BUS2GO is a GR8 BUS! [En resa till Åre]

Startat av Carl Eric, 03 mars 2012, 22:15:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Även detta år åkte vi i Nacka Församling på våran årliga Åre-resa! Precis som förra året (och alla år innan dess) var det Barks Buss och Janne själv som stod för transporten fram och tillbaka samt mellan boendet och backarna. Och precis som förra året hjälpte jag till som "bussvärd", vilket var väldigt roligt och oerhört lärorikt. Det är väldigt mycket mer att göra än att bara köra bussen...

I år var Janne uppe med 3 olika bussar, vilket gjorde att jag fick ytterligare en buss som jag inte tidigare hade på bild, på bild. För givetvis var kameran med även i år, och denna gång blev det hela 41 bilder till hemsidan, www.carlericericsson.se. Ett litet resereportage med bilder kommer här, men alla bilder finns att beskåda på hemsidan.

Vi startade förra söndagen ett par meter från Nacka Kyrka. 07:00 var Barks Buss's största buss "BUS2GO" på plats, en Volvo 9700HD från 2010 med 53+1 sittande. Tack vare att bussen har bakmotor har den ett riktigt bra bagageutrymme, i alla fall på vänster sida.

Resan fortsatte upp till Tönnebro, där det blev en halvtimmes rast.

I Tönnebro hann även den andra församligen som vi åkte tillsammans med ikapp oss. Oscars Församling åkte i Barks Buss's minsta buss "GR8 BUS" (Great Bus). Den bussen är från 2006 tar 37+1 passagerare.

Lunchstoppet blev även detta år på Mc Donald's/MAX i Sundsvall. Dock var kön kortare i år, förra året stod vi i kön i 55 minuter på MAX... Men innan lunchen blev det några bilder på när Janne vände bussen.

Även Oscars stannade i Sundsvall.

När jag hade ätit fick jag syn på den tredje bussen som Barks körde med till Åre denna vecka, nämligen LET'S GO som körde för Botkyrka och S:T Görans Församling. Den bussen är från 2008 och tar 49+1 passagerare.

Efter det blev det en bensträckare och toalettpaus vid OKQ8 i Gällö, vilket ligger precis mitt emellan Åre och Sundsvall, upptäckte vi på vägen hem...

Efter det stoppet var det raka spåret till Hållandsgården, där vi bodde under veckan. Där blev det dock inga bilder utan vi hoppar vidare till igår, då vi åkte hem.

Varje dag körde bussen till Rödkullen där vi klev av för att åka skidor, och sista dagen slumpade det sig som så att alla tre bussarna hamnade på rad. Den nyfallna snön i kombination med solen gjorde att jag passade på att ta några bilder.

Alla tre bussarna på bild.

LET'S GO först...

...sedan BUS2GO...

...och sista GR8 BUS.

Tack till alla inblandade för en riktigt trevlig vecka, jag ser redan fram emot nästa gång!

Resterande bilder hittar ni som sagt var på www.carlericericsson.se.

Tack för att ni tittade, skriv gärna en rad om ni känner för det! :)

Med Vänliga Hälsningar, bussvärd Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

Citat från: Lars skrivet 03 mars 2012, 22:27:06 PM
Trevligt reportage!

Tack! Det var som sagt en väldigt trevlig resa också! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Dson

Tack för alla de bilderna!
Attans som jag längtar tillbaka dit, vintern som sopgubbe i den där byn skulle jag gärna göra om igen. Och igen.  :)

bisquit

Mycket bra reportage. Men riktigt fina bussar.. Av God kvalitet dessutom.. För säg hur många Volvo´s som stått med haveri efter vägen. Gentemot vissa andra fabrikat..
8)

the0fiskis

Niclas Rosenius

Trevliga bilder och härligt väder.

Bark:s bussar är alltid fräscha när man sett dom speciellt i Stockholm runt slottet och alltid trevliga förare som man har samtalat med lite då och då.

//Niclas

Carl Eric

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 mars 2012, 10:16:37 AM

Trevliga bilder och härligt väder.

Bark:s bussar är alltid fräscha när man sett dom speciellt i Stockholm runt slottet och alltid trevliga förare som man har samtalat med lite då och då.

//Niclas

Tack Niclas!

Ja, Volvobussarna är enligt mitt tyckte riktigt snygga! :)

Carl Eric

yngrot

Trevligt reportage !  Fina vagnar särskilt BUS2GO ..  alltid kul se välhållna vagnar .  Lönar sig att hålla ordning på sin vagnpark.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Danne B.

Välskötta bussar! Snyggt!

Dessutom kul med personliga regskyltar på dom! :)

//Danne

Johan B

Citat från: bisquit skrivet 04 mars 2012, 07:48:09 AM
Mycket bra reportage. Men riktigt fina bussar.. Av God kvalitet dessutom.. För säg hur många Volvo´s som stått med haveri efter vägen. Gentemot vissa andra fabrikat..
8)

:-X Host, host  ;)

tågluffaren

Har de inte Expressystemet på Max Sundsvall?

Niclas Rosenius

Citat från: bisquit skrivet 04 mars 2012, 07:48:09 AM
8)

Alltför många Volvo-bussar.

//Niclas

yngrot

Niclas min erfarenhet säger att skrotoplan /MAN är mer villiga att åka efter bärgare än Volvo ..  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina