Huvudmeny

Sagobussen 12/4

Startat av Daniel T, 08 december 2011, 21:38:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel T

Nu var det dags för Sagobussens tur till Stenhamra igen. Den här gången var det jultema.
Precis som innan så var jag och Tommy E på plats för att dokumentera detta.

Denna gång var det 7018 som fick vara sagobuss.

Ingången:

Framdelen:

Undrar vad julklapparna innehåller? ;D

Bakre delen:

Tommy E

I bak hade man utsmyckat med stjärnor.

Även denna gång behövdes det förstärkning, och det var 7007 som fick hoppa in.

Avslutar med en grodbild på den.

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikey

Det ser ju riktigt mysigt ut där inne! I viss mån skulle det ju vara trevligt med lite dekoration i bussarna nu är det bara är blött och mörkt. Men tyvärr finns ju inte sånt i bussarna.

En liten undran, får en bussförare på eget initiativ inreda fordonet han kör med till exempel julstjärna i backspegeln och adventsstake, eller finns det regler som säger att man inte får ha föremål i bussen under körning?

Carl Eric

Citat från: Daniel T skrivet 08 december 2011, 21:38:09 PM
Ingången:

App, app, app! Inte tillåtet att täcka över access-maskinen, det säger SL!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bjorn_k

Vi låtsas att den är kaputt! Då är ju det där bättre än en Ica-kasse som verkar vara den vanliga metoden :-S

Carl Eric

Citat från: bjorn_k skrivet 09 december 2011, 22:49:15 PM
Vi låtsas att den är kaputt! Då är ju det där bättre än en Ica-kasse som verkar vara den vanliga metoden :-S

Enligt SL får man inte täcka över accessmaskinerna utan istället skall föraren säga till alla passagerare "den fungerar inte". Dock tar detta oerhört lång tid eftersom Stockholmare är så dåliga på att lyssna och de flesta tycks ha ett tunnelseende...

Personligen tycker jag att SL borde ta fram en snygg kåpa att trä över maskinerna såsom många andra länstrafikbolag har gjort. Dock kommer inte SL att göra det, eftersom att "Accessmaskinerna skall fungera"!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael Ringmarck

Citat från: Carl Eric skrivet 10 december 2011, 10:01:18 AM
Enligt SL får man inte täcka över accessmaskinerna utan istället skall föraren säga till alla passagerare "den fungerar inte". Dock tar detta oerhört lång tid eftersom Stockholmare är så dåliga på att lyssna och de flesta tycks ha ett tunnelseende...

Hahaha...jag har hört en annan version, man får inte trä över den med plastpåse! Men papper har jag inte hört något om  ;) Nej men det stämmer säkert det du säger. Är stora maskinen ur funktion så är det annars ett bra skäl till vagnbyte, brukar sällan vara problem om det inte är rusning och alla bussar är ute i trafik. Som de flesta förare har jag fått "äran" att köra med helt utslagen Access och man tröttnar rätt snart  :(

Fina bilder i övrigt! Dock känns det mer som om bilderna är tagna den 12 april  ;)

Tommy E

Citat från: Mrbuss skrivet 11 december 2011, 13:36:12 PM
Fina bilder i övrigt! Dock känns det mer som om bilderna är tagna den 12 april  ;)

Tackar, jo det har verkligen varit grönt ute länge i år.

Tonniiie

Citat från: Carl Eric skrivet 09 december 2011, 12:53:14 PM

App, app, app! Inte tillåtet att täcka över access-maskinen, det säger SL!

Carl Eric. Snälla. Relax :) För en sådan här grej ligger man väl inte och stirrar upp sig.

Carl Eric

Citat från: Tonnie skrivet 11 december 2011, 22:49:28 PM
Carl Eric. Snälla. Relax :) För en sådan här grej ligger man väl inte och stirrar upp sig.

Nej, men det är ju ganska absurt!

Tonniiie

Peter Elmheden

Citat från: Carl Eric skrivet 12 december 2011, 09:15:28 AM
Nej, men det är ju ganska absurt!

Men nu måste du väl ändå förklara vad du menar?
Vadå absurt, om ett bussbolag väljer att då och då spexa lite och göra det roligt för barn (för det är vad jag tror det är meningen för),
jag har ingen aning om vart bussen går osv men jag tror inte att "SL" tänker driva detta vidare någonstans...

Tommy E

Citat från: Peter Elmheden skrivet 12 december 2011, 18:03:45 PM
Vadå absurt, om ett bussbolag väljer att då och då spexa lite och göra det roligt för barn (för det är vad jag tror det är meningen för),

Det stämmer, man berättar sagor i bussen och på biblioteket, så det är helt klart för barnens skull.

jag har ingen aning om vart bussen går osv men jag tror inte att "SL" tänker driva detta vidare någonstans...

Bussen går från Brommaplan via Ekerö C till biblioteket i Stenhamra. Nu har visserligen den sista turen körts, men uppslutningen har varit god, så vi får väl se om det blir någon uppföljning.

Carl Eric

Men nu måste du väl ändå förklara vad du menar?

Själva sagobussen tycker jag var en fantastisk idé! Grymt sätt att få fler barn att åka och uppskatta bussen!

Sedan försökte jag belysa ett beslut som jag personligen tycker är absurt, att bussförare som kör bussar i ordinarie trafik inte får täcka över accessmaskinerna, trots att trasiga maskiner gör att lastningen av passagerarna tar väldigt mycket längre tid! Det mesta i min mening vore att ta fram en snygg kåpa att trä över maskinerna när de inte fungerar, och det vet jag att entreprenörerna har föreslagit men SL säger blank nej!