Igår vid Tekniska Högskolan... (Ingen bild)

Startat av Carl Eric, 05 januari 2012, 12:24:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Stockholm
(Tekn högskolan)

röstar jag på... Om inte hela området egentligen borde heta Stockholm Ö...

Carl Eric

Citat från: MrX skrivet 08 januari 2012, 00:18:02 AM
805 till Tyresö Brevik men med ändhållplats Mossvägen? Tyresö Brevik är nästsista hållplatsen ;)

Samma sak med linje 40 till Stora Lappkärrsberget där ändhållplatsen heter Lektorstigen och Stora Lappkärrsberget när nästsista...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: JDS skrivet 07 januari 2012, 21:56:51 PM
Givetvis ska det stå Stockholm på bussar som går hit från Norrtälje, bäst av allt vore "Stockholm (Tekniska högskolan)" men det blir för långt så "Stockholm Ö" är väl en bra kompromiss. I brist på en sådan tycker jag dock att enbart "Stockholm" duger bra.

Att enbart ange "Tekniska högskolan" på en buss som går hit från andra änden av länet vore inte någon vidare lösning, det vore ungefär som om Swebus skulle ställa en buss på Cityterminalen skyltad "Drottningtorget". Klart som korvspad, liksom...

Att skriva enbart "Tekniska Högskolan" på bussar som går från Norrtälje och Vaxholm, samt sommartid mellan Öregrund och Östhammar/Hallstavik känns lite väl mycket specificerat, ja. Även "Östra station" får säkert vissa att undra öster i vilken stad? Dubbelradig text "Stockholm - Tekniska Högskolan" blir aldrig riktigt bra, då folk klagar på läsbarheten.

Därav mitt mångåriga förslag "Stockholm Ö", som passar på alla tre fjärrlinjer (fyra med 680?), och längs hela deras långa färdvägar. Så man slipper lägga in automatiska omskyltningar längs vägen, via PC:n. Dessutom står det redan Stockholm Ö i fram- och sidorutorna på alla södergående Roslagsbanetåg som går till samma ställe. Enhetligt och tydligt.

Sen kan man byta namn på hela klabbet till "Stockholms Östra", alternativt kalla det "Östra station" för innerstans lokaltrafik med blåbussar och tunnelbana.

Carl Eric

En annan fråga: varför heter det överhuvudtaget "Tekniska Högskolan"? Både Norra och Södra station har ju "rätt" namn...!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl Eric skrivet 08 januari 2012, 11:24:36 AM
En annan fråga: varför heter det överhuvudtaget "Tekniska Högskolan"? Både Norra och Södra station har ju "rätt" namn...!

När bussterminalen här byggdes var det beslutat att Roslagsbanan skulle läggas ned och således skulle stationen Stockholms Östra försvinna. Man tyckte därför att det inte var ett lämpligt namn på bussterminalen utan tog namn från den närbelägna Kungliga Tekniska Högskolan i stället.

Beslutet om att lägga ned Roslagsbanan togs sedan tillbaka.

Edit: det var tunnelbanestationen som fick namnet Tekniska Högskolan av ovan nämnd anledning. Sedan föll det sig naturligt att ge bussterminalen samma namn.

bjorn_k

Då återstår bara en massa lobbying  ::) Nån i SLL sittande politiker borde väl ha samma åsikt som en del av oss? Stockholm Ö! ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: bjorn_k skrivet 08 januari 2012, 11:38:46 AM
Då återstår bara en massa lobbying  ::) Nån i SLL sittande politiker borde väl ha samma åsikt som en del av oss? Stockholm Ö! ;D

Ja, förklaringen var ju krystad redan 1970. Området skulle naturligtvis ha kallats Östra station även om järnvägen lagts ned. Så det är alltså så mycket större anledning att byta namn nu.

Jonas Strömblad

670 är ett ännu bättre exempel. Den har påstigande vid Universitetet och Albano i rikting mot Tekniska Högskolan och den om någon borde skyltas med en mer preciserad destination exemplevis efter att man lämnat Danderyds sjukhus. Så gjorde jag alltid innan buss-pc'n kom och man skyltade manuellt (och framför allt Östra station eller Tekniska Högskolan fanns med bland möjliga destinationer).
/J

Nico

Finns ju många destinationer som är lite konstiga och som borde tjäna på att bytas ut. Ofta är det området som är det specifika snarare än den enskilda funktionen (vad skulle t.ex. hända om Tekniska högskolan fick nya lokaler någon helt annanstans). I synnerhet då vad gäller lokaltrafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: JDS skrivet 08 januari 2012, 00:12:03 AM
I Stockholm finns åtminstone en busslinje som har två hållplatser som heter likadant, den ena är ändhållplats men inte den andra, vet du vilken jag tänker på?

