Bussträngsel i Trängslet 1983

Startat av Mats Karlsson, 19 februari 2012, 12:23:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Den 9 augusti 1983 var det en stor uppvisningsskjutning på Älvdalens skjutfält. Ca 50 bussar med militärer och personal från försvarsindustrin mötte upp i Trängslet, fick nummerbrickor och slussades ut på skjutfältet i kolonn till skjutplatsen. På väg dit ut stannande busskolonnen i väntan på att få köra fram till skjutplatsen.
Det var ett för Sverige nytt vapensystem som hade lånats in och uppvisningssköts. Resultatet av skjutningar och denna uppvisning övertygade inte Försvaret, utan det traditionella eldrörsartilleriet ansågs vara tillräckligt. Som situationen ser ut idag var det tur att vi inte hoppade på nyheten år 1983.
Bussen som står närmast kameran med nr 9 i den långa busskolonnen tillhörde Karlskoga-Degerfors Beställningstrafik och var en Volvo B6F med AjoKii-kaross. Den va 1½ år gammal vid fototillfället. Helt fantastiskt är att bussen till ganska nyligen har ägts av samma bussföretag och använts regelbundet, i varje fall under sommarhalvåren. Den har bara hunnit rulla ca 50 000 mil och är i gott skick. Originallacken är dessutom kvar. Ägaren skötte den exemplariskt.

j-a

Trevligt :) Ett liknande evenemang var också senare,jag var där och körde runt på övningsfältet tror det var 1992??Även då var det ett 50 tal bussar mest från olika bussbolag mest från  dalarna,har tyvärr inga bilder från detta tillfälle men vet att jag hade Erlandssons trafik 71 (fd GDG 1486)

swedebear

Har/hade inte Rävåsens IK (Eller var det Karlskoga HC kanske) en liknande buss för typ 20 år sen som vid den tiden var ganska sliten. Vet att jag åkt med en liknande buss till Ålborg en gång för många år sen för en basketturnering med KFUM Karlskoga

Mats Karlsson

1978 köpte Rävåsen IK en begagnad 1962 års ScV CF65 från Karlskoga Lokaltrafik, nr 49 med reg.nr EMP786.
1982 bytte man till en begagnad 1969 års Setra S110 från Ölme Buss med reg.nr BAA196.
1992 bytte man till en begagnad 1979 års Sc B86S/Delta Mini från Voxnabussar med reg.nr BJD392.
2003 bytte man till en begagnad 1989 års Sc K93/Helmark från Uddevalla med reg.nr OAE905.
Snart drar det nog ihop sig till bussbyte igen.

Jag skulle tro att Du avser BJD392.

swedebear

Inte helt omöjligt, jag minns bara att den var liten buss