Metropol på ny linje i söderort

Startat av Gunnar D, 23 april 2012, 18:46:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

Hej K R
Kollade med kollegan som körde Ford Fairlane Sthlm-Jönköping så var de flesta sedaner med urmonterade baksäten och ett skyddsöverdrag
från bakrutan och fram samt helsoffa.

Att det var sedaner berodde nog mer på att sammansättningen skedde här i Sverige och det var vanligare med sedaner så.

lite olika platser för sammansättningar.
Chevrolet i Hammarbyhamnen senare blev lokalerna övertagna av SS.
Ford i Frihamnen numera hemvist åt OMX Börsen
Chrysler i Nyköping hos ANA, när importen upphörde så tömdes lagret på allt som hade med Chrysler att göra och gick i soporna,reservdelar,verktyg samt all dokumentation.

Ett sidospår på en trevlig bild

/Lennart

Mr G

Citat från: Olle H skrivet 25 april 2012, 19:49:49 PM
Hej.
Jag började köra i Hammarbyhallen, Hyh, 1965. Alla turer kördes då från Hyh med Metropol. De få Capitoler som fanns gick på 90, 91 och
181. De räckte knappt till, så ofta gick det Metropoler på 90/91.
Varannan tur på 193 gick då till Spadvägen vilket skyltades med pappskylt.
Hyh hade dessutom en unik Capitol, nämligen 244 som hade runda röda broms- och bakljus i likhet med H30.

Tack. Det här är intressanta uppgifter. Någon gång mellan 1964 och 1967 har det gjorts omdispositioner bland Hammarbys Capitoler. Antingen har de flyttats till någon annan hall, eller så kan det ha tillförts linjer till Hammarby under den tiden som lagt beslag på Capitolbeståndet. Det senare skulle i så fall gälla om t ex 90-91 varit placerade i Söderhallen direkt efter den 5 april 1964, och senare flyttat ut till Hammarby.

Jag tror mer på att man plockat Capitoler från förortshallarna in till stan, för att kunna ersätta vagnar som skickats iväg för ombyggnad till högertrafik. Förutom 193:an var även 71:an en linje där Capitolerna nästan helt dominerade efter den 5 april. I Nyboda var det samma sak för 145:an, men om mitt minne stämmer var övergången till Metropoler snabbare där. Det fanns ju också rätt gott om Metropoler i både Söder som Hornsberg före den 5 april, och rätt stora omdispositioner gjordes försås inför den omläggningen. Frågan är då hur hallfördelningen har ändrats senare, om det varit en större omläggning, eller om man flyttat vagnar succesivt.

Det fanns väl några trafikomläggningar 1965 där man kan ha passat på att ändra i hallfördelningen samtidigt. Tunnelbaneförlängning i maj tror jag, och minns jag rätt sker en del linjeförändringar i november också. När Metropolerna tog över helt på 193:an låter jag vara osagt, jag var inte mer än en slyngel på den tiden, så den som hade förmånen att sitta bakom ratten då istället är förstås mer trovärdig. 
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 26 april 2012, 11:40:09 AM
Tack. Det här är intressanta uppgifter. Någon gång mellan 1964 och 1967 har det gjorts omdispositioner bland Hammarbys Capitoler. Antingen har de flyttats till någon annan hall, eller så kan det ha tillförts linjer till Hammarby under den tiden som lagt beslag på Capitolbeståndet. Det senare skulle i så fall gälla om t ex 90-91 varit placerade i Söderhallen direkt efter den 5 april 1964, och senare flyttat ut till Hammarby.

Min bild är att Hammarbys Capitoler var i stort oförändrade iaf under år 1963-67 dvs 75231-75250 (20 st).

/Gunnar

BengaB40

Hej! På tal om "amerikanarnas" sammansättning i Sverige: Minns beteckningen på lådorna innehållande en hel bil som lossades i Frihamnen och Hammarbyhamnen, skullle uppges vid aviseringen till mottagarna, ett jobb jag hade då på Svenska Amerika Linien. "CKD", betydde Completely Knocked Down, och snart därefter återuppstod dollargrinen som "fågel Fenixar" färdiga att sprida morgontidningar med bl.a.! Hälsn. BengaB40

Mr H

Citat från: Olle H skrivet 25 april 2012, 19:49:49 PM
Hej.
Jag började köra i Hammarbyhallen, Hyh, 1965. Alla turer kördes då från Hyh med Metropol. De få Capitoler som fanns gick på 90, 91 och
181. De räckte knappt till, så ofta gick det Metropoler på 90/91.
Varannan tur på 193 gick då till Spadvägen vilket skyltades med pappskylt.
Hyh hade dessutom en unik Capitol, nämligen 244 som hade runda röda broms- och bakljus i likhet med H30.

Intressant med ett "på-platsen-vittne"! Har du något minne av att ni plockade ut/ställde in Metropoler i Söderhallen för att tursätta på Hammarbylinjerna. Bl.a de yngsta Metropolerna som före 5/4 64 gick på linjerna 63 och 64.

Mr H

Olle H

Hej igen.
Jo samtliga turer på 130 och 144 var Hammarbyplacerade, men vagnarna, Metropoler, de "nyaste", var stationerade i Söderhallen.
Capitolerna försvann succesivt till innerstan. Det behövdes dock 2 st för 181 och 1 för 183 där det inte gick att köra
Metropoler.

Gunnar D

En snabb genomgång av observationer av de "gamla" Hammarbycapitolerna sommaren 1967 gav följande:

Dag             Vnr           Linje/tur

30 juli -67   75231      90/2
       "          75241      183/1
       "          75245      181/1

25 aug-67  75242        96/82

/Gunnar

Mr H

Citat från: Olle H skrivet 26 april 2012, 20:33:06 PM
Hej igen.
Jo samtliga turer på 130 och 144 var Hammarbyplacerade, men vagnarna, Metropoler, de "nyaste", var stationerade i Söderhallen.
Capitolerna försvann succesivt till innerstan. Det behövdes dock 2 st för 181 och 1 för 183 där det inte gick att köra
Metropoler.

Hej!
Tack för det! Uppgiften om de söderplacerade Metropolerna som gick i Hammarby har vi haft uppe för diskussion här tidigare så din historia bekräftar det! Då kanske det heller inte skulle vara så konstigt om Metropoler före 5/4 1964 plockades ut från Brommahallen för att gå på Brännkyrkalinjerna. Men, men det finns få bilder på sådana utsättningar!
Mr H