Gratisåkande upprör Västtrafik

Startat av kimpan, 14 december 2011, 07:43:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: kimpan skrivet 14 december 2011, 13:22:45 PM
Nu är det ju dock inte varken GUB, Nobina, KR eller något annat bussbolag som avgör den frågan tyvärr... Utan UL. Skulle de lokala bolagen få bestämma vore nog frågan ganska lättlöst.....

Då har dom kanske skrivit fel i det nya kommunalbladet som kom. Där tyckte jag det stod att det var Uppsalabuss AB som hade hotat med det och inte UL. Men kanske var jag som läste fel.

jbnilsson

Citat från: MartinMartin skrivet 14 december 2011, 14:19:01 PM
Jag har inte varit speciellt noga vid viseringen sen SL gjorde om SMS biljetten,
utan resonerat att dom får väl sätta in fler kontrollanter om dom tycker att dom
vill ha en högre betalningsmoral och när jag åkte tunnelbanan hem vid 11 tiden nu idag
så kom det kontrollanter. En man hade inget giltigt färdbevis och kontrollanten frågade
hur långt han skulle åka och mannen meddelar att han bara ska åka till nästa station.
Jag hör då att i konversationen så säger Securitasväktaren att han ska "vara juste".

Efter detta så lovar jag att min viserering av biljetter om möjligt kommer att bli ännu slappare
eftersom tydligen inte ens kontrollanterna bryr sig om folk betalar eller ej.

Åter till ämnet så är det ju samma sak hos Keolis, vi får ju ett kort för resor i tjänsten,
men det är ju ett vanligt företagskort laddat på ett Access så det är ingen som vet vad det
är för kort, och det är väl inget som varken SL (som får betalt som för ett vanligt kort) eller
Keolis egentligen bryr sig om utan det kallas väl tjänstekort just pga skatteskäl.

Det är ditt jobb att visera biljetterna på rätt sätt. Ibland kan det vara svårt att se vad som står i telefonernas displayer, men att som du antyder fullkomligt strunta i att visera biljetterna är tjänstefel.

Håkan 62

Jag kommer ALLTID att låta en kollega åka gratis, oavsett vilket bolag han/hon jobbar hos.
Detta anser jag är "gammal hävd". Med andra ord, bort med avundsjukan!

kimpan

Citat från: Björn Ax skrivet 14 december 2011, 16:19:09 PM
Då har dom kanske skrivit fel i det nya kommunalbladet som kom. Där tyckte jag det stod att det var Uppsalabuss AB som hade hotat med det och inte UL. Men kanske var jag som läste fel.

Uppsalabuss=UL Och samma gäller ju för förarna på de privata bussbolagen....

Jonas

Någon som vet hur det fungerar inom handeln där det väl är mer regel än undantag att de anställda har 10% rabatt(eller mer) där man jobbar?

RoggaBoy

Citat från: Z skrivet 14 december 2011, 20:02:29 PM
Någon som vet hur det fungerar inom handeln där det väl är mer regel än undantag att de anställda har 10% rabatt(eller mer) där man jobbar?

Hade 7% förut när jag jobbade i livsmedelsbutik. Man slog in alla varor i kassan och tryckte sedan på knappen "P-rabatt" och 7% av summan av livsmedeln drogs av. Hur det sedan fungerade för butiksägaren vet jag ej.

Aniara

Dags att lösa in panten på mitt Västtrafikkort, och börja åka på tjänstekortet istället???  ???

Ersa

Citat från: kimpan skrivet 14 december 2011, 18:06:35 PM
Uppsalabuss=UL Och samma gäller ju för förarna på de privata bussbolagen....

Kommunalt ägda Uppsalabuss AB och landstingsägda Upplands Lokaltrafik AB är väl ändå inte samma bolag med likhetstecken mellan? Det är väl två olika beställare för tätorts- resp landsbygdstrafik, och som igenom den nya kollektivtrafiklagen båda upplöses och blir den del av den helt nya lokala kollektivtrafikmyndigheten. Vilken får överta UL:s namn.

Anders Noren

Citat från: kimpan skrivet 14 december 2011, 12:39:09 PM
Jag har också varit med på den "gamla goda tiden" Jag refererade mer till hur det blivit idag då allt skall förmånsbeskattas.. jag minns hur Jag kunde äta en dagens på företagets personalmatsal för det facila priset av ca 20 kr, Tills då den underbara skattereformen kom och  det blev skatt på även det... För många chaufförer, ofta ensamstående män, var ju den måltiden det enda riktiga målet mat man åt för dagen... det är rent ut sagt löjligt hur det blivit i dag.....

Var borde gränsen dras för vad som ska förmånsbeskattas? Gratis lunch? Gratis resor? Gratis boende?

Lars

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 december 2011, 20:09:18 PM
Hade 7% förut när jag jobbade i livsmedelsbutik. Man slog in alla varor i kassan och tryckte sedan på knappen "P-rabatt" och 7% av summan av livsmedeln drogs av. Hur det sedan fungerade för butiksägaren vet jag ej.
Jo rabatt finns det på många ställen i handeln men personalrabatten får inte vara större än den rabatt som lämnas till ordinarie kund.
Inköpspris vore naturligt för en anställd men se de går inte för då måste det även finnas vanliga kunder som får den rabatten.
Sådan rabatt kan faktiskt även en busschaufför få på resor i det bolag han kör.

Silo

Med andra ord är det då "OK" att åka utan biljett korta sträckor?????
/TS

AL

Verkar trots allt ändå som att en överväldigande majoritet av alla de kommentarer som skrivits i GP om trafikpersonalens "fuskåkande" inte har några invändningar mot detta. Snarare tvärtom. Många anser snarare att högre tjänstemäns och chefers miljonbonusar istället kan passera förbi oberört utan att åtgärder vidtas...  ;)