Ett flygfoto över SJ-buss i Uppsala

Startat av Jocke Selling, 08 mars 2012, 19:26:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Hittade ett vykort som trycktes upp under 80 talet, bland många andra intressanta bildfynd i en låda på Säbygatan.
Detta får bli det första försöket med nyanskaffade scannern.



De vagnar som syns på rampen gör att jag skulle vilja datera bilden till 1985 eller möjligen 1986.

Jag har en hel drös äldre foton att scanna in, men jag vet inte om publicering är möjlig. Fotograferna är okända - vad säger copyrightreglerna?

//Jocke

Mats Karlsson


Ersa

Trevligt! Herr Skrotnisse får allt söka igenom lokstallarna nu innan depån töms och eventuella skatter går förlorade. 8)

Tommy H

Om man tittar på bakänden på sjunde bussen från vänster, ser det inte ut som en Säffle som har det rundade bakpartiet? Om jag inte har fel kom väl den modellen 1987 i slutet av SJ:s 27-serie?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Niklas Bygdestam

Härlig bild! Om man tittar längst till vänster på bilden närmast den gröna oljecisternen så ser man tre bussar som ser ut att vara äkta Scania CR 110 :D

Men fanns verkligen Scania CR 110 så sent så det hade hunnit komma Volvo Säffle med rundade bakpartier? Jag trodde man hade hunnit fasa ut Scania CR 110 innan Säffle med rundade bakpartier hade hunnit komma.

Tittar man noga på ledbussarna på bilden så ser det ut som om den ledbuss som står längst till höger skulle kunna vara en trevlig Volvo B58 med äkta Hägglundskaross. Underbart! :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Ledbussarna längst till vänster i bild är väl Van Hool i 21-serien?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Walter skrivet 09 mars 2012, 00:09:25 AM
Ledbussarna längst till vänster i bild är väl Van Hool i 21-serien?

Jag tycker det ser ut som om de första 7 ledbussarna till vänster är van Hool. Därefter ser det ut att vara två Säffle, sedan ett mellanrum och två Säffle till, därefter en van Hool och till sist men inte minst den underbara B58:an med Hägglundskaross.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jocke Selling

Citat från: Tommy P skrivet 08 mars 2012, 21:38:55 PM
Om man tittar på bakänden på sjunde bussen från vänster, ser det inte ut som en Säffle som har det rundade bakpartiet? Om jag inte har fel kom väl den modellen 1987 i slutet av SJ:s 27-serie?

"Sjunde bussen från vänster är SJ 2467 eller 2468 ( troligen den sistnämnda) levererades i slutet av 1984. Däremot står det flera Scanior ur 25-serien på långa rampen, och dessa kom i april 1985. Även en Aabenraa syns på den korta rampen. Tror 2564 levererades 1984, och ytterligare leveranser därifrån kom 1985 och 1986. Därför tycker jag dateringen 1985-1986 känns väldigt säker.

//Jocke

Jocke Selling

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 mars 2012, 00:13:09 AM
Jag tycker det ser ut som om de första 7 ledbussarna till vänster är van Hool. Därefter ser det ut att vara två Säffle, sedan ett mellanrum och två Säffle till, därefter en van Hool och till sist men inte minst den underbara B58:an med Hägglundskaross.
Det är inga säffle ledbussar, det är Vanhool Jumbokarossen bussar i 18- 19- serierna.
De enda säffle ledbussar som fanns i Uppland denna tid var 2376-2379 och de hade större skyltskåp.

//Jocke

Niklas Bygdestam

Citat från: Jocke Selling skrivet 09 mars 2012, 09:18:56 AM
Det är inga säffle ledbussar, det är Vanhool Jumbokarossen bussar i 18- 19- serierna.
De enda säffle ledbussar som fanns i Uppland denna tid var 2376-2379 och de hade större skyltskåp.

