CF SJ 3400 i Uppsala 1972

Startat av Gunnar D, 21 mars 2012, 20:47:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jo, enligt engelskspråkiga och tyskspråkiga Wikipedia verkar du ha rätt om Österrike. Övergången var tydligen uppdelad i fem etapper mellan 1921 till 1938.

Citat från: en.wikipedia.orgThe Austro-Hungarian Empire drove on the left. Successor countries switched to the right separately. Austria did it in stages, beginning from the west:

    Vorarlberg: 1919,
    Tirol and western half of Salzburg: 1930,
    Carinthia and East Tirol: 1935,
    Upper Austria, Styria, eastern half of Salzburg: 1 June 1938,
    Lower Austria: 19 September 1938.
http://de.wikipedia.org/wiki/Linksverkehr
http://en.wikipedia.org/wiki/Driving_side

Gunnar D

#16
Enligt Wikipedia infördes högertrafik exempelvis i Ungern först utanför Budapest 6 juli 1941 och sedan i Budapest 9 nov 1941.
Så det kanske ändå var så att någon föreslog stegvis införande av högertrafik i Sverige inspirerad av här nämnda exempel bl.a.

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 23 mars 2012, 10:54:25 AM
Enligt Wikipedia infördes högertrafik exempelvis i Ungern först utanför Budapest 6 juli 1941 och sedan i Budapest 9 nov 1941.
Så det kanske ändå var så att någon föreslog stegvis införande av högertrafik i Sverige inspirerad av här nämnda exempel bl.a.

/Gunnar

Ja, Grönköping införde högertrafik på samma sätt. I varje fall om man skall tro riksupplagan av det lokala organet Grönköpings Veckoblad. Deras förslag var dock ännu mer sofistikerat. Först skulle lastbilar och "busar" börja köra på höger sida, sedan "automobiler" och så motorcyklar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)