Ny ledbusstyp - vilken beteckning fick den?

Startat av Gunnar D, 19 februari 2012, 08:58:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

År 1976 togs denna ledbusstyp i bruk, här vid Korsvägen i okt 1976. Men vilken GS beteckning fick den?

Mvh Gunnar

Peter Öden

Gunnar D

Citat från: Peter Öden skrivet 19 februari 2012, 10:10:03 AM
Hej !

GS B 36 901-910 !

Mvh Peter Ö

Tack Peter, då kan jag lägga in denna info i "arkivet"!

/Gunnar

Peppen

En liten fråga; vad hade Hägglunds och Wiima med varandra att göra? Någon typ av samarbete?

Mats Karlsson

Hägglunds hade hjälpt Wiima med teknik att bygga ledbussar, så när Hägglunds lade ned sin busstillverkning 1973 sålde man i stället Wiima bussar under namnet Hägglunds Wiima. Detta varade fram mot 1978/79 då Hägglunds helt och hållet slutade med bussar. Det var väl Bilcentrum i Vetlanda som sedan tog över Wiima-agenturen i Sverige, vill jag minnas.

Jonas Gustafsson

Oj, här ser man hur mycket Korsvägen förändrats, kommer knappt ihåg att det såg ut sådär förr...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Björn Forslund

yngrot

Det var ju trevligt jag får väl till motsats mot Jonas G säga att jag minns Korsvägen då jag har kört där.. till och från Kållered...understundom även till Inseros...  även mött dessa Wiima ledvagnar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Öden

Hej !

Skön-Timrå hade två Volvo B 58-55 ledbussar med Wiima-karosser importerade från Finland.
Den ena var BEG 366 som senare kom att hamna i Vänersborg.

Mvh Peter Ö