//Jocke


Aha! Jag glömde de gamla van Hool Jumbo och förväxlade dessa med Säffle ledbussar. Ja det är inte alltid så lätt när det är flygfoton och att titta på bussar som blir så pyttesmå ;)

En annan buss som jag tittar på är den buss som vissa tror skulle vara en Säffle med rundat bakparti. Men jag tror faktiskt inte att den alls har rundat bakparti. I Uppland har det vad jag vet aldrig funnits Säffle med rundat bakparti i rena SJ-färger likt t ex 2845. Innan Säffle införde de rundade bakpartierna hade man i Uppland gått över till UL/SJ-lacken, dvs silverfärgat med ränder i SJ-färgerna. Men när jag tittar på den bussen noterar jag att det borde vara en boggiebuss. Visserligen syns inte hjulaxlarna men man ser att bussen är längre än de andra. Det fanns tidiga boggiebussar i Uppland som hade kantigt bakparti. Men de hade likt äldre Säffle ledbussar ett kantigt bakparti som smalnade av där bak. Jag tycker när jag tittar riktigt noga att det faktiskt ser ut som om det skulle kunna vara en tidig Säffle boggiebuss med kantigt bakparti som smalnar av i bak.

När kom den allra första bussen i silvermålning, dvs UL/SJ-lacken? Den här bilden borde vara tagen före det att den lacken hade införts, eftersom samtliga bussar här enbart har ren SJ-lack i orange.

Jag noterar även att det inte finns någon Arlandabuss på bilden med Arlandalacken som infördes på 1980-talet. Någon av bussarna i serien där bland annat 2323 tillhörde borde väl ha varit uppställd? Eller ska vi utgå ifrån att de fanns när bilden togs men att samtliga var ute och rullade då?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne E

Vilken fin bild Jocke! Det var här man började sin SJ-tid.......

Jocke Selling

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 mars 2012, 15:34:56 PM

Aha! Jag glömde de gamla van Hool Jumbo och förväxlade dessa med Säffle ledbussar. Ja det är inte alltid så lätt när det är flygfoton och att titta på bussar som blir så pyttesmå ;)

En annan buss som jag tittar på är den buss som vissa tror skulle vara en Säffle med rundat bakparti. Men jag tror faktiskt inte att den alls har rundat bakparti. I Uppland har det vad jag vet aldrig funnits Säffle med rundat bakparti i rena SJ-färger likt t ex 2845. Innan Säffle införde de rundade bakpartierna hade man i Uppland gått över till UL/SJ-lacken, dvs silverfärgat med ränder i SJ-färgerna. Men när jag tittar på den bussen noterar jag att det borde vara en boggiebuss. Visserligen syns inte hjulaxlarna men man ser att bussen är längre än de andra. Det fanns tidiga boggiebussar i Uppland som hade kantigt bakparti. Men de hade likt äldre Säffle ledbussar ett kantigt bakparti som smalnade av där bak. Jag tycker när jag tittar riktigt noga att det faktiskt ser ut som om det skulle kunna vara en tidig Säffle boggiebuss med kantigt bakparti som smalnar av i bak.

När kom den allra första bussen i silvermålning, dvs UL/SJ-lacken? Den här bilden borde vara tagen före det att den lacken hade införts, eftersom samtliga bussar här enbart har ren SJ-lack i orange.

Jag noterar även att det inte finns någon Arlandabuss på bilden med Arlandalacken som infördes på 1980-talet. Någon av bussarna i serien där bland annat 2323 tillhörde borde väl ha varit uppställd? Eller ska vi utgå ifrån att de fanns när bilden togs men att samtliga var ute och rullade då?
Tre av de fyra Arlandabussarna rullade alltid, den fjärde kanske gömmer sig på baksidan eller i verkstaden. Eftersom de levererades 1984 och jag ser bussar av årsm 1985 på bilden så...
Den/de första som levereades med SJ/Silver borde ha varit 2749 och 2865-2866 under 1987.
Att den långa säfflen är en boggi från 1985 kan jag bekräfta. Den har kantig och avsmalnande bakstam. SJ hade på den tiden 2 st 2467-2468. 2467 tillhörde Tierp varvid jag vill göra gällande att detta är 2468 ( fö den sista i UL-trafik med SJ/Silverlack när den gick ur tiden januari 2001).

//Jocke

Silo

110:orna (i alla fall en del av dem) var i trafik till 1989. Då överlämnades 1444 till Svenska Spårvägssällskapet (och sattes nästan omgående in som tågersätttningsbuss vid lokförarstrejken mellan Uppsala och Knivsta).
/TS