körskola och tar busskort för att t. ex få köra sin egen veteranbuss mm blir det 24 år och ska man köra i trafik måste man även då läsa in YKB

Jacob

Så jag kan alltså när jag är 21 ta vanligt busskörkort om jag går utbildning hos t.ex Keolis eller GUB? Typiskt i alla fall att det ska höjas några år innan jag ska ta....

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Carl Eric

Citat från: Jacob skrivet 01 maj 2012, 12:05:22 PM
Så jag kan alltså när jag är 21 ta vanligt busskörkort om jag går utbildning hos t.ex Keolis eller GUB? Typiskt i alla fall att det ska höjas några år innan jag ska ta....

//Jacob

Såsom jag tolkar det kan du inte göra det. Utan du måste gå via någon annan utbildare (förhoppningvis någon yrkesutbildning och inte bara gymnasiet). Men vi får bara hålla tummarna för att det är som så, annars vore det grymt surt!

Krille

Det är alltså klart att gymnasieskolorna ska börja utbilda bussförare? Vansinne att man ska få köra buss vid 18-års ålder anser jag.
Nån akut bussförarbrist verkar ju inte råda, och det är definitivt skillnad på mognad och körvana (om man haft B eller C-körkort i några år) mellan 18 och 21 år.

Tack för ordet

Jacob

Rätt sjukt egentligen. Att en 18-årig bussförare med gymnasieutbildning ska vara en bättre förare än en 21-åring? Om man nu ska höja till 24 så skiljer det hela 6 år mellan en gymnasieutbildad och en vanlig utbildad. Idioti. Antingen höjer man eller sänker för alla. Tror faktiskt inte att man blir en bättre förare för att man går transportprogrammet.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Blue

Citat från: Jacob skrivet 01 maj 2012, 16:15:58 PM
Rätt sjukt egentligen. Att en 18-årig bussförare med gymnasieutbildning ska vara en bättre förare än en 21-åring? Om man nu ska höja till 24 så skiljer det hela 6 år mellan en gymnasieutbildad och en vanlig utbildad. Idioti. Antingen höjer man eller sänker för alla. Tror faktiskt inte att man blir en bättre förare för att man går transportprogrammet.

//Jacob

Det tror jag, går du på transport gymnasium så har du mycket mer tid på sig att bli en kompetent förare än om du går på körskola där varje lektion kostar pengar.
När jag gick på transport så hade vi tre dagar i veckan där vi bara var i körgården och körde lastbil, truck och lastmaskin eller jobbade praktiskt med lastning och lastsäkring eller lärde oss hur man byter en punka och liknande.
På kör skolan får du lära dig att kör punkt slut. Om man är en bättre förare vid 21 års ålder än vid 18 beror nog på annat än just ålder. Jag har kompisar som är långt över trettio och fortfarande inte kan köra bil fast dom har haft körkort i minst tio år.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Fikman

Men om jag fatta det hela rätt så får du inte ykb om du tar D körkortet på gymnaiseskola som 18 åring utan får dispans på 5 milsradie typ, så du får bara köra buss i linjetrafik tills du har ålder inne för ykb.

Tonniiie

Vad gäller då för mig som går Transport på gymnasienivå och får behörigheterna BECE och YKB och går ut sommaren 2013. Kan jag ta D-kortet när jag är 21 då?

Björn Lövdahl

Citat från: Tonnie skrivet 15 maj 2012, 21:36:48 PM
Vad gäller då för mig som går Transport på gymnasienivå och får behörigheterna BECE och YKB och går ut sommaren 2013. Kan jag ta D-kortet när jag är 21 då?

Du borde ju inte kunna eftersom du inte gått bussutbildningen på gymnasiet
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Tonniiie

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 maj 2012, 22:21:58 PM
Du borde ju inte kunna eftersom du inte gått bussutbildningen på gymnasiet

I så fall går mina säkringar!! Längtat så länge och nu... precis nu ett halv år innan ändrar de. Fy F*n