Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista

Startat av homer, 23 januari 2012, 11:55:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2012, 15:16:48 PM
Dessa vridna "Stockholmfierade" perspektiv är det svårt att inte le åt. Så fort en normalhög linjevagn från "resten av Sverige" kör in i Stockholms län blir den genast till en "lyxbuss" eller "turistbuss" bland alla B9S med sina förargrindar, automatlådor och dörrbromsar. ;D

Jag tycker dock att detta är en bra satsning, och hoppas nu bara att inte det blir bråk om tillgängligheten från de resenärer som inte klarar av trappsteg vid framdörren, och därmed byte av fordon till röd B9S.

det är ingen "normalhög linjevagn utan en turistbuss som ska användas, en linjevagn har vad jag vet bara 2 trappsteg en turistbuss som denna kan säkert ha 5 steg

Olof Lagerkvist

Citat från: homer skrivet 11 februari 2012, 18:37:44 PM
det är ingen "normalhög linjevagn utan en turistbuss som ska användas, en linjevagn har vad jag vet bara 2 trappsteg en turistbuss som denna kan säkert ha 5 steg

4-5 trappsteg är inget ovanligt på bussarna hos oss här i Västsverige till exempel. Västtrafiks långlinjer, t ex 871 längs E6-an, linje 101 längs rv 40 och linje 860 "på tvären" Kungshamn-Uddevalla-Trollhättan samt 1Express i Skaraborg är väl några exempel på linjer som brukar köras med sådana bussar. Brukar vara bekvämt och bra, även om det letar sig in en och annan låggolvare på de här linjerna också emellanåt.

Enda problemet med höggolvarna med lite bättre klass är väl egentligen när platserna inte räcker till. Särskilt sommarmånaderna i Bohuslän blir det ofta en hel del ståplatser några mil på motorväg, vilket är lite väl obekvämt och bökigt på den här typen av bussar enligt min mening.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2012, 15:16:48 PM
Dessa vridna "Stockholmfierade" perspektiv är det svårt att inte le åt. Så fort en normalhög linjevagn från "resten av Sverige" kör in i Stockholms län blir den genast till en "lyxbuss" eller "turistbuss" bland alla B9S med sina förargrindar, automatlådor och dörrbromsar. ;D

Jag tycker dock att detta är en bra satsning, och hoppas nu bara att inte det blir bråk om tillgängligheten från de resenärer som inte klarar av trappsteg vid framdörren, och därmed byte av fordon till röd B9S.

Tillgänglighet?

Eftersom linjen inte finansieras av allmänna medel är det upp till trafikutövaren, på samma sätt som Swebus o YBussen etc inte kör med låggolvsbussar

Ersa

Citat från: homer skrivet 11 februari 2012, 18:37:44 PM

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 februari 2012, 21:11:14 PM
4-5 trappsteg är inget ovanligt på bussarna hos oss här i Västsverige till exempel. Västtrafiks långlinjer, t ex 871 längs E6-an, linje 101 längs rv 40 och linje 860 "på tvären" Kungshamn-Uddevalla-Trollhättan samt 1Express i Skaraborg är väl några exempel på linjer som brukar köras med sådana bussar. Brukar vara bekvämt och bra, även om det letar sig in en och annan låggolvare på de här linjerna också emellanåt.

Inte bara i Västra Götaland, utan i många andra län (t.ex Värmland, Dalarna och allt norr om) finns det ingen regel för max två trappsteg på linjevagnar, utan de är oftast fler än så. I Värmland fanns det ju rentav bussar i storleksklassen Volvo Drögmöller 9900 och Irizar PB i länshuvudmannens färger bara för något enstaka år sedan. I Västerbotten räknades bussar med två trappsteg fram som handikappvänliga bussar med "lågt insteg".

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 11 februari 2012, 21:16:00 PM
Tillgänglighet?

Eftersom linjen inte finansieras av allmänna medel är det upp till trafikutövaren, på samma sätt som Swebus o YBussen etc inte kör med låggolvsbussar

Men det är ju på tal om att all trafik, inkl linjen tråden handlar om samt all expressbusstrafik i egen regi (Swebus, Ybuss etc) ska anpassas för rullstolsanpassning inom några få år.

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2012, 00:31:10 AM
Men det är ju på tal om att all trafik, inkl linjen tråden handlar om samt all expressbusstrafik i egen regi (Swebus, Ybuss etc) ska anpassas för rullstolsanpassning inom några få år.
Detta "tillgänglighetsgift" sprider sig okontrollerat och inget serum finns ännu att tillgå...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Lars

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2012, 00:26:56 AM
Inte bara i Västra Götaland, utan i många andra län (t.ex Värmland, Dalarna och allt norr om) finns det ingen regel för max två trappsteg på linjevagnar, utan de är oftast fler än så. I Värmland fanns det ju rentav bussar i storleksklassen Volvo Drögmöller 9900 och Irizar PB i länshuvudmannens färger bara för något enstaka år sedan. I Västerbotten räknades bussar med två trappsteg fram som handikappvänliga bussar med "lågt insteg".
Ja i Värmland så rullar det nästan inga låggolvbussar i länstrafiken och den enda trafiken som har det är Karlstad - Hammarö förutom stadstrafik i Karlstad, Arvika o Kristinehamn. Övriga bussar är flertalet normalgolvade eller högre!
Börjar man med låggolv har även godset gjort sitt!

