Skymningsbilder från Roslagsbaneersättningen i Kragstalund (Keolis)

Startat av P.Ek, 11 december 2011, 20:52:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Igår vid ungefär klockan tre på eftermiddagen befann jag mig vid Kragstalund för att fotografera ersättningsbussarna för Roslagsbanan. Det hade börjat skymma lite och jag är inte särskilt bra på att fotografera i skymningen, men jag hoppas ni gillar det ändå!

Keolis 5675 har precis släppt av alla resenärer. Tidigare hade Keolis 5663 lämnat Kragstalund mot Lindholmen. Reg. skylten på den var KYM948 och reg. skylten på fd Nobina 1862 var KYM958 så jag antar att dessa är syskonvagnar.

Nu har Keolis 5675 släppt på alla resenärer och beger sig iväg mot Ormsta.

Jag testade att fotografera med blixt när Keolis 5633 kom.

//P.Ek :)

the0fiskis

fy
man ska inte fotogafera med blixt mot rörande mål!  för då bländas förraren och riskerar han köra av vägen eller krockar  >:(

men fina bilder ändå  :)

P.Ek

Citat från: the0fiskis skrivet 11 december 2011, 20:56:41 PM
fy
man ska inte fotogafera med blixt mot rörande mål!  för då bländas förraren och riskerar han köra av vägen eller krockar  >:(

men fina bilder ändå  :)

Oj, det kunde ha gått riktigt illa. Mycket klantigt av mig att inte tänka på det.

Tack ändå och kul att du gillade bilderna!

Micke.L

Jacob

Citat från: the0fiskis skrivet 11 december 2011, 20:56:41 PM
fy
man ska inte fotogafera med blixt mot rörande mål!  för då bländas förraren och riskerar han köra av vägen eller krockar  >:(

Fast det är väl lite överdrivet? Är väl inte värre än att någon blinkar med ficklampa vid hållplats eller att möta en bil? Visst kan föraren bli bländad men att h*n skulle köra av vägen för en kamerablixt är väl lite att ta i. Nu är jag inte någon förare så ni får rätta mig om jag har fel.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

MartinMartin

Citat från: Jacob skrivet 11 december 2011, 22:30:52 PM
Fast det är väl lite överdrivet? Är väl inte värre än att någon blinkar med ficklampa vid hållplats eller att möta en bil? Visst kan föraren bli bländad men att h*n skulle köra av vägen för en kamerablixt är väl lite att ta i. Nu är jag inte någon förare så ni får rätta mig om jag har fel.

//Jacob

Nej då, där har du nog rätt för annars skulle dom ju knappast få ha fartkameror som blixtrar så att det i princip blir dagsljus.

Robert T

Citat från: MartinMartin skrivet 11 december 2011, 22:35:27 PM
Nej då, där har du nog rätt för annars skulle dom ju knappast få ha fartkameror som blixtrar så att det i princip blir dagsljus.

Fast... Har man testat att bli fotad av en sådan vet man att man inte ser mycket efteråt.  ::)

JDS

Citat från: Jacob skrivet 11 december 2011, 22:30:52 PM

//Jacob

Det beror såklart på ljusförhållandena - en sån där upplättningsblixt som det kan bli när det är grådassigt ute, är knappast något direkt problem. Men om man i tvärmörker får en rejäl blixt i ögat kan man mycket väl bli lite tillfälligt bländad, och då blir säkerheten lidande.

Dessutom kan man ju komma av sig lite på grund av överraskningseffekten, så det bör helt klart rekommenderas att man ser till att blixten är avstängd innan man tar bilder i mörker med kameran riktad mot föraren.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 11 december 2011, 22:50:41 PM
Fast... Har man testat att bli fotad av en sådan vet man att man inte ser mycket efteråt.  ::)

Hastighetskamerornas blixtar är rejält starkare än en handhållen kameras blixt, ja. Men har det någonsin rapporterats om en olycka där en fordonsförare kört av vägen eller krockat efter att ha blivit fotograferad av en hastighetskamera?

Nej, då bländar mötande bilars dimstrålkastare, bussens främre läslampor och den högra extra starka stannarlampan i nya Volvobussar med "satelliter" betydligt mera än vad en liten kamerablixt gör.

JDS

Jag skrev att säkerheten blir lidande, inte att det omedelbart kommer att inträffa en kollision. Om man bländar tusen förare kommer säkert åtminstone något tillbud att uppstå. Därav rekommendationen att låta bli. Men om man någon gång råkar ha blixtautomatiken på och inte tänker sig för, så behöver man väl inte ligga sömnlös i flera veckor med dåligt samvete och tänka på vad som "kunde ha hänt". Det finns mer angelägna saker att ägna sig åt...

För övrigt är hastighetskamerorna placerade högre upp än en kamera normalt når, så blixten bör väl inte träffa mitt i synfältet (såvida man inte tittar in i kameran förstås...)?

Ersa

Ingen som varit ute i Kårstatrakten och fotat? Där finns ju chanser att få riktigt spännande bilder. Framförallt i torsdags.

http://vallentunafria.se/2011/12/08/ersattningsbuss-for-roslagsbanan-installd/

P.Ek

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2011, 01:53:47 AM
Ingen som varit ute i Kårstatrakten och fotat? Där finns ju chanser att få riktigt spännande bilder. Framförallt i torsdags.

Oj, det såg inte bra ut!

JDS

"Problem med framkomligheten", haha! Dagens understatement  ;)

Carl Eric

Roslagsbanan rullar numera som planerat!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2011, 01:44:20 AM
Hastighetskamerornas blixtar är rejält starkare än en handhållen kameras blixt, ja. Men har det någonsin rapporterats om en olycka där en fordonsförare kört av vägen eller krockat efter att ha blivit fotograferad av en hastighetskamera?

Nej, då bländar mötande bilars dimstrålkastare, bussens främre läslampor och den högra extra starka stannarlampan i nya Volvobussar med "satelliter" betydligt mera än vad en liten kamerablixt gör.

Nej men det är rejält obehagligt att få en sådan blixt i ansiktet. Ett mötandes fordons bländande lampor är ju mindre "dramatiskt" då man oftast ser dom komma.