Bussar i Umeå i augusti 1992, del 11 (av 14)

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 januari 2012, 14:37:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så de sista ULTRA-bussarna. Men det finns fler oredovisade bussbolag kvar i Umeå...

OEM735. Även denna kom till Connex men bara för en kort tid.

DFX245. Bussen är märkt 96 men enligt SBH skulle den ha varit omnumrerad till 38 när bilden togs.

DGX145 skall ha varit omnumrerad till 39. Blev sedan Connex 1039.

DEW335 omnumrerades till 40 och blev Connex 1040.

DGF115 blev 41 resp Connex 1041.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussgrabben

Polarbuss 39-41 blev etanolkonverterade någon gång i slutet av 90-talet och genomgick samtidigt grundlig uppfräschning och fick den då nya etanollacken.

Möllers

Scania är det inte gammla Linjebussar som har kört i Skåne innan?

Jan-Peter

Tack Staffan för de fina bilderna på bussar från min gamla arbetsplats Ultra och Polar Buss.
Jag avslutade min arbetsperiod som bussförare just på Polar Buss 1993 ca.
Så buss nr 70 var nog nästan som min.
Jag körde den på linje 7 hela sommaren 92.

Hälsn och tack
Jan-Peter fd 8612 SS/SL Ultra Polar Buss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 11 januari 2012, 19:28:24 PM
Scania är det inte gammla Linjebussar som har kört i Skåne innan?

Nej, dessa bussar köptes nya av Umeå Lokaltrafik 1991. Umeå Lokaltrafik har aldrig haft något med Linjebuss utan bildades när kommunen köpte upp ett privat bussbolag, Gabrielssons. År 1992 fördes driftdelen över till det av kommunen ägda Polarbuss AB. 2006 förlorades trafiken efter upphandling till Connex.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 11 januari 2012, 18:34:05 PM
Polarbuss 39-41 blev etanolkonverterade någon gång i slutet av 90-talet och genomgick samtidigt grundlig uppfräschning och fick den då nya etanollacken.

Just så. Röd rand = Dieseldrift, Orange rand = Etanoldrift. I samband med ombyggnaden/renoveringen fick de inte bara nya färger samt nya invnr, utan flera av dem (dock inte alla) fick även fullmatrisskyltar under samma tid.

Många bussar, bl.a ledvagnarna 93, 94 och 95 behöll den röda randen, dieselmotorn och sjusegmentsskyltarna livet ut. Dvs fram till hösten 2006 för 95, samt våren 2007 för 93-94.

bussgrabben

Ersa, 36:an levererades ny med etanoldrift och -lack. Tre (?) nya och tre äldre renoverade bussar fick etanoldrift i början. Det lättaste sättet att se skillnaden mellan ny och gammal var just på destinationsskyltarna. Om jag inte minns helt fel presenterades bussarna med pompa och ståt vid Mimerskolan och en speciell folder delades ut till alla hushåll.

Nu var ju detta en herrans massa år sedan så minnet kan ju svikta.

Greger Larsson

Citat från: bussgrabben skrivet 11 januari 2012, 21:42:03 PM
Ersa, 36:an levererades ny med etanoldrift och -lack. Tre (?) nya och tre äldre renoverade bussar fick etanoldrift i början. Det lättaste sättet att se skillnaden mellan ny och gammal var just på destinationsskyltarna. Om jag inte minns helt fel presenterades bussarna med pompa och ståt vid Mimerskolan och en speciell folder delades ut till alla hushåll.

Nu var ju detta en herrans massa år sedan så minnet kan ju svikta.

Det var sju nya bussar(31-37) och fyra ombyggda(38-41, fd 96-99) som inledde etanolsatsningen i Umeå hösten 1994.

Ersa

Aha, så det var skillnaden i destinationsskyltar mellan dem. Ja, minnet sviktar ibland. Inte bara hos mig utan kanske även för de äldre Ultraanställda som berättat saker för mig. Men varje dag lär man sig nåt nytt. :)

Mimerskolan ser vi för övrigt bakom 36 och 39 på mina bilder. Dock ser det ut som det är betydligt mindre pompa och ståt vid denna plats 13 år senare.

bussgrabben

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 januari 2012, 21:52:34 PM
Det var sju nya bussar(31-37) och fyra ombyggda(38-41, fd 96-99) som inledde etanolsatsningen i Umeå hösten 1994.

Ja, då höll jag inte så bra koll som jag trodde på den tiden ;)

bussgrabben

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2012, 21:56:36 PM
Mimerskolan ser vi för övrigt bakom 36 och 39 på mina bilder. Dock ser det ut som det är betydligt mindre pompa och ståt vid denna plats 13 år senare.

Någonstans i mina gömmor ska den där foldern finnas. Jag ska se om jag hittar den så ska jag försöka skanna av den.