Det går dåligt för bussbolagen - Varför?

Startat av Lars Vinterdäck, 21 december 2011, 23:35:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Vinterdäck

Läste för ett tag sen en artikel som handlade om "vinsthaveri" bland de större bussbolagen. Varför går det så dåligt? Vem bär ansvaret? Vart tar pengarna vägen? Och vad händer om ett bussbolag som kör kollektivtrafik, för låt säga SL, går i konkurs?

Cyklisten

SL, Västtrafik, Skånetrafiken och andra liknande kan väl inte gå i konkurs då de är ju inte ens vinstdrivande?
Detta skulle ju liknas med sjukhusen som kursar och det kan väl aldrig hända men bolag som ägs av landstinget?

Omnilasse

Företag har ju gått i konkurs som kört åt trafikhuvudmän tidigare. Sådant händer ibland, även om det är relativt ovanligt. Vad som händer är ju helt enkelt att någon annan får ta över att köra. Oftast får man ju - pågrund av den korta tidsrymden - göra en direkupphandling för en kortare period. Om inte avtalet har varit helt uppåt väggarna lär dock antagligen konkursförvaltaren tillse att trafiken hålls igång till dess man hittat en lösning. En sådan lösning tenderar dock att bli dyr.

Nu tror jag väl inte att någon av de stora kommer att gå omkull - även om flera av dem visar röda siffror. Det är ju fullt normalt för ett företag att visa förlustsiffror vissa år. Ett skäl till att det går dåligt brukar ju vara att indexuppräkningen inte riktigt hinner med prisutvecklingen - man får ju s.a.s. full kompensation för detta först nästkommande år (i bästa fall, beror på hur indexet är framtaget) - så det blir ju en viss negativ effekt. Beroende på hur leasingavtalen ser ut, kan ju förstås ränteläget påverkas av krisen i Europa och ge sämre avtal än man tänkt - vilket därmed ger högre kostnader etc.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 21 december 2011, 23:41:33 PM
SL, Västtrafik, Skånetrafiken och andra liknande kan väl inte gå i konkurs då de är ju inte ens vinstdrivande?
Detta skulle ju liknas med sjukhusen som kursar och det kan väl aldrig hända men bolag som ägs av landstinget?

Nu skrev Lars "företag som kör för SL" men visst kan såväl AB Storstockholms Lokaltrafik som Västtrafik AB gå i konkurs i likhet med alla andra aktiebolag. Att så skulle ske är dock osannolikt. Skånetrafiken däremot drivs som en division inom landstinget och kan därmed inte göra konkurs i vedertagen bemärkelse.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bjarne-W

Varför går det så dåligt?
Vem bär ansvaret?
Vart tar pengarna vägen?
Om vi nu pratar om bussföretag som kör kollektivtrafik...
1 - för att den som vinner anbudet har lämnat lägsta pris
2 - den som räknat så lågt (illa) på anbudet att det blir ett förlustjobb - eller näst intill.
3 - Vilka pengar (då)  :-)

JDS

Det ingår ju på sätt och vis i idén med upphandlingar att entreprenörerna skall lägga låga bud för att "slå sig in" på marknader, varvid kollektivtrafiken subventioneras av "privata" företag (som i praktiken dock ofta kontrolleras av utländska regeringar) med lägre skatter här hemma som följd. De borgerliga ekonomer som tänkte ut detta förutsåg väl innerst inne risken att branschen så småningom skulle kunna höja priserna, fast där verkar de än så länge ha smartat ut sig själva, för prisnivån är ju uppenbarligen väl låg än idag, 20 år efter de första upphandlingarna...

Omnilasse

Det är ju allmänt känt att branschen knappast slipar guld på uppdragsavtalen. Under året har dock även en hel del nya kontrakt tillkommit och avslutats även för dem bolag som brukar kunna generera godkända resultat. Detta ger ju tillfälliga förluster och är ju inget konstigt om man bara räknar med några procents vinst på ett avtal under avtalsperioden.

Generellt kan man väl dock sägas att avtalen borde ligga något högre för att skapa en tillfredställande vinstnivå i många fall. Tyvärr verkar ju lockelsen att expandera fortfarande göra att avtalen blir i underkant på många håll. Bra för skattebetalarna på kort sikt, men kankse inte i det långa loppet.

Der_löwe

Det finns egentligen bara ett svar på din fråga - dåliga avtal med trafikhuvudmännen!

Dessa kan ju dels bero på rena felräkningarna vid upphandlingar, förmodande resandeökningar har uteblivit (särskilt farligt om man kör på netto/incitament) eller att man medvetet laggt vinstmarginalerna lite för lågt i anbudet för att expandera varumärket.

Sedan skall man inte underskatta skador och tekniska haverier på bussar!


Truckern

det beror väl på en rad faktorer, några av dem är så som jag ser det att i stora bolag hamnar kostym folket långt från verkligheten och underskattar därför kostnaderna, det finns alltid ngt bolag som är på frammarsch och sänker nivån i buden varav konkurenter måste följa efter tills det upptäcks att "så här billigt kan vi inte köra", men då tar i stället nästa aktör som räknar lågt över och så rullar det på.... tråkigt för de som arbetar i verksamheten då det alltid är "kris" oavsett vilken arbetsgivaren är. God Jul!