7st nya MAN A23 Diesel till GUB?

Startat av Bese001, 04 januari 2012, 21:31:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Hej!  Dessa skulle väl kommit under hösten tillsammans/ i samband med 421-427 vad jag förstått.

Någon som vet status på leveransen eller blir den inte av?

Niclas Rosenius

Citat från: Bese001 skrivet 04 januari 2012, 21:31:44 PM
Hej!  Dessa skulle väl kommit under hösten tillsammans/ i samband med 421-427 vad jag förstått.

Någon som vet status på leveransen eller blir den inte av?

  Dom skulle inte ha kommit tillsammans med 421-427 utan levereras separat. Dom kommer troligtvis i mitt av månaden enligt det senaste jag har hört.

  Dessa kommer att ersätta 270-276.

  //Niclas

Björn Ax

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 januari 2012, 21:39:01 PM

  Dessa kommer att ersätta 270-276.

  //Niclas

Ja va härligt. :)

Blir vi av med dom. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 04 januari 2012, 22:12:28 PM
Ja va härligt. :)

Blir vi av med dom. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  Ja, äntligen som Gert brukar säga  ;D

  //Niclas

Jacob

Tråkigt tråkigt. Får man ta och åka, filma och fotografera 270-vagnar som tusan nu innan de försvinner. En busstyp att sakna.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 04 januari 2012, 23:49:32 PMEn busstyp att sakna.

//Jacob

   Inte att köra i alla fall  ;)

  //Niclas

ch buss

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 januari 2012, 00:52:06 AM
   Inte att köra i alla fall  ;)

  //Niclas

Vad är fel på dem 270-276? Det är bättre 260-269 än 270-276?

Hur bra med 101-104?

// Ch buss

ch buss

Citat från: Björn Ax skrivet 04 januari 2012, 22:12:28 PM
Ja va härligt. :)

Blir vi av med dom. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ja, det är bäst du tar bilder på dem innan bli för sent  ;D

// Ch buss

Niclas Rosenius

Citat från: ch buss skrivet 05 januari 2012, 09:16:30 AM
Vad är fel på dem 270-276? Det är bättre 260-269 än 270-276?

Hur bra med 101-104?

// Ch buss

  Båda serierna 260-269 o 270-276 har alltid varit en massa problem med och tungjobbade. Speciellt dom sista 5 åren har dom varit väldigt slitna i ledkolvarna så dom har glappat en hel del med en massa knyck och ryck när man svängt med dom.

  101-104 tillhör en helt anna generation av bussar när det gäller både ledkonstruktion och chassisättning.

  //Niclas

Walter

En A23 sågs på E6 norrut utanför Malmö tidigare i veckan i GUB-grönt så de kan nog finnas hos MAN i Stockholm.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

ch buss

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 januari 2012, 11:14:09 AM
  Båda serierna 260-269 o 270-276 har alltid varit en massa problem med och tungjobbade. Speciellt dom sista 5 åren har dom varit väldigt slitna i ledkolvarna så dom har glappat en hel del med en massa knyck och ryck när man svängt med dom.

  101-104 tillhör en helt anna generation av bussar när det gäller både ledkonstruktion och chassisättning.

  //Niclas

Okej. Hoppas MAN är bättre än dem.

// Ch buss

Niclas Rosenius

Citat från: Walter link=topic=50319.msg366306#msg366306 date=13257749
16

En A23 sågs på E6 norrut utanför Malmö tidigare i veckan i GUB-grönt så de kan nog finnas hos MAN i Stockholm.

  Trevligt att veta. Tackar för det.

   
Citat från: ch buss skrivet 05 januari 2012, 15:53:53 PM
Okej. Hoppas MAN är bättre än dem.

// Ch buss

   Dom är mycket stabilare att köra och inte samma problem med leden som Neoplaner:na fick ganska snabbt. Men dom har andra problem med eletroniken istället.

   //Niclas

Mikko

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 januari 2012, 16:16:25 PM
   
   Dom är mycket stabilare att köra och inte samma problem med leden som Neoplaner:na fick ganska snabbt. Men dom har andra problem med eletroniken istället.

   //Niclas

Vet du när resten av 105-112 ska fixas som man inte får full gas på fast man trycker ner gaspedalen i botten (kickdown saknas)? Är det 109 och en till som det är åtgärdat på, men resten då?  ???

Niclas Rosenius

Citat från: Mikko skrivet 05 januari 2012, 17:04:17 PM
Vet du när resten av 105-112 ska fixas som man inte får full gas på fast man trycker ner gaspedalen i botten (kickdown saknas)? Är det 109 och en till som det är åtgärdat på, men resten då?  ???

  Du menar att dom är trötta? Det är turbon som inte laddar ordentligt. Man skall troligtvis prova med ett nytt typ av växellådasprogram får att se om man kan få fart på dom.  Tror att det var 109 som man skulle prova det på.

  Annars är det 112 som går riktigt bra av dessa ända sen man fick iordning på sensorproblemet i bromspedalen. På den laddar turbon fullt nästan från botten   ;D

  //Niclas

Mikko

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 januari 2012, 21:06:58 PM
 Du menar att dom är trötta? Det är turbon som inte laddar ordentligt. Man skall troligtvis prova med ett nytt typ av växellådasprogram får att se om man kan få fart på dom.  Tror att det var 109 som man skulle prova det på.

 Annars är det 112 som går riktigt bra av dessa ända sen man fick iordning på sensorproblemet i bromspedalen. På den laddar turbon fullt nästan från botten   ;D

 //Niclas

Det andra vagnen kanske är 112 som du skriver. De varvar iaf upp till 1900 rpm innan de växlar upp.  :)

Har också märkt i displayen att turbon inte laddar mer än till hälften och att motorerna varvar till about 1200-1300 rpm innan de växlar upp. Även fast högsta vridmomentet på dessa motorer ligger runt 1000 rpm känns de trötta. Jobbigt när man har fullt med passagerare i bussen och man ska t.ex upp för Carolina-backen från hpl Trädgårdsgatan...  :-\