Karlstad - Ny entreprenör

Startat av CR, 25 januari 2012, 13:31:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Jag tror nog att man kommer att operera under det inkörda namnet Förenade Buss, men att bolaget som stadsbussarna läggs i kan komma att heta t.ex. FÖRENADE BUSS I KARLSTAD AB. Bolagsnamnet är ju inget man går runt och gnolar på dalig dags, så det får gärna var längre och krångligare.
De linjevagnar som Förenade Buss kör i Värmland ligger ju i bolaget LARSSON-RESMAN PROD. I VÄRMLAND AB, fast det står Förenade Buss på dem.   

Bussmicke

Tråkigt Nobina försvinner

//Bussmicke (www.bussmicke.se)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#17
Karlstad har ju en lite egen modell när det gäller organisationen. Ska se om jag förstått det hela rätt:
Beställaren Karlstadsbuss är alltså ett företag som är helägt av Karlstad kommun?
Det är även kommunen/Karlstadsbuss som upphandlar? Inte länshuvudmannen som i t.ex annars det rätt liknande Umeå.
Har Karlstadsbuss något samarbete (biljetter, kort etc) med länshuvudmannen Värmlandstrafik?
Är det nya avtalet ett brutto- eller nettoavtal?

Tacksam för alla svar. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 08 februari 2012, 00:09:15 AM
Karlstad har ju en lite egen modell när det gäller organisationen. Ska se om jag förstått det hela rätt:
Beställaren Karlstadsbuss är alltså ett företag som är helägt av Karlstad kommun?
Det är även kommunen/Karlstadsbuss som upphandlar? Inte länshuvudmannen som i t.ex annars det rätt liknande Umeå.
Har Karlstadsbuss något samarbete (biljetter, kort etc) med länshuvudmannen Värmlandstrafik?
Är det nya avtalet ett brutto- eller nettoavtal?

Tacksam för alla svar. :)

Det finns ett Karlstadsbuss AB men detta ingår i Nobina-koncernen och skall inte förväxlas med det Karlstadsbuss, som är en avdelning inom Fastighetsförvaltningen i Karlstads kommun. Det är den senare som upphandlar trafiken oberoende av länshuvudmannen. Man har dock fullt taxesamarbete med länshuvudmannen.

Karlstadsbuss AB verkar vara ett vilande bolag och det har inte omsatt något de senaste tre åren och har dessutom avregistrerats från F-skatt och momsredovisning.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars

Det har hela tiden varit lite speciellt i Värmland just med organisation mellan landsbygds och tätortstrafik.
I den nya kollektivtrafiklagen har landstinget i Värmland utsett Region Värmland till kollektivtrafikmyndighet.
Region Värmland delegerar i sin tur uppdraget till VTAB (Värmlandstrafik AB) och Karlstadsbuss för trafiken inom Karlstads kommun
Tidigare sköttes även tätortstrafiken i Arvika, Kristinehamn och Säffle av respektive kommun men administreras numera av Värmlandstrafik
VTAB ansåg inte att tätortstrafik var deras sak utan skulle skötas av respektive kommun bl. a. så ville Årjäng att VTAB skulle inrätta en lokal linje inom samhället men svaret den gången från VTAB var att deras uppdrag var inte att bedriva tätortstrafik.

Nu har ett samarbete på trafik och biljettsidan skett men inte fullt ut. Enkelbiljetten kostar numera lika för 1 zon i hela värmland utom i Karlstad där vuxenbiljett är 1 kr billigare men övriga kategorier har samma pris, värdekortrabatten är 33% hos VTAB och 27% hos Karlstadsbuss, Varför inte 30% rakt över, jo något måste man ju bestämma över själv!!
Sedan kommer periodekorten billiga tätortskort finns i tätorterna Karlstad, Arvika, Säffle och Kristinehamn men åker man bara inom 1 zon för övrigt och detta gäller även övriga tätorter i Värmland så måste man köpa Länskort som gäller i hela länet!
Undantag Hammarö - Karlstad finns som 2-kommunkort, trafiken på och till Hammarö sköts av VTAB här går (Karlstad?) och Hammarö kommun in och subventionerar länskortet till ett 2-kommunskort.
Tidigare fanns ett billigare 3-kommunkort som hette Jössekortet och gällde i Arvika, Eda och Årjängs kommuner men här krävde VTAB full täckning för intäktsförlust av mellanskillnaden på priset mellan ett Jössekort och ett Länskort, denna kostnad ansåg inte kommunerna var rimlig och VTAB ansåg att man inte kan subventionera ett länskort för ett lokalt gilltighetsområde så drogs det in. Då var det många som i fortsättningen tog bilen till jobbet.

När det gäller trafik så har detta förfarande också medfört vissa dumma ifrågasättande när det gäller övergång mellan läns och tätortstrafik, ett stort problem har varit övergången för arbetspendlare som jobbar på arbetsplatser som ligger lite utanför stadscentrum och där ligger ju oftast de stora arbetsplatserna inom industrin. I Arvika var kommunen inte alls intresserad att bygga ut tätortstrafiken för detta utan VTAB fick själva lösa detta genom att helt enkelt förlänga bussturerna och köra ett varv till de största områdena. I Karlstad blev det aldrig något av detta och man kunde helt enkelt inte arbetspendla på ett smidigt sätt då och Stads/landsortstrafik inte knöts ihop i Karlstad varken med tider eller smidiga.
Det är fortfarande i princip omöjligt att pendla från orterna utanför Karlstad t. ex Kil till det stora industriområdena och t.ex Örsholmen, första bussen från Kil Ankommer busstationen 6.55 och bussen från torget till Örsholmen går 6.39 för att jobba 7-16 som många gör.
Undantag är resor till skolor, sjukhuset, universitet samt i viss mån till kontorstider då dessa ofta kan flexa

När det gäller Karlstadsbuss AB så var det det driftbolag som ägdes av Karlstads kommun och skötte trafiken åt Karlstadsbuss men Karlstads kommun sålde Karlstadsbuss AB till Swebus AB