Huvudmeny

Bussar med 385/55?

Startat av Skusty, 15 december 2011, 00:28:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skusty

Citat från: Snusmumrik skrivet 15 december 2011, 20:49:13 PM
Finns en annan praktisk betydelse med att inte ändra dimension på boggieaxeln, ofta lägger man på begagnade framdäck och drivdäck för att slita ner de sista millimetrarna som går att få ut och då är det opraktiskt att ha olika dimensioner......

Och som Danne sade, de flesta idag har bakladdare och behöver boggien även utan last.....men är det egentligen en nödvändig funktion att kunna hissa boggien, känns inte så.   ???

Men har du 385 på både fram och stödaxel kan du fortfarande lägga över gamla framdäcken på stödaxeln, var just av de anledningen vi böt mina 315 på puschern till mina gamla 385 från framaxeln.

Snusmumrik

Jo, visst skulle man kunna ha det så. Återstår bara att göra slut på drivdäcken sen med....
Teoretiskt så borde dock bränsleförbrukningen öka en del med bredare sulor och det är aja baja i dagens kostnadsjakt....Tycker dock att de flesta bussar idag är ganska stabila så jag ser ändå inte behovet riktigt, mer jobb än nytta så att säga.  Men det är ju jag det... ::)

Danne B.

Citat från: Snusmumrik skrivet 16 december 2011, 21:01:35 PM
Jo, visst skulle man kunna ha det så. Återstår bara att göra slut på drivdäcken sen med....
Teoretiskt så borde dock bränsleförbrukningen öka en del med bredare sulor och det är aja baja i dagens kostnadsjakt....Tycker dock att de flesta bussar idag är ganska stabila så jag ser ändå inte behovet riktigt, mer jobb än nytta så att säga.  Men det är ju jag det... ::)

Jag måste nog också hålla med där, det finns helt enkelt inget behov. Iaf inte på dom bussar jag kört. Dessutom finns ju risken, utöver ökad förbrukning, att även ljudnivån i bussen ökar.

//Danne

5783

Citat från: Danne B. skrivet 15 december 2011, 10:24:23 AM
Jag vet inte om det där var ett svar på mitt inlägg...?! Men det jag menade var ju alltså att problemet sannolikt är att det inte finns plats i hjulhusen för den ökade bredden(!).

//Danne

Nej det var en förklaring till trådskaparen vad siffran 55 anger. Jag skulle givetvis ha citerat TS första inlägg.

Knut

Citat från: Snusmumrik skrivet 15 december 2011, 20:49:13 PM
Finns en annan praktisk betydelse med att inte ändra dimension på boggieaxeln, ofta lägger man på begagnade framdäck och drivdäck för att slita ner de sista millimetrarna som går att få ut och då är det opraktiskt att ha olika dimensioner......

Och som Danne sade, de flesta idag har bakladdare och behöver boggien även utan last.....men är det egentligen en nödvändig funktion att kunna hissa boggien, känns inte så.   ???

Hissa boggien er vel bare et spm om å spara däck slitasje ved tomkörning. Og evt ved start på dårligt väglag.

Skusty

Citat från: Snusmumrik skrivet 16 december 2011, 21:01:35 PM
Nu syftade jag på höga bussar, t.ex. dubbeldäckare, de måste ju ha en tendens till att svajja lite, är ju dubbla lastplan så att säga, och då kan ju 385 hjälpa till rätt bra.

Blue

Jag har nästan tolv tons boggie tryck på min s415hdh (12.3m 3axlar) så att lyfta stödaxeln är inget alternativ ens vid tomkörning.
Däremot så kan jag släppa luften till stödaxeln om jag behöver mer grepp, återställs automagiskt när man kör fortare än 30 eller 40km/h (minns inte vilket).
Att köra med bredare och lägre däck tror jag inte gör så mycket skillnad i en buss, det är fjädringen som är mjuk inte däcken.
Delad framaxel och stödaxel gör ju att däcken ändå har bra kontakt med underlaget, att sen karossen är på väg åt ett annat håll än hjulen beror mest på mjuk fjädring.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)