Västervik 1973

Startat av Bengt H, 27 februari 2012, 22:12:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Den 19 september 1973 var vi några som gjorde en liten rundresa med tåg. Vi kom till Västervik och innan vi vände åter hem till Göteborg, var det tid att ta några bussbilder.

Först buss 11, en Scania-Vabis CR76 på väg från Torget mot en destination med ett varmt exotiskt namn


Därefter en annan CR76, nr 13, på väg mot en mer kylskåpslik destination


Den tredje och sista bussen som jag fångade på Torget var buss 16, en Volvo B59 med Säfflekaross och den var på väg till en järnvägsknut med ett vackert namn


På busstationen på Fängelsetorget stod 37:an, en Volvo B58-60 med kaross från Säffle med det för Västerviksbolaget så vanliga utförandet med bara en dörr.


Uppställning på busstationen med en osedvanligt enhetlig vagnpark. Vi ser närmast buss 40 och därefter 38, 30, 37 och 36. Vagn 36 är alldeles ny och har levererats med den nya registreringsskylten, GPF023, medan de andra är mellan ett och tre år gamla och har kvar sina gamla skyltar.

Ola Almquist

#1
Underbart!
Jag minns en del av dessa.
16 avställdes 1984 och blev senare övningsobjekt hos brandkåren/räddningstjänsten. Senare skrot.
38 (H891) hade nr 40 vid leverans. Omnumrerad av obekant orsak.
EDIT: Omnumreringen berodde förmodligen på att man ville samla bussarna hos Trafik AB Västervik - Vimmerby i 40-serien (övertogs av Kraftbuss 1970-05-01) och Trafik AB Oskarshamn - Västervik i 30-serien (övertogs 1966-07-01). Båda företagen drevs vidare som separata bolag men med nummer i Kraftbusserien.
36 och van Hoolen 39 (samt 37?) lär ha varit registrerade på Västerviks Lokaltrafik vid leverans.
Den var av 1970 års modell och såldes först, 1980-05-16 till Lidbergs i Horred.
EDIT: Det kan ha varit 30 som såldes först, till Bloms Busstrafik i Vårgårda. Den registrerades i alla fall på S I Blom 1981-06-11.
36, 37, 40, 45 har jag åkt mycket med. Skolan var inte nöjd med dem eftersom de bara hade en dörr och de såldes sedan.
37 såldes 1985 till Mariestads Busstrafik och det är möjligt att den där byggdes om till dörrställning 1-1-0.
11 och 13 levererades med nummer 1 resp. 3 och såldes till Arlanda Transport 1980-08-19.

M.v.h.
Ola


Gunnar D

Intressant reportage! Är buss 16 f.d. SL 4725?

/Gunnar

Nupski

Snyggt  ;D. Så ser inte torget ut idag, iof husen är samma, busshållplatserna har blivit taxificka. Västervik så tillverkade Electrolux dammsugare och elmotorer tills det inte var lönsamt längre utan flyttade tillverkningen till Ungern, kylskåp tillverkades på anna ort, bara en petimäter kommentar  :).

bilomnibussen

Den där karosstypen från Säffle anser jag var av god kvalitet och dessutom ovanligt snygg för att vara från Säffle. Bagageluckorna hade Volkswagenhandtag. Vid den här tiden var det fortfarande vanligt i hela Sverige att bussar för landsortstrafik hade en dörr. Extremfallet var Södra Hjälmarstrandens ledbuss ScV/T Knudsen som också bara hade en framdörr trots att den var godkänd för över 100 resenärer.
Mvh Jan G

Ola Almquist

Citat från: Gunnar D skrivet 28 februari 2012, 08:02:06 AM
Intressant reportage! Är buss 16 f.d. SL 4725?

/Gunnar

Nej, det var buss 15. Den såldes senare till Valdemarsviks Busstrafik.

M.v.h.
Ola

Gunnar D

Citat från: Ola Almquist skrivet 29 februari 2012, 02:08:17 AM
Nej, det var buss 15. Den såldes senare till Valdemarsviks Busstrafik.

M.v.h.
Ola

Tack, jag insåg sedan själv att det knappast kunde var denna.

