7st nya MAN A23 Diesel till GUB?

Startat av Bese001, 04 januari 2012, 21:31:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Om man inte trampar gasen i botten utan "smyger" med pedalen så orkar de bättre.

Björn Ax

Citat från: lil-sis skrivet 07 januari 2012, 17:55:59 PM
Om man inte trampar gasen i botten utan "smyger" med pedalen så orkar de bättre.

Va kan man göra något annat än att trampa gasen i botten? ;P
Trodde det var det normala när man kör speciellt när det är halt.

Nej jag hoppas dom fixar detta. Dom är helt okej att köra men så sega.

lil-sis

Citat från: Björn Ax skrivet 07 januari 2012, 19:04:59 PM
Va kan man göra något annat än att trampa gasen i botten? ;P
Trodde det var det normala när man kör speciellt när det är halt.

Nej jag hoppas dom fixar detta. Dom är helt okej att köra men så sega.

Mjae alltså i normala fall när man vill ha mer gas så gasar man mer. Men det fungerar inte på de dära tingestarna. Utan man får smyga (troligen håller sig växellådan till ettan och tvåan då och där är den ju starkare!).

Mikko

Citat från: lil-sis skrivet 07 januari 2012, 17:55:59 PM
Om man inte trampar gasen i botten utan "smyger" med pedalen så orkar de bättre.

Idag hade jag vagn 117 och provade denna "smygteknik" utan framgång. Det enda som hände var att jag blev tokig på den ännu sämre accelerationen.  ;D

bjorn_k

Det går inte att låsa lådan? Med knappar/reglage?

Mikko

Citat från: bjorn_k skrivet 13 januari 2012, 20:07:03 PM
Det går inte att låsa lådan? Med knappar/reglage?

På växellägesvredet finns bara D-N-R.

bjorn_k

Citat från: Mikko skrivet 13 januari 2012, 20:16:18 PM
På växellägesvredet finns bara D-N-R.
Usch då... :( men det funkade ju redan på BF76/111 så det borde ju gå att göra bättre...

lil-sis

Citat från: Mikko skrivet 13 januari 2012, 20:04:23 PM
Idag hade jag vagn 117 och provade denna "smygteknik" utan framgång. Det enda som hände var att jag blev tokig på den ännu sämre accelerationen.  ;D

Man måste hitta exakt rätt läge. Och det händer i princip bara när man försöker smyga iväg från en hållplats!

Mikko

Citat från: lil-sis skrivet 17 januari 2012, 16:52:15 PM
Man måste hitta exakt rätt läge. Och det händer i princip bara när man försöker smyga iväg från en hållplats!

Tydligen måste jag ha en "lärare" som visar hur man ska göra för mycket långsammare acceleration är svårt att få framkalla med min "smygteknik". Personligen skulle jag inte acceptera en sådan buss en dag om det vore min egen.  :P

lil-sis

Do Not Resuscitate  8)

Jag skulle naturligtvis föredra om de accade som normala fordon, det kan vara viktigt när man lämnar hållplats på 70-väg eller ska korsa eller köra ut på en sådan väg, risken är ju stor att man hamnar ivägen, oavsett hur bra marginal man har när man börjar.

ch buss