Huvudmeny

RUSANDE MOTORER

Startat av busseriresa, 08 december 2011, 16:36:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: M skrivet 09 december 2011, 19:10:56 PM
En vild gissning 60% ZF 40 % Voith. Som skrivitst ovan så pallar inte Voith med lika mycket Newtonmeter (vrid) som ZF. Tycker själv inte det spelar någon roll vad det gäller växlingarna. Faktum är ju att som fordonstillverkare får du den programvaran som du vill ha till en viss motor. Har själv varit ute och kört optimeringar med Frans från ZF, och han är grym på att optimera programmet för lådorna.

Där är väl felet att lådan inte alltid är optimerad i programvaran
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

M

Citat från: yngrot skrivet 10 december 2011, 08:17:06 AM

Där är väl felet att lådan inte alltid är optimerad i programvaran
Dom senaste 6-7 åren har Frans gjort det och jag tycker dom har funkar bra. Förvisso finns det ju toleranser i allt men jag menar att ZF gör riktigt bra lådor. Kolla nya ECOLIFE serien bara. Helt svveräna.
Många här som klagat är ju Stockholmschaffisar som uppenbarligen kör men gamla grejjor.

Bussföraren

Problemet är snarare att körbarhet kontra extremt eco program inte riktigt går ihop.
Kombinerar man det sedan med underdimensionerade motorer med klent bottenvrid så får man pannkaka eller möjligen plättar ;)

Liknande problem uppstod ju när G7 lådan introducerades och "miljömedvetna" åkare skulle kombinera den med Volvos miljörova på 286 hk i en 15 m boggibuss, en växel var för låg och nästa för hög :o

Med styrprogram anpassat till aktuell motor och fordon/användningsområde fungerar de flesta automatlådor ok, sedan brister det ofta på underhåll och förarutbildning men det kan inte busstillverkaren påverka.

Rojje

Citat från: Bussföraren skrivet 10 december 2011, 10:48:05 AM
Problemet är snarare att körbarhet kontra extremt eco program inte riktigt går ihop.
Kombinerar man det sedan med underdimensionerade motorer med klent bottenvrid så får man pannkaka eller möjligen plättar ;)

Tycker det fungerar bra på Volvos B9S, med ett undantag. Steget från femman till sexan är för stort, där borde stegningen var lite mindre. Steget känns lika omotiverat stort oavsett eco-läge eller ej då det är stegningen som är för stor. Synd, annars räcker den motorn bra med 340-360 hästar.

Annars håller jag med dig, det straffar sig att välja för klena motorer. Dom får slita ihjäl sig i onödan och i längden kan det inte löna sig då slitaget torde vara större och även bränsleförbrukningen.

//Rojje

Calle

Citat från: M skrivet 09 december 2011, 18:25:28 PM
Ge dig nu Calle! Kunden får den lådan dom väljer. ZF eller Voith.

Sorry... Jag trodde att Volvo enbart levererar bussar med ZF, med undantag för de som finns i GS 40-serie - dessa har Voithlåda.  ::)

M

Citat från: Calle skrivet 10 december 2011, 12:05:02 PM
Sorry... Jag trodde att Volvo enbart levererar bussar med ZF, med undantag för de som finns i GS 40-serie - dessa har Voithlåda.  ::)
Gott Calle nu ver du läget. :-)

M

Citat från: Bussföraren skrivet 10 december 2011, 10:48:05 AM

Liknande problem uppstod ju när G7 lådan introducerades och "miljömedvetna" åkare skulle kombinera den med Volvos miljörova på 286 hk i en 15 m boggibuss, en växel var för låg och nästa för hög :o

Med styrprogram anpassat till aktuell motor och fordon/användningsområde fungerar de flesta automatlådor ok, sedan brister det ofta på underhåll och förarutbildning men det kan inte busstillverkaren påverka.
Kan väl bara hålla med dig. Det som stör mig är förare som försöker att få lådan att växla genom att "jojja" men gasen. Då blir det ryckigt oavsett växellådetilverkare.

yngrot

Min erfarenhet av ZF i stadsbuss  B10BLE Säffle fr 1995 var att den inte funka alls bra i uppförsbackar växla den upp men orka inte så då växla den ner men direkt upp igen och höll på så enda sättet slippe detta var att spärra den i läge 3  har för dig den var 4stegad. Då var Voithen vi hade På MaxCi etanol bättre 3 stegad tror jag iaf så när den växla upp i en uppförsbacke så låg den växel i hela tiden vilket gjorde att man kunde köra mycket mjukare..
Sen fick vi 2001 B10M Vega med ZF med för klen motro de var inge kul att köra med orka ingenting i uppförsbacke..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

SimonB

Citat från: M skrivet 09 december 2011, 18:25:28 PM
Ge dig nu Calle! Kunden får den lådan dom väljer. ZF eller Voith.

Allison då?

M

Citat från: SimonB skrivet 13 december 2011, 21:45:04 PM
Allison då?
[/quote
Vi sålde B12:or med Allison på 90 talet men det är inget som efterfrågas idag

lil-sis

Är det kass programmering som gör att en automatlåda växlar 1an - 2an - 1an - 2an - 3an - 4an när man åker iväg från t.ex. ett trafikljus utan att använda kickdown eller liknande? Rent spontant så verkar det som att den växlar upp till 2an första gången alldeles för tidigt, och då när den känner att det går för tung får den börja om från 1ans växel igen?

Just de bussarna brukar även vara pigga på att peta i 3ans växel i uppförsbackar, men sedan när det börjar gå tungt så "frikopplar" den i någon sekund, och sen smäller den i 2ans växel med ett väldigt ryck som nästan får passagerarna att ramla omkull om man inte är beredd på vad som komma skall och helt ta bort foten från gaspedalen tills den har växlat klart.

georg

Detta låter mer som att det saknas effekt i motorn.

lil-sis

Citat från: georg skrivet 16 december 2011, 09:49:55 AM
Enligt bilregistret så har dessa 10,5m-bussar samma motoreffekt som ledbussarna från samma tillverkare...

Lustigt nog så går bussen betydligt bättre när det är fullproppat med folk i den jämfört med när den är tom.

Niclas Rosenius

Citat från: lil-sis skrivet 16 december 2011, 10:22:24 AM
Enligt bilregistret så har dessa 10,5m-bussar samma motoreffekt som ledbussarna från samma tillverkare...

Lustigt nog så går bussen betydligt bättre när det är fullproppat med folk i den jämfört med när den är tom.

Ja, det är samma motortyp i alla våra 2010:or.

Min erfarenhet av ZF-lådor är att dom är mer ryckigare oavsätt hur man kör, Voith-lådan går mycket mjukare men i dagens bussar när man jagar varje milliliter bränsle så får man för låga varv kontra vad motorn har för vridmomentskurva. Motorn får då segdra på låga varv. Våra MAN-gasbussar ligger på varvtalen 950-1350 v/min vid normal körning utan kickdown. Motorn vaknar annars till vid runt 1500 v/min och då blir det ganska bra drag i motorn (310 hk).

//Niclas

lil-sis

Citat från: georg skrivet 16 december 2011, 09:49:55 AM

Om man lyckas att gasa exakt på millimetern rätt så susar de iväg i god fart!

Så det är inte motoreffekt som saknas, det är något annat fel på de.

(Och varken jag eller den andra jag som skriver med samma nick har några problem med att köra mjukt i mer lättarbetade bussar).