/Gunnar

Bussmicke

Mycket trevligare terminaler på stan och för länsbussar förr.
Det var Bättre förr
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 februari 2012, 09:00:28 AM
Den där karosstypen från Säffle anser jag var av god kvalitet och dessutom ovanligt snygg för att vara från Säffle. Bagageluckorna hade Volkswagenhandtag. Vid den här tiden var det fortfarande vanligt i hela Sverige att bussar för landsortstrafik hade en dörr. Extremfallet var Södra Hjälmarstrandens ledbuss ScV/T Knudsen som också bara hade en framdörr trots att den var godkänd för över 100 resenärer.
Mvh Jan G

Bussen är en B59. Jag har tyvärr aldrig kört B59, bara åkt i några. Som barn tyckte jag att B59 hade ett härligt ljud när det kom längst bak i dessa bussar. Men de förare som jag träffat som kört B59 brukar säga att de var hemska att köra. Jag har lustigt nog aldrig träffat en förare som sagt något positivt om B59. B58 har jag däremot kört en hel del som veteranbuss och dessa är trevliga. Men de jag träffat som jämfört B58 med B59 brukar säga att B58 är betydligt bättre än B59

Men jag håller med om att karossen på den här B59:an är snygg :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BengaB40

Hej! Intressant med funderingarna kring Volvo B59! Är inte begreppet "rattfrossan" förknippat med denna modell? I alla fall första gången jag iakttog en tvåekrad ratt när det gällde en Volvo-buss. Om jag minns rätt satte SL in bussar av denna bakmotormodell på linje 54 under 70-talet. Jag  kände mig inte riktigt hemma med Volvo-motorns ljud, i mina öron var det ett skårrande, ungefär som ljudet från Buessing Präfekt-bussarna med sina förkammar-dieslar! Hälsn. BengaB40

Mattias

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2012, 21:17:47 PM
Bussen är en B59. Jag har tyvärr aldrig kört B59, bara åkt i några. Som barn tyckte jag att B59 hade ett härligt ljud när det kom längst bak i dessa bussar. Men de förare som jag träffat som kört B59 brukar säga att de var hemska att köra. Jag har lustigt nog aldrig träffat en förare som sagt något positivt om B59. B58 har jag däremot kört en hel del som veteranbuss och dessa är trevliga. Men de jag träffat som jämfört B58 med B59 brukar säga att B58 är betydligt bättre än B59

Men jag håller med om att karossen på den här B59:an är snygg :)

Jan G syftar inte på B59:an.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

bilomnibussen

Hej! Jag syftade på de där endörrars m fl av den karosstyp som kom ca 1967 och tillverkades fram till ca 1973-74.
Mvh Jan G

yngrot

Trevligt Västervik är en liten trevlig stad. Var där en sommar på 1980talet sista året man kunde åka smalspår fr Växjö var det 1984 ??

De Säffle som Jan G syftar på tycker oxå jag är en bra modell sen gick det utför med Säffle , B59  är väl den absolut sämsta buss som Volvo gjort..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Wennerlid

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2012, 21:17:47 PM
Men de förare som jag träffat som kört B59 brukar säga att de var hemska att köra. Jag har lustigt nog aldrig träffat en förare som sagt något positivt om B59.

Jo, jag minns faktiskt att en förare i Hornsberg tyckte bättre om H50 (B59 i SL version) än H2 (B10M).
Det var nämligen så att denne förare var aningen lomhörd och hörde blinkersljudet i H50:orna men inte i H2:orna.

Alltid något :-)

Själv har jag bara kört B59 som entusiast och inte skarpt så att säga. Därför är jag väl aningen partisk när jag tycker att B59 var en jäkligt kul buss att köra.

// Niclas

DAF555

B59 var i grunden en väldigt sympatisk stadsbuss, men dessvärre hade den en del svårkurerade åkommor. Värst var väl rattfrossan (som sagt) som var tröttsam, och det märkliga blinkersreläet gjorde väl endast den lomhörde glad. Om somrarna ville de gärna gå varma också.

Men fick man någon sällsynt gång en vagn som var iordning så tycker jag inte att det fanns så mycket att gnälla över egentligen, de var smidiga och lätthanterliga i stan, och hade som en Hornsbergskollega uttryckte det "en korrekt acceleration", dvs rätt snabba utan att för det välta passagerarna. Bromsarna minns jag som mjukare och mer lättdoserade än B58/B10M, men här kan minnet försköna det hela, det var ju runt 20 år sen jag körde en senast.

B58/B10M var ju i sig alldeles utmärkta bussar, i förorten och på landsväg, men som stadsbuss tycker jag att de var helt hopplösa. Stötig gång, hårdtrampade och svårdoserade bromsar och dessutom ett fasligt väsen ifrån maskineriet, i synnerhet i äldre exemplar med kardandriven kylfläkt. Men enstaka gånger kom det ett väljusterat exemplar även av dessa där växellådan var pigg på att växla upp tidigt, då var dom drägliga även i stan, var dessutom bromsarna iordning så var det nästan bra. Men bara nästan  :)