Författare Ämne: Luftfartsverket 060 och 065.  (läst 5421 gånger)

Utloggad Carl Eric

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2828
  • Jag och Barks Buss BUS2GO
    • Kolla in Barks Buss hemsida!
SV: Luftfartsverket 060 och 065.
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2012, 14:50:47 PM »
Vilken utrustning tänker du på då?

Den komradio utrustning som krävs för att få köra på "plattan"?
25-årig tidtabellsnörd som bor i Uppsala, pluggar för att bli präst och kör buss på Nobina Uppland och Barks Buss! Besök gärna min Instagram.

Utloggad Menzies

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 201
Luftfartsverket 060 och 065.
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2012, 17:52:14 PM »
Behövs ingen komradio för plattan, behövs bara för fältet, och där kör inte bussarna.

Den enda komradio som finns i bussarna används både på landside och airside för att organisera trafiken från bussarnas kordinator.

Utloggad Carl Eric

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2828
  • Jag och Barks Buss BUS2GO
    • Kolla in Barks Buss hemsida!
SV: Luftfartsverket 060 och 065.
« Svar #17 skrivet: 15 januari 2012, 18:45:01 PM »
Att det inte krävs radio för att köra på vägarna på airside visste jag, men krävs det inte radio för att få lämna vägarna?
25-årig tidtabellsnörd som bor i Uppsala, pluggar för att bli präst och kör buss på Nobina Uppland och Barks Buss! Besök gärna min Instagram.

Utloggad Menzies

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 201
Luftfartsverket 060 och 065.
« Svar #18 skrivet: 15 januari 2012, 19:28:46 PM »
Den enda gången det behövs radio är om man ska ut på rullbanorna eller taxibanorna, då ska du dessutom ha rätt behörighet på din sk badge och ha en flygplatsanpassad radiokurs och utbildning i bansystemet. Och där ute är aldrig bussarna.

Om du ska ut på plattan är det bara att köra, självklart ska du vara där så lite som möjligt. Men vi som har plattan som arbetsplats måste ju.

Utloggad Carl Eric

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2828
  • Jag och Barks Buss BUS2GO
    • Kolla in Barks Buss hemsida!
SV: Luftfartsverket 060 och 065.
« Svar #19 skrivet: 15 januari 2012, 19:32:07 PM »
Okej, då kom jag ihåg fel! PRAOade hos dåvarade LFV, men det måste ha varit 2009. Tiden går fort!
25-årig tidtabellsnörd som bor i Uppsala, pluggar för att bli präst och kör buss på Nobina Uppland och Barks Buss! Besök gärna min Instagram.

Utloggad Menzies

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 201
Luftfartsverket 060 och 065.
« Svar #20 skrivet: 15 januari 2012, 19:52:56 PM »
Kan ju ha ändrats sen dess också:)

Utloggad Eos95

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1809
  • Har bytt "nick" till Eos95 från the0fiskis
    • min fotosida
SV: Luftfartsverket 060 och 065.
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2012, 20:04:47 PM »
Vilken utrustning tänker du på då?
det måste bland anant vara "blandare" på taket och utbildade förrare...
Men som näms tidigare krävs det säkerhetsgenomgång av fordornet vid varje in/ut passage och det kan ta lite tid för en vanlig bil(~2-5 min) vet inte hur länge det tar för en hel buss  :-X och det skulle ju anstränga säkerhets personalen onödigt mycket om en buss skulle åka in/ut från air side till "vanliga sidan"
Att det inte krävs radio för att köra på vägarna på airside visste jag, men krävs det inte radio för att få lämna vägarna?
nä det krävs egentligen inge för få köra på vägarna inne på air side men om man ska köra på landningsbana ect så kärvs det blandare (orange)
vad ja förstot har dem flesta som rör sig utanför vägare ändå radio av något slag för enklare och smidigare kontakt om dem kommer ivägen ect.

*ny* http://fordon.eos95.se/ min hemsida med bilder
följ mig på twitter: eos_95
fotograferar på fritiden & pluggar media i gymn
dyslektiker

Utloggad Cyklisten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2760
SV: Luftfartsverket 060 och 065.
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2012, 21:31:53 PM »
Att satsa på gasbussar mm. när det gäller trafik runt flygplatser känns lite väl onödigt, eller?  ;)

Utloggad bjorn_k

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1053
  • Stannar - när bussar var av stål!
Luftfartsverket 060 och 065.
« Svar #23 skrivet: 16 januari 2012, 00:09:10 AM »
Att satsa på gasbussar mm. när det gäller trafik runt flygplatser känns lite väl onödigt, eller?  ;)
Lite ironi? :-P

Nej, men det är så att i Arlandas fall så räknas ALLT utsläpp in i miljötillståndet för flygplatsen... Dvs dessa bussar, taxibilar, rampfordon, brandbilar... Tillochmed privata/civila bilar som används för hämta/lämna eller annat inom flygplatsområdet faller in under detta utsläppstak. Totalt idiotiskt att LFV skall behöva betala för privatpersoners bilar utsläpp...
- Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös. Man ska vara seriös!

Utloggad lil-sis

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 903
SV: Luftfartsverket 060 och 065.
« Svar #24 skrivet: 16 januari 2012, 08:51:08 AM »
Vad jag fick höra på ett miljömöte på arlanda så räknas även trafiken på motorvägen in i miljötaket då den går innanför "gränsen" på kartan  ::)

Undrar om det inte är i år som det ska vara 0 koldioxidutsläpp på Arlanda (flygtrafiken undantagen)? Det var bara några år fram i tiden när jag satt och lyssnade på det där...