SJ 1543

Startat av Peter Öden, 05 mars 2012, 17:45:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: Håkan_E skrivet 06 mars 2012, 17:48:21 PM
Man har bara bytt plåtar, reg plåtar.
Så reg.plåten fråb GDG 1834 var i bättre skick och hamnade på SJ 1556?! Hur gick det då med chassinr? Ändrades det också?

1896

Vad hände med 1834 då ? Skrot eller export ?  ???

Lars-Håkan_E

Ett ganska vanligt förfarande bland husbussar

bilomnibussen

Hembygget här har i alla fall den modernare fronten med runda lysen och nätgrill. Men lysena kan ju ha blivit bytta. Jag körde en gång 1128 som hamnat i Ludvika i stället för någon annan buss som havererat neråt Göteborgshållet. Liksom denna hade den gamla instrumentpanelen och oerhört primitiv bestyckning av förarplatsen med knappar och reglage. Med tiden blev de allt bättre och fick även ett normalt skuffgolv där godset inte hasade sig längt fram i utrymmet. Ett annat namn på Hembygget var Pappkartongen.
Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 mars 2012, 17:08:06 PM
1430 och 1431 kom väl över till SJ via något linjebyte i Skaraborg 1974.
1127, 1129, 1131, 1133, 1135, 1137, 1139 och 1141 kom över till SJ 1976 då Mölnlyckelinjerna togs över. Jag vill minnas att det sades att GDG släppte iväg de sämsta bussarna till SJ. Det var väl problem med dessa tidiga plastbussar att plasten släppte från stålstomen så att denna rostade. För att slippa renovera alla bussar släppte alltså GDG de dittills orenoverade bussarna till SJ, om nu ryktena stämmer.

Just ja, 338 blir det med prototypen!
1430/SJ1492 och 1431/SJ1491 var utlånade till SJ Tidaholm,

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 07 mars 2012, 12:50:17 PM
1430/SJ1492 och 1431/SJ1491 var utlånade till SJ Tidaholm,
De blev alltså inte köpta av SJ, utan återgick till GDG?

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2012, 12:59:13 PM
De blev alltså inte köpta av SJ, utan återgick till GDG?
Skrev inte klart, bussarna lånades ut -74 och köptes sedan av SJ samtidigt med de andra 11-vagnarna 78-08-01

1896

Citat från: bilomnibussen skrivet 06 mars 2012, 20:26:50 PM
Hembygget här har i alla fall den modernare fronten med runda lysen och nätgrill. Men lysena kan ju ha blivit bytta. Jag körde en gång 1128 som hamnat i Ludvika i stället för någon annan buss som havererat neråt Göteborgshållet. Liksom denna hade den gamla instrumentpanelen och oerhört primitiv bestyckning av förarplatsen med knappar och reglage. Med tiden blev de allt bättre och fick även ett normalt skuffgolv där godset inte hasade sig längt fram i utrymmet. Ett annat namn på Hembygget var Pappkartongen.
Mvh Jan G

Nya instrumentpanelen kom väl -76, med 16 vagnarna.

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2012, 16:27:41 PM
Nya instrumentpanelen kom väl -76, med 16 vangnarna.
kom på 15-vagnarna 1975, alla 8 hamnade i Karlstad, och en av bussarna kom till länsbussarna när de tog över all trafik i Örebro län

Björn Forslund

Citat från: Håkan_E skrivet 06 mars 2012, 18:21:51 PM
Ett ganska vanligt förfarande bland husbussar

Ja, det finns flera exempel. T o m med andra chassityper än angivet. Men bilprovare är ju inte generellt experter på busschassin.
Anledningen till att man gör så är att man har/köper en gammal husbuss som är slut, och vill slippa kostsam omtypning av ett nybygge (och förut provtryckning, certifiering och besiktning av gasolinstallation). Enklare då att skaffa en annan fräschare buss, helst med samma chassityp,  och flytta reg- samt typskylten samt flytta över eller bygga ny inredning.

Ulf Berlin

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 mars 2012, 07:24:12 AM
Jo, det är en Lier-buss! De första bussarna i detta utförande tillverkades av Lier Karosserifabrik norr om Drammen i Norge. För att trygga bussförsörjningen köpte GDG Lier Karosserifabrik, flyttade maskinerna till Kungälv vid årsskiftet 1971/72 och fortsatte tillverkningen där. Enda skillnaden blev att Lier-märket försvann från karosserna. Annars var de likvärdiga de norskbyggda. När busstillverkningen ökade mot slutet av 1970-talet skedde väl någon omflyttning så att bussverksamheten och Alpus verksamhet bytte lokaler med varandra. När sedan den nya bussmodellen utvecklades och började tillverkas 1982 hade väl bussverksamheten rent organisatoriskt slagits ihop med Alpus, varvid namnet Alpus började användas på bussarna. De bussar som tillverkades 1972-1981 i GDG regi kallades nog bara GDG-karosser. Internt kallades de "hembyggen".
Tack till Mats(och alla andra)som har sådana intressanta kunskaper inneboendes :)/Ulf

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 07 mars 2012, 16:10:14 PM
Skrev inte klart, bussarna lånades ut -74 och köptes sedan av SJ samtidigt med de andra 11-vagnarna 78-08-01
Hyrdes 11-vagnarna 1976-78 eftersom Du skriver att SJ inte köpte dem förrän 1978? Mölnlyckelinjerna togs ju över redan 1976, under tiden jag var i Göteborg, och bussarna gavs då SJ-nummer.

Ulf Fernestad

#27
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 mars 2012, 10:34:05 AM
Hyrdes 11-vagnarna 1976-78 eftersom Du skriver att SJ inte köpte dem förrän 1978? Mölnlyckelinjerna togs ju över redan 1976, under tiden jag var i Göteborg, och bussarna gavs då SJ-nummer.
Naturligtvis samtidigt, fingrarna kommer på fel tangent ibland.det var bara 14-vagnarna som det gällde

Lånet gällde 14-vagnarna, de kom inte tillbaks till GDG. Mölnlycketrafiken överläts 1976-08-01

lycbr

Bussen till höger om 1543 vad är de fören buss..ser ut som en CR?? Den verkar stå på hpl G som var linje 2 mot Stenungsund om kortet är taget -76. Stenungsund tillhörde Uddevalla busslinjegrupp.

Björn Forslund

Citat från: lycbr skrivet 09 mars 2012, 21:04:57 PM
Bussen till höger om 1543 vad är de fören buss..ser ut som en CR?? Den verkar stå på hpl G som var linje 2 mot Stenungsund om kortet är taget -76. Stenungsund tillhörde Uddevalla busslinjegrupp.

Det är väl en av SJ:s många CR110L