Citat från: Carl Eric skrivet 08 januari 2012, 10:58:12 AM
Samma sak med linje 40 till Stora Lappkärrsberget där ändhållplatsen heter Lektorstigen och Stora Lappkärrsberget när nästsista...

Citat från: MrX skrivet 08 januari 2012, 00:18:02 AM
805 till Tyresö Brevik men med ändhållplats Mossvägen? Tyresö Brevik är nästsista hållplatsen ;)

Nej, i det fall jag tänker på så heter båda hållplatserna likadant!

JDS

Citat från: Nico skrivet 08 januari 2012, 12:38:58 PM
Finns ju många destinationer som är lite konstiga och som borde tjäna på att bytas ut. Ofta är det området som är det specifika snarare än den enskilda funktionen (vad skulle t.ex. hända om Tekniska högskolan fick nya lokaler någon helt annanstans). I synnerhet då vad gäller lokaltrafik.

Tekniska högskolan har ju redan nya lokaler någon helt annanstans (också), och inte är det någon som har klagat över det.   :-*

Traesk

Att döpa ett område till "Östra station" eller "Stockholm Ö" fyller egentligen ingen större funktion. Vem har stationen som slutdestination? Det är mycket mer informativt att döpa hållplatser och stationer efter områdets namn eller största enskilda destinationen, i det här fallet Tekniska högskolan, alternativt KTH. Varför inte bara döpa om alla hållplatser samt Roslagsbanestationen till KTH? Bussarna från längre ut bör då kunna skylta "Stockholm KTH".

Ersa

Citat från: Traesk skrivet 09 januari 2012, 10:01:28 AM
Att döpa ett område till "Östra station" eller "Stockholm Ö" fyller egentligen ingen större funktion. Vem har stationen som slutdestination? Det är mycket mer informativt att döpa hållplatser och stationer efter områdets namn eller största enskilda destinationen, i det här fallet Tekniska högskolan, alternativt KTH. Varför inte bara döpa om alla hållplatser samt Roslagsbanestationen till KTH? Bussarna från längre ut bör då kunna skylta "Stockholm KTH".

Stockholm följt av en enda versal (C, Ö osv) är vad som får plats på matrisskylten utan att minska typsnittet till en storlek som är svår att se.

Man kan ju även vända på det och undra har många procent av resenärerna av de som byter färdmedel samt passerar Östra station som ska till lektion på KTH.

Nu angör ju inte tunnelbanan Stockholms södra station, men om den gjort det hade jag tyckt att det vore full logiskt att ha både "Södra station" och "Östra station" på tunnelbanekartan.

Traesk

Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2012, 10:57:09 AM
Stockholm följt av en enda versal (C, Ö osv) är vad som får plats på matrisskylten utan att minska typsnittet till en storlek som är svår att se.

Man kan ju även vända på det och undra har många procent av resenärerna av de som byter färdmedel samt passerar Östra station som ska till lektion på KTH.

Nu angör ju inte tunnelbanan Stockholms södra station, men om den gjort det hade jag tyckt att det vore full logiskt att ha både "Södra station" och "Östra station" på tunnelbanekartan.
Aha, det var ju synd att det inte fick plats då.

Jag inser mycket väl att det inte är en majoritet av alla som passerar Tekniska/Östra som har KTH som slutdestination, men de är garanterat fler än de som ska till Östra station. Vilket namn en bytesstation har borde spela mindre roll eftersom denna ändå inte är slutdestinationen. "Byte vid KTH" klingar inte sämre än "byte vid Östra" i mina öron.

Sputnik

Citat från: JDS skrivet 08 januari 2012, 14:19:12 PM
Nej, i det fall jag tänker på så heter båda hållplatserna likadant!

Jag vet inte om det är 181:an (och nattbussarna 190 och 193 f.ö) du menar som angör Farsta Strand innan den kommer till ändhållplatsen Farsta Strand, eller om det finns fler exempel:-)

Mvh
/Sputnik