Knivbeväpnad man i Uppsala stadshus stoppade trafiken (länk + mobilbilder)

Startat av Jacob, 13 april 2012, 21:04:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Menzies skrivet 14 april 2012, 10:47:16 AM
Så politiker är inte människor menar du? 98% av samtliga politiker i Sverige är Sk fritidspolitiker. Dom har andra jobb och jobbar med politiken på fritiden.

Det enda betalt dom får är ersättning för förlorad arbetsinkomst, samt alla hot och idiotiska kommentarer från människor som inte vet vad dom snackar om

De flesta i stadshuset en vanlig fredagseftermiddag är väl ändå tjänstemän samt besökare ur allmänheten. Att inte någon skulle bry sig om en bussförare blir hotad med kniv betvivlar jag starkt. Har detta verkligen hänt eller är det bara ett utslag av den allmänna samhällskritik som vissa skribenter här tror att Bussnack är till för?

lil-sis

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2012, 10:52:15 AM
De flesta i stadshuset en vanlig fredagseftermiddag är väl ändå tjänstemän samt besökare ur allmänheten. Att inte någon skulle bry sig om en bussförare blir hotad med kniv betvivlar jag starkt. Har detta verkligen hänt eller är det bara ett utslag av den allmänna samhällskritik som vissa skribenter här tror att Bussnack är till för?

Nu måste du väl ändå skämta?

Missade du helt orsaken till viseringsstoppet i Uppsala i fredags? Tror du HSO genomförde det för att det är trevligt med lite omväxling?!

I torsdags kväll, på hållplats Stadshuset (!!!) så blir en av våra kollegor attackerad (inte hotad) av en man som var ombedd att betala för full biljett istället för den barnbiljett han ville åka på (av en trevlig, ICKE provocerande kollega). Ett flertal hugg mot strupe och kropp. Kollegan i fråga är en mkt vältränad person som lämpligt nog tränar kampsport och lyckades tack vare det avvärja huggen utan skador. En annan kollega hade istället fått åka ambulans därifrån, förhoppningsvis med blåljus.

Staffan Sävenfjord

Citat från: lil-sis skrivet 14 april 2012, 11:02:02 AM
Nu måste du väl ändå skämta?

Missade du helt orsaken till viseringsstoppet i Uppsala i fredags? Tror du HSO genomförde det för att det är trevligt med lite omväxling?!

I torsdags kväll, på hållplats Stadshuset (!!!) så blir en av våra kollegor attackerad (inte hotad) av en man som var ombedd att betala för full biljett istället för den barnbiljett han ville åka på (av en trevlig, ICKE provocerande kollega). Ett flertal hugg mot strupe och kropp. Kollegan i fråga är en mkt vältränad person som lämpligt nog tränar kampsport och lyckades tack vare det avvärja huggen utan skador. En annan kollega hade istället fått åka ambulans därifrån, förhoppningsvis med blåljus.

Nej, inte hade jag glömt den händelsen men var det verkligen ingen som brydde sig?

Jacob

Om man nu nödvändigtvis ville spärra av körfält kunde man väl spärrat av i ena riktningen? Det är ju dubbelfil så det går att köra åt båda riktningarna på ena sidan.

Så här nånting tänkte jag mig: http://kartor.eniro.se/m/9geMI

Istället för såhär, som poliserna gjorde: http://kartor.eniro.se/m/9gepV

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

lil-sis

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2012, 11:06:20 AM
Nej, inte hade jag glömt den händelsen men var det verkligen ingen som brydde sig?

Om ngn hade brytt sig så hade nog inte GM kunnat försvinna spårlöst.

KG

Citat från: Menzies skrivet 14 april 2012, 10:47:16 AM
Så politiker är inte människor menar du? 98% av samtliga politiker i Sverige är Sk fritidspolitiker. Dom har andra jobb och jobbar med politiken på fritiden.

Det enda betalt dom får är ersättning för förlorad arbetsinkomst, samt alla hot och idiotiska kommentarer från människor som inte vet vad dom snackar om

Herre gud, jag menade precis tvärtom. Busschaufförer är inte människor och får stå ut med vad som helst utan att någon bryr sig. Men när en knivman står ensam i receptionen på stadshuset spärrar man av hela staden.

the0fiskis

Citat från: Jacob skrivet 14 april 2012, 11:32:25 AM
Om man nu nödvändigtvis ville spärra av körfält kunde man väl spärrat av i ena riktningen? Det är ju dubbelfil så det går att köra åt båda riktningarna på ena sidan.

Så här nånting tänkte jag mig: http://kartor.eniro.se/m/9geMI

Istället för såhär, som poliserna gjorde: http://kartor.eniro.se/m/9gepV

//Jacob
tror polisen hade en tanke bakom det som skedde nu vet jag inte rikigt vad som skedde för jag såga inga nyheter igår kväll/dag
dels om han mot förmodan skulle ha lagt ut någon väska, och om han skulle få för sig att springa ut så är det nog bra om man har utryme, dels för alla polisbilar,
sen sak kan ochså vara ifall polisen skulle börja avlossa skott så är det bra om det är tomt område. och genom att hålla så stor avspärning kan bero på man vill inte ha nyfikna i närheten om det skulle urarta.

sen tror jag ochså att det kan vara enklare att stänga av hela vägen instället för hålla på med enkelfil ect...

det har skett antal gånger i centrala stockholm att dem stänger av närligade gator för ha utryme för fordonen ect.

Björn Ax

Ja tror dom inte ville att han skulle kunna försvinna i folkmassorna om han hade försökt fly.

skickat via min galaxy S2. ;)

yngrot

Verkar ju inte så bra stänga av så mkt när en person är inne i byggnaden det lär väl vara rätt enkelt spärra dörrar så han inte kan fly. Värre var det väl med den som var på bussen och kunde skada både förare och andra ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas

http://www.unt.se/uppsala/24-unt-de-stora-avsparrningarna-runt-stadshuset-drabbade-resenarer-1721420.aspx

Intressant att de som en anledning till den stora avspärrningen bl.a. hade att det inte vill ha folk i närheten om mannen/polisen skulle börja skjuta.
Då verkar det ju extra märkligt att de höll kvar bussarna (och förarna) INNANFÖR avspärrningarna och i vissa fall bara ett 10 tal meter ifrån stadshuset där mannen var...