Regionbussar i Uppsala idag (färgglada bilder)

Startat av Jacob, 01 mars 2012, 19:56:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Glömde en lackering. Gul/vit-randig Jämtlandslack. KR Trafik har en Vega i den färgsättningen.

http://oskara.se/bilder/KR-bilder/album/000/slides/KR_39_070308.html

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 03 mars 2012, 16:15:34 PM
Glömde en lackering. Gul/vit-randig Jämtlandslack. KR Trafik har en Vega i den färgsättningen.

Brunflo/Bräcke-lack...

P.Ek

Bussmupp

Det där är en annan sak jag aldrig riktigt har förstått: varför har vissa Scania Omni högre i golv än de flesta andra? RCC 379 till exempel ser ut att ha högre i golv än, till exempel, GUBs: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/500/slides/GUB_502_GTT507_Uppsala_080222.html

Har dem det eller?

bisquit

Det är för att den gula Omnin på bild är en Omniline, med normalgolv. Medans den på Bussmickes Sida är en Omnicity, med låggolv..
Denna Omniline kom väl bara i liten skala till Sverige, Med tanke på Hysterin av låggolv som leder i landet.

Citat från: Bussmupp skrivet 04 mars 2012, 11:37:19 AM
Det där är en annan sak jag aldrig riktigt har förstått: varför har vissa Scania Omni högre i golv än de flesta andra? RCC 379 till exempel ser ut att ha högre i golv än, till exempel, GUBs: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/500/slides/GUB_502_GTT507_Uppsala_080222.html

Jacob

Citat från: bisquit skrivet 04 mars 2012, 11:41:06 AM
Det är för att den gula Omnin på bild är en Omniline, med normalgolv. Medans den på Bussmickes Sida är en Omnicity, med låggolv..
Denna Omniline kom väl bara i liten skala till Sverige, Med tanke på Hysterin av låggolv som leder i landet.

Precis så, i Scanias omniserie finns Omnicity=låggolv, Omnilink=lågentré, Omniline=normalgolv och Omniexpress=normalgolv/höggolv.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmupp

Citat från: bisquit skrivet 04 mars 2012, 11:41:06 AM

Ok, det förklarar den saken. Omniline, det var nytt för mig.

yngrot

är väl bara passa på njuta så länge det går med lite varierande lack inge kul när alla bussar har samma färg :P  På det viset var det bättre förr  ;)  bara man har ordentlig skyltning tror inte jag det spelar nån roll vilken färg bussen har .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2012, 15:54:30 PM
är väl bara passa på njuta så länge det går med lite varierande lack inge kul när alla bussar har samma färg :P  På det viset var det bättre förr  ;)  bara man har ordentlig skyltning tror inte jag det spelar nån roll vilken färg bussen har .

Jo det spelar faktiskt roll när man har en dominerande lack som gULa har blivit. Jag har vid flera tillfällen nästan kört ifrån folk som förväntat sig en gul buss. Det har hänt mig när jag kört UL/Swebus gråa lacken samt SL lack.

tågluffaren

5744 åkte jag till Arlanda natten till igår :)

Jag lyckades hålla mig vaken :)

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 04 mars 2012, 18:09:45 PM
Jo det spelar faktiskt roll när man har en dominerande lack som gULa har blivit. Jag har vid flera tillfällen nästan kört ifrån folk som förväntat sig en gul buss. Det har hänt mig när jag kört UL/Swebus gråa lacken samt SL lack.

Då har man redan hunnit "förstöra" och "fördumma" resenärerna. Om man låter bli att införa en enda dominant färg, så vet folk att vara uppmärksamma och läsa på skyltar istället för att stirra sig blind på yttre färger.
Hur skulle det ha blivit om t.ex Veolia vunnit skolbusskontraktet där firmafärgerna verkar vara tillåtna? Istället för KR alltså. Skulle Veolias vita bussar med röd Veolialogga på sidan ha gjort att folk inte hade stigit ombord för att de förväntade sig en gul buss?