824

Startat av Mr G, 31 januari 2012, 18:31:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Ingen aning var jag tog denna bild, eller var 824:an gick nånstans 1973. Chauffören verkar ha det bra i alla fall ....
吉先生

Peter Rost

Trevligt! Ja, nog ser föraren avspänd ut. ;)  824:an gick: Bollmora centrum - Älta - Nacka sjukhus, vid fototillfället. Ser lite ut som att det sitter åtminstone två pers i bussen. :-\

/Peter

Ulf Berlin

Det står ju en jättetrevlig hållplatsstolpe till vänster i grönskan :D
Vid uppzoomning syns säkerligen texten./Ulf

Björn Forslund

Jag tycker att det står "Bollmora C" och "Tyresö" på skylten. Det står ytterligare något högre upp, möjligen "Buss till"
Mr G får nog kika på originaldiat.

Peter Öden

Hej !

När infördes endast linjenummer skyltning ?

Mvh Peter Ö

Mr G

Det här blev lite spännande tycker jag. Jag funderade inte så mycket på var det kunde vara någonstans, utan tänkte att det här grejar Buss-snack. Men näää, den här nöten verkar för svår att knäcka. Eftersom bilden härstammar från den välbekanta skräplådan finns heller ingen notering på diaramen om tid och plats. Och eftersom det är ett monterat dia finns heller ingen strip som kan ge ledtrådar från omkringliggande bilder. När bilden togs ca 1973 hamnade just den här bilden i skräplådan. Det behöver inte betyda att bilden var dålig. Det var bara så att den inte ansågs vara värd att offra en dyr diaram på just då (dvs 1973). Ramen vill jag minnas kom dit på 80-talet någon gång, då jag och annan mister grävde igenom skräplådan för att se om vi kunde hitta några gömda guldkorn. Tog jag en diarulle på 36-38 bilder är min bedömning att i genomsnitt cirkus 5 bilder försvann ner i skräplådan, medans dryga 30-talet fick en ram monterad. Dvs för varje skräpbild finns ca 6 stycken godkända bilder avseende motiv, filmkvalité etc. Tog jag flera bilder på samma motiv kunde det ibland också bli rena dubbletter som inte fick en ram, utan istället förpassades till skräplådan.

Som läget blev kom alltså en annan person att lägga beslag på mina bilder, ett fåtal har han returnerat under årens lopp, men de bilder jag lägger ut i Buss-snack kommer till stor del just från skräplådan, och saknar därför noteringar om tid, plats, etc. Då blir det ibland spännande att få reda på var jag kan ha varit, om det inte framgår tydligt på den aktuella bilden.

När det gäller den här bilden trillade en polett ner när jag fick reda på 824:ans linjesträckning på den tiden. Intrycket jag får av bilden är att den troligtvis är plåtad vid en ändhållplats, och funderar då om det skulle kunna röra sig om någonstans nära Nacka sjukhus. Jag har ett svagt minne att jag kan ha tagit någon bild där 1973, eftersom jag vistades en del i det området den sommaren.

Originalscanningen har jag kvar, men inte i den här datorn. Jag ska kika igenom den bilden senare, och se om det går att tyda skyltarna på bilden.
吉先生

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 februari 2012, 08:42:40 AM
Jag tycker att det står "Bollmora C" och "Tyresö" på skylten. Det står ytterligare något högre upp, möjligen "Buss till"
Mr G får nog kika på originaldiat.

Din örnblick är det inget fel på. Efter att ha kollat originalet och gjort ett par omscanningar också är det just det jag kan få fram, men inte mycket mer;

Buss till
Bollmora C
Tyresö

Sen tror jag också att det står zon D2, men bokstaven kan vara någon annan också.
Gatuskylten t h i bild kan jag inte tyda alls
吉先生

JDS

Är det nånstans i närheten av Ektorpsrondellen/Duvnäsvägen?

Mr G

Citat från: JDS skrivet 01 februari 2012, 23:17:59 PM
Är det nånstans i närheten av Ektorpsrondellen/Duvnäsvägen?

Det är tanken som jag har haft ända sen linjesträckningen blev känd för mig. Nära Ektorpsrondellen , tänker mig söder om den, men kan också vara norr om. Det är länge sen jag passerade där nu, så jag vet inte hur det ser ut idag.
吉先生