Också en 755:a

Startat av Greger Larsson, 03 december 2011, 18:03:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Någon som känner till historiken på denna?
Förmodligen byggd som skåpbuss redan från början, men intressant med en så sen B755:a, årsmodell 1966, inreg 1968-01-02.
Stod på "den där bron" Hjulmarknadsmorgonen 26/11.

Robert T

Undrar hur många bussfotografer som gick en sväng över den bron den morgonen.  ;D

Bussmicke

Inte jag för jag var hemma men fy så ombyggd..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Vad är det för kaross på den? Jag har svårt att hitta några riktmärken.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 december 2011, 12:00:16 PM

Fd blodbuss eller liknande?

Tommy H

Och registrerad som "vit"...
Är det inte otillåtet att lackera om hur som helst, borde väl stå "flerfärgad" i registret om det skulle vara helt enligt reglerna?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Camilla

Citat från: Tommy P skrivet 05 december 2011, 17:22:31 PM
Är det inte otillåtet att lackera om hur som helst, borde väl stå "flerfärgad" i registret om det skulle vara helt enligt reglerna?

Det verkar inte vara så noga vad det står för färg i bilregistret för det står att min bil är grön fast den är svart och det har den alltid varit 

Greger Larsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 december 2011, 12:00:16 PM

Svårt fall. Relativt modernt utseende för en 60-talare i alla fall. Knappast KABO eller Kjellberg, hade Lagab börjat med skåpbussar vid den här tiden?

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 december 2011, 21:46:13 PM
Svårt fall. Relativt modernt utseende för en 60-talare i alla fall. Knappast KABO eller Kjellberg, hade Lagab börjat med skåpbussar vid den här tiden?

Som sagt, jag tror det är en fd blod- eller skärmbildsbuss. Har för mig att jag sett den förut, och att den hade stödben. Grillen av nyare modell är säkerligen tillkommen i efterhand.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 december 2011, 22:37:09 PM
Som sagt, jag tror det är en fd blod- eller skärmbildsbuss. Har för mig att jag sett den förut, och att den hade stödben. Grillen av nyare modell är säkerligen tillkommen i efterhand.

Att fronten är ombyggd är det nog ingen tvekan om, det jag menade med modernt var utseendet på karossen i övrigt. Svårt att koppla till någon karossör dock.

Matte

Citat från: Tommy P skrivet 05 december 2011, 17:22:31 PM

Enda jag vet är om fordonet omlackerats så skrivs det in när den är på besiktning.
Men som sagt jag körde runt med en Grön Volvo i 2år innan Svensk Bilprovning märkte att den blivit Röd.

Tommy H

Citat från: Matte skrivet 12 december 2011, 09:31:09 AM
Enda jag vet är om fordonet omlackerats så skrivs det in när den är på besiktning.
Men som sagt jag körde runt med en Grön Volvo i 2år innan Svensk Bilprovning märkte att den blivit Röd.

OK, då kanske det inte är så noga längre? Vet en klasskompis som i slutet av 90-talet hade en gammal Televerks-Volvo som han rollade mattsvart istället för orange och han fick ombesiktning i en av polisens flygande kontroller enbart på grund av färgen.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Matte

Citat från: Tommy P skrivet 12 december 2011, 16:51:26 PM
OK, då kanske det inte är så noga längre? Vet en klasskompis som i slutet av 90-talet hade en gammal Televerks-Volvo som han rollade mattsvart istället för orange och han fick ombesiktning i en av polisens flygande kontroller enbart på grund av färgen.

Det där beror nog på vem som gor den flygande kontrollen. För kulören ska ju stämma överens på både bilen och registret.
För tex händer det något så kan ju Polisen leta efter en Televerks orange bil men i själva verket är det svart eller annan kulör.

Björn Forslund

Citat från: Matte skrivet 13 december 2011, 08:38:11 AM
Det där beror nog på vem som gor den flygande kontrollen. För kulören ska ju stämma överens på både bilen och registret.
För tex händer det något så kan ju Polisen leta efter en Televerks orange bil men i själva verket är det svart eller annan kulör.

Jag minns att när jag vid ett tillfälle besiktigade ett fordon gjorde besiktningsmannen en notering om att färgen inte stämde, och detta ändrades sedan kort därefter i registret. Jag tror det är bilprovningens sak att kolla om färgen stämmer med registret.