Snö under busshjulen, Gävle

Startat av enjoyable, 07 december 2011, 18:32:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Citat från: enjoyable skrivet 11 december 2011, 15:18:40 PM
Jag är lite av en perfektionist. Jag kan väldigt lätt bli frustrerad om jag känner att körningen blir ryckig. Det har hänt att jag kopplat ur retarden då jag vid vissa fall upplevt att den gör mina inbromsningar mycket dåliga. Det är inget jag gör ofta, men på vissa bussar fungerar inte den som önskat.

Helt rätt att koppla ur. En buss är till för passagerarna, punkt slut. Det verkar dock inte många bussföretag eller tillverkare förstå. De tillverkar växellådor som inte kan växla och hjälpbromsar som tror bussen väger 60 ton. En hjälpbroms är ju enkel att koppla ur (om inte bussföretaget tagit bort knappen  ::) ), men värre är det med växellådan...

Man kan inte bli annat än förbannad när vi förare fråntas alla former av självbestämmande och bussarna blir värre och värre att köra.

Jag körde nyligen en av SvOfs bussar från 1973 med Wilsonlåda, första gången jag testade. Det gick att köra den mjukare än en ny I-Shift som jag har kört något tusental mil i. Då är det något fel!

yngrot

Ja Wilson  är väl den bästa lådan när det gäller köra mjukt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

enjoyable

Jag har ju mitt busskörkort helt färskt så jag har tyvärr inte hunnit känna på så många olika bussar..

JDS

Jag brukar inte heller komma så bra överens med hjälpbromsar alla gånger, men de är ju där av en anledning. Man får väl ändå säga att det normala bör vara att man använder hjälpbromsarna, men är det halt väglag eller rena tekniska fel på dem, så kopplar man givetvis bort dem om det går! Däremot är det inte proffsigt att koppla ur dem för jämnan för att man tycker att det blir lättare att köra mjukt utan dem, utan man får ju anstränga sig lite, och kanske skippa de allra mesigaste inbromsningarna. Annars är man ju ungefär som de där som alltid kör i mittkörfältet på trefiliga motorvägar...

enjoyable

Citat från: JDS skrivet 12 december 2011, 01:21:50 AM
Jag brukar inte heller komma så bra överens med hjälpbromsar alla gånger, men de är ju där av en anledning. Man får väl ändå säga att det normala bör vara att man använder hjälpbromsarna, men är det halt väglag eller rena tekniska fel på dem, så kopplar man givetvis bort dem om det går! Däremot är det inte proffsigt att koppla ur dem för jämnan för att man tycker att det blir lättare att köra mjukt utan dem, utan man får ju anstränga sig lite, och kanske skippa de allra mesigaste inbromsningarna. Annars är man ju ungefär som de där som alltid kör i mittkörfältet på trefiliga motorvägar...

Jo men det är ju det jag menar. Det är inte ofta jag gör det men på vissa bussar funkar dom helt enkelt inte. På våra leder funkar dom jättebra, samma sak på våra gasbussar. Men på kortvagnarna så är de många som inte fungerar som dom ska och då kopplar jag helt enkelt ur.

Der_löwe

Citat från: Carl Eric skrivet 08 december 2011, 17:19:14 PM
Vilket företag är det som kör i Gävle? Tycker att förarspecen liknar Nobinas...

Både Nettbuss/Stadsbussarna och Nobina skapar sina tjänster med hjälp av Hastus, därav likheten där.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 09 december 2011, 00:17:13 AM
Det står "Stadsbussarna" vilket är ganska intetsägande, det skulle kunna stå på vilken stadsbuss som helst i Sverige.
Men det rör sig tydligen om Stadsbussarna i Sverige AB, som är ett dotterbolag till Nettbuss AB.
http://allabolag.se/5565760401

Dåvarande Stadsbussarna i Östersund AB grundades år 1999 i Östersund av KR Trafik och Nettbussägda Orusttrafiken som ägde hälften var. Detta gissningsvis för att man ville ha ett dotterbolag att lägga anbud på, och driva tätortstrafiken i Östersund som med trafikstart 2001-01-01 var det första nettoavtalet i norra Sverige. Dvs att företaget fick mer att bestämma om, och samtidigt fick betalt per resenär istället för per km. Att ha ett dotterbolag till denna då oprövade avtalsmodell kändes väl säkrare än om ett av moderbolagen skulle ha stått på avtalet.

Företaget har sedermera lagt bud i Umeå som man dock inte vann, vunnit anbudet i Gävle, ändrat namn till dagens Stadsbussarna i Sverige AB pga utökningen, och till sist helt tagits över av norska Nettbuss. (Allt detta ej nödvändigtvis i rätt tidsordning). Man har även flyttat huvudkontoret från Östersund till Gävle.

Vad gäller framtiden får vi nog räkna med att företaget nog inte tackar nej till att försöka ta hem ny vinstgivande stadstrafik i bl.a Sundsvall, Örnsköldsvik samt nästa anbud i Umeå.

AO

Citat från: Ersa skrivet 16 december 2011, 15:11:52 PM
Vad gäller framtiden får vi nog räkna med att företaget nog inte tackar nej till att försöka ta hem ny vinstgivande stadstrafik i bl.a Sundsvall, Örnsköldsvik samt nästa anbud i Umeå.

Minns jag helt galet om jag har för mig att man la bud på någon upphandling i Skåne för något år sedan också?