Vilka kör Huddingebussarna (SL)?

Startat av robergh, 29 januari 2012, 14:18:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Jo, med olika referensramar blir det ju litet som med äpplen och päron. Nu handlar tråden om Huddingbussarna, och då är ju inte Roslagens villkor helt relevanta. Ingen bussnackare kan vara okunnig om din uppfattning av gapet mellan verklighet och stelbenta avtalsvillkor i den länsändan. Även löften från entreprenören blir ju till avtal vid vinst. Det är också en stor spännvidd mellan SL:s olika trafikavtal, det skiljer 18 år mellan äldst och yngst, och många villkor i de senaste avtal är okända i de äldsta.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2012, 22:13:09 PM
Dessvärre har jag inte greppat saker ur tunna luften. Ett trafikhinder vilket leder till att en enda resenär lämnar in ett enda resegarantiärende sägs numera leda till 5000 kr i vite, samt tillägg för att ersätta resenärens utlägg. Är det 15-minuterstrafik på en linje räcker det numera med att en avgång är mer än 7,5 minuter sen för att ingången räknas som helt inställd, trots att bussen kör hela linjen.
Visst ska en huvudman utdöma viten för inställd trafik, men operatören kan inte rå för alla yttre omständigheter som hinder, halka, köer och annat som stoppar upp trafiken. Det finns i och för sig viss flexibilitet kvar än idag, och det är viktigt att denna inte minskas ännu mera.


Nu visste ju dock Nobina detta när man lämnade in anbudet och har givetvis tagit höjd för detta ekonomiskt. Det viktiga från SL och resenärernas synpunkt är ju att utförarna inte planerar omlopp så att man får regelbunda förseningar på vissa avgångar. Men det kanske knepigaste när det gäller upphandlingar inom kollektivtrafik är ju hur man uppnår maximal effektivitet (och lågt anbud), samtidigt som man inte får en dålig produkt. Avtalet i Norrtälje föregicks ju ändå av en request for information där man lät utförarna komma med önskemål. Och ett sådant lär ju antagligen ha varit att inte ställa några krav på fordonen. Lågentré är här för att stanna och är ju mer eller mindre ett lagkrav.

Man kan förstås ifrågasätta hur mycket "reservtid" operatörena skall ha på vissa linjer i slutändan för att klara oväder och snöstorm, det ger ju i normalfallet en sämre standard om bytestider etc. blir för långa. Det är ju inte heller rimligt. Samtidigt bör ju en längre linje i "normalfallet" komma in ett par minuter innan angiven ankomsttid. Planerar man inte för det, är det ju inte mer än rätt att operatörerna får betala vite vid förseningar.

Men avtalet i Norrtälje och framåt har man ju dock på vissa punkter faktiskt ökat flexibiliteten. Bland annat har man ju faktiskt tagit bort punktlighetsvite för enskilda avgångar - istället kräver man att puntligheten sammanräknad skall vara över en viss nivå. Just detta tycker jag dock delvis är fel väg att gå - utifrån att det stora irritationsmomentet är ju när den enskilda resenärerns tur alltid är försenad - och då hjälper det ju inte att punktligheten i allmänhet är relativt god.

När det gäller ej utförd traik i Norrtäljetrafiken, är ju ändå det vanligaste att turtätheten är mindre än var 25:e minut, och då får ju turen vara lika många minuter försenad utan att räknas som inställd - vilket ju bör vara väldigt sällan som man kommer upp i. Den risk som du nämner ovan gäller ju alltså bara i princip 639 och 676 i hela trafikområdet!

Peronligen har jag alltid tyckt att man skall ha lägre vite (eller ingen över en viss gräns) för puntklighet förorsakade av tillfälliga eller oplanerade situationer (såsom olyckor, extremt väder etc) och högre vite för turer som alltid är försenade. Det senare beror ju bara på dålig planering som utförarna i regel kan undvika, det förra kräver ju en överkapacitet (eller stora vitesförluster) som är betydligt svårare att behandla på ett rationellt och ekonomiskt sätt och som också de flesta resenärer kan tycka är acceptabelt. Här är det ju också skillnad var man är - i innerstadstrafik är det ju få som åker samma tur dagligen, medan det i landsbyggdstrafik eller förortstrafik är rätt många som alltid drabbas av den typen av planeringsproblem där en viss tur dagligen (eller nästan alltid) är sen.   

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bjorn_k

Nu är det väl dags att dela på tråden?