Fråga: Lågentrékrav Tyresö

Startat av P.Ek, 12 december 2011, 16:25:18 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

P.Ek

Enligt sl:s hemsida http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Ny-tidtabell-for-pendeltag-och-anslutande-bussar-pa-sondag/ kommer linje 812, 813, 815C, 816, 819, 821, 822 och 823 endast trafikeras med lågentrébussar fr o m 1 januari 2012.

Några frågor:
- Har Nobina beställt nya bussar till Tyresö eller behövs det inte?
- Kommer linje 401 och 748X som trafikeras av Tyresö vad jag vet också trafikeras av lågentrébussar eller kommer alla normalgolvsbussar i Tyresö endast gå på dessa linjer?

Det kanske inte är en stor grej alls men kommentera gärna om ni vet något!

Dajo

Nobina har såvitt jag vet inte beställt nya vagnar, man kommer istället att ta in bussar från andra områden. Samtliga normalgolvade bussar ska bort och kommer väl därför inte att trafikera 401:an heller. 748X trafikeras inte av Tyresö, endast av Södertälje.

P.Ek

Citat från: Dajo skrivet 12 december 2011, 19:55:43 PM
Nobina har såvitt jag vet inte beställt nya vagnar, man kommer istället att ta in bussar från andra områden. Samtliga normalgolvade bussar ska bort och kommer väl därför inte att trafikera 401:an heller. 748X trafikeras inte av Tyresö, endast av Södertälje.

Okej, tack!

Bussföraren

748X är en tillfällig linje i samband med byggnationen i Södertälje
Här är det avtalat om normalgolvade bussar och inget annat :-)

bjorn_k

401 körs också av Norrtäljegaraget... Ska köra utbildningstur på den idag :)

Bussföraren

Citat från: bjorn_k skrivet 13 december 2011, 06:57:22 AM

Avtalsmässigt nej, 401 hör till Tyresöavtalet och vilken depå som kör har SL ingen synpunkt på :-)

P.Ek

Citat från: bjorn_k skrivet 13 december 2011, 06:57:22 AM

Igår såg jag Nobina Norrtäljes 2194 och 6130 på linje 401, är det inte väldigt onödigt och omiljövänligt att Norrtälje kör på en Tyresölinje? Hur ser omloppen ut, någon som vet?

HB

Nu är det inte så att bussar tomkör från Norrtälje till Tyresö för att ta en tur där utan det är lediga bussar i city som under uppehållet under dagen kör turer från city till/från Tyresö. /Henrik

Ersa

Mestadels är det väl Hallstaviksförare som kör nån 401:a med sin Hallstaviks-B9S mellan två långa 639:or, men av Björns inlägg att döma så kört tydligen även Norrtäljebaserade förare 401:or. Indelningen mellan olika operatörer är lite osmidig ibland, så denna form av merutnyttjning är ju bra tänkt. :)

P.Ek

bjorn_k

Imorn är det exvis såhär;

686 Ne-Kista
Tom
526 Edsberg-Sergels torg
Tom
401 Slussen-Ekstubben-Slussen
Tom
RAST/VILA på Tyga
Tom
Tom
561 Sergels torg-Jakobsberg stn
Tom
686 Kista C-Ne
DYGNSVILA

Borde inte vara "verboten" att lägga ut denna info? Lätt att ta reda på själv ju, även om jag råkar läsa direkt från specen :-o

bjorn_k

Citat från: Bussföraren skrivet 13 december 2011, 09:16:51 AM
Avtalsmässigt nej, 401 hör till Tyresöavtalet och vilken depå som kör har SL ingen synpunkt på :-)

Nä, jag menade "även av i Norrtälje placerade förare och vagnar" :)

Gick lite snabbt förut :-P

Mikael Ringmarck

Citat från: bjorn_k skrivet 13 december 2011, 20:40:21 PM
Imorn är det exvis såhär;

686 Ne-Kista
Tom
526 Edsberg-Sergels torg
Tom
Tom
RAST/VILA på Tyga
Tom
Tom
561 Sergels torg-Jakobsberg stn
Tom
686 Kista C-Ne
DYGNSVILA

Borde inte vara "verboten" att lägga ut denna info? Lätt att ta reda på själv ju, även om jag råkar läsa direkt från specen :-o

Helt klart en rolig blandning i min smak!  ;D Men varför tomkörning från Slussen till Tyga t o r för rast? Finns det inte plats att ställa upp bussen vid Slussen?

bjorn_k

Det är uppehåll mellan 5 i 11 och 5 över halv 2... Troligen är det för att inte låsa upp plats vid Slussen och dessutom trevligare lunchställe/pausrum vid Tyga :-)

Omnilasse

Citat från: Mrbuss skrivet 13 december 2011, 21:03:49 PM
Helt klart en rolig blandning i min smak! 

Ja, det må man väl säga! Det måste nog vara den enda tjänsten efter att allt var SL (om det ens förekom då), som lyckats med att köra fyra olika linjer tillhörande fyra olika avtalsområden - inklusive hos en konkurrent - på en och samma dag!