1896

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=150946

Jag är ju skadeglad varje gång Veolia får kritik, men jag undrar ändå varför en minoritet ska ha inflytande på majoriteten, har man problem att färdas i en normalbuss, då ska man ha färdtjänst, jag vill mena att kostnader för färdtjänst och kostnader för att utveckla handikappanpassade fordon garanterat jämnar ut sig i slutändan.  ::)

Robert T

Ska man hårddra det så är det väl diskriminering att bara ta EN rullstolsburen person per buss också. Borde vi inte bygga om bussarna så att vi kan ta flera?  ::)

Setra Tok

Konstigt att alla andra ska anpassa sig hela tiden. Det är privat satsade medel för att köra en ny busslinje riktade till en viss kundkrets. Den kundkretsen vill inte ha dom längre stoppen för att ta med en rullstol, och dom vill defenitivt inte åka lågentré buss. Och hur många platser bör finnas o som förmodligen alltid kommer stå tomma. Om biljetterna hade kostat 1500:- stycket per enkelresa hade det då också varit diskremenering för alla som inte har råd med det? Sluta gnäll ett privat bolag har gjort en satsning på något dom tror på. När ska hadikappförbunden starta en egen busslinje som bara riktar sig till handikappade, det är ju fritt fram för dom också. Jag kan inte riktigt se samma reaktion från dom icke hanikappade i samhället om att dom inte skulle få åka med....

O dessutom är ju hela SL land handikappanpassat o hur många rullstolar åker med utanför tullarna? Har sett 1 när jag själv åkte buss, han parkerade rullen o sen hoppa han upp o satte sig i den höga delen bak i 676 vegan. Har aldrig kört en rullstol förutom i beställningstrafik, o det har gått jättebra med en normalgolvsbuss med lift. En buss som SL anser inte vara tillgänglig förövrigt!

Snart blir det väl krav att mitt egna skithus i villan måste handikappanpassas. Jag kan hålla med om att samhället i stort bör anpassas där det är rimligt.
Men det känns som att det har gått får långt helt enkelt. Det har ju blivit så att man bara ser till tillgänglighet o skiter i allt annat utan rim och reson. Enligt SL är tillgänglighet viktigare på en linje i skogen där inga handikappade finns, o där inga vanliga anpassade hållplatser finns heller. Än att det finns bälten till resenärerna som består till 95% av skolbarn.

Jag kan verkar grinig men det är så j***a snedvridet i mycket av det här! :)

homer

Citat från: Setra Tok skrivet 20 februari 2012, 14:39:44 PM

Snart blir det väl krav att mitt egna skithus i villan måste handikappanpassas.

så är de faktiskt redan, söker du om bygglov för att bygga om ditt hus och skickar in ritningar till kommunen så får du tillbaka dem med motiveringen att du måste göra toalettdörren bredare så de går att köra in en rullstol, samma att badrummet måste ligga på entreplan och inte på några nivåskillnader från entredörren

lite OT kanske men...

Lars-Håkan_E

Artikeln är lite galen...

När man tillåter upphandling utan krav på att trafiken ska vara tillgänglig

Vadå upphandling?  Det är ingen som har upphandlat denna linje, lika lite som Swebus expresslinjer eller Bus4You, Silverlinjen etc, det finns inga som helst krav på anpassning än det som gäller enligt bussdirektivet och detsamma gäller beställningstrafik såväl inom som utom landet.

Sedan kan man ha synpunkter på ditt o datt men detta känns inte som en fråga som lär väga speciellt tungt hos de uppräknade bolagen, låggolvs eller lågentrebussar i express o beställningstrafiken ifall det nån gång var tredje år skulle vara ett behov....

Omnilasse

Fast jag kan nog förstå oron från "handikapprörelsen." Att kollektivtrafik (dock endast subventionerad), skall vara anpassad för funktionshindrade gäller ju sedan 1979 - lag 1979:558.

I det här fallet var det ju inte så relevant, men jag tror nog detta ändå är något att tänka på om man på allvar vill vara en ersättning för subventionerad kollektivtrafik. Det kommer givetvis vara ett krav att man kör med låggolv om man vill ta över någon sträcka som annars skulle ingå i den allmänna trafikplikten och säkerligen om man vill testa möjligheten av att trafikhuvudmannen ska kunna "köpa" in platser på en privat linje. I dessa fall kommer givetvis detta vara ett krav. 

Ersa

Citat från: homer skrivet 20 februari 2012, 14:48:52 PM
så är de faktiskt redan, söker du om bygglov för att bygga om ditt hus och skickar in ritningar till kommunen så får du tillbaka dem med motiveringen att du måste göra toalettdörren bredare så de går att köra in en rullstol, samma att badrummet måste ligga på entreplan och inte på några nivåskillnader från entredörren

lite OT kanske men...

Lite ironiskt är det att även en toalett i personalutrymmet för bussförare (dit enbart bussförare har tillträde) måste byggas för att anpassas till rullstolar...

Måns Johannesson

Citat från: Omnilasse skrivet 20 februari 2012, 22:56:55 PM
Fast jag kan nog förstå oron från "handikapprörelsen." Att kollektivtrafik (dock endast subventionerad), skall vara anpassad för funktionshindrade gäller ju sedan 1979 - lag 1979:558.

I det här fallet var det ju inte så relevant, men jag tror nog detta ändå är något att tänka på om man på allvar vill vara en ersättning för subventionerad kollektivtrafik. Det kommer givetvis vara ett krav att man kör med låggolv om man vill ta över någon sträcka som annars skulle ingå i den allmänna trafikplikten och säkerligen om man vill testa möjligheten av att trafikhuvudmannen ska kunna "köpa" in platser på en privat linje. I dessa fall kommer givetvis detta vara ett krav.

Nej, detta gäller även en icke subventionerad linje om den är öppen för allmänheten.
1 § Denna lag gäller handikappanpassning av kollektivtrafik. Med kollektivtrafik avses i lagen sådan trafik för personbefordran som tillhandahålls allmänheten mot ersättning.
Står inget om att den skall vara subventionerad.