Postadresser m m runt Mälarhöjden

Startat av HJP, 27 november 2011, 17:23:01 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Kristofer skrivet 29 november 2011, 12:56:07 PM
Stockholms stad har naturligtvis en karta med stadsdelsgränser. Dock något gömd. Gå in på http://kartor.stockholm.se/bios/dpwebmap/cust_sth/sbk/sthlm_sse/DPWebMap.html och klicka på plustecket uppe till höger (intill sökfältet) och välj "Stadskartan". Sen kan man frossa i exakta gränsdragningar. Man konstaterar då att gränsen Mälarhöjden - Hägersten går i Mälaren - Skolflickargränd - Pettersbergsvägen - Bellmanskällevägen - Slättgårdsvägen - Lungstorpsvägen fram till och med dennas n:r 34/39. Där tar Västertorp över.

Dessutom bör man betänka att begreppet Hägersten även kan betyda Hägerstens församling, vilken omfattar stadsdelarna Liljeholmen, Gröndal, Aspudden, Midsommarkransen, Västberga, Hägersten, Hägerstensåsen och Mälarhöjden. Samtliga tunnelbanestationer mellan Liljeholmen och Mälarhöjden resp Hägerstensåsen ligger alltså i Hägersten ur många människors synvinkel. Det är en bra anledning att inte ha en station med namnet Hägersten, och också orsaken till att många felaktigt åker till Hägerstensåsen när de egentligen skulle till någon annan del av Hägersten.
****
Stadsdelsgränsen går således precis som jag beskrivit den.

Varför Kyrkans församlingar ska blandas in i detta, förstår jag inte. Jag menar att det handlar om den fysiska verkligheten - den som du kan se på vägmärkena och stadsdelsindelningen. Hur Kyrkan delar in sina församlingar är ganska ointressant i detta sammanhang. F.ö. är Hägerstens församling tämligen ny. Den bildades när den stora Brännkyrka församling, delades i två.
Hägersten, skulle vara ett utmärkt stationsnamn, istället för Axelsberg.

HJP

JDS

Stadsdelsindelningen är ju inte mer fysisk än indelningen i församlingar eller postnummerområden, och vägmärkena är ju också de bara utplacerade vid socialt fastställda gränser. Det finns inga naturvetenskapliga fenomen som motiverar att någon viss tunnelbanestation, hellre än någon annan, borde heta Hägersten, utan på sin höjd sociala och historiska skäl. Såväl socialt som historiskt sett kan man nog påstå att församlingsgränser än så länge är viktigare än stadsdelsgränser, såvida det inte handlar om skilda administrativa enheter (dvs om det är en stadsdelsnämndsgräns).

För övrigt kan jag inte låta bli att berätta om en något stressad kvinna som nyligen påträffades vid Solsidan, där hon letade efter Vår gård som hon hade lite bråttom till och trodde sig kunna finna någonstans i närheten. Den ligger vid Saltsjöbadens station och marknadsförs uteslutande med hjälp av det välkända ortnamnet Saltsjöbaden (som även är postadress för hela den f d kommunen, inkl Fisksätra), så det finns absolut ingen anledning till att "råka" byta tåg och hamna vid Solsidan. Jag befarar att hon helt enkelt har råkat blanda ihop namnen med varandra, i värsta fall på grund av att det finns en TV-serie som "handlar" om Saltsjöbaden men heter "Solsidan", i grund och botten en simpel ordlek  8)

HJP

Citat från: JDS skrivet 30 november 2011, 02:29:17 AM
Stadsdelsindelningen är ju inte mer fysisk än indelningen i församlingar eller postnummerområden, och vägmärkena är ju också de bara utplacerade vid socialt fastställda gränser. Det finns inga naturvetenskapliga fenomen som motiverar att någon viss tunnelbanestation, hellre än någon annan, borde heta Hägersten, utan på sin höjd sociala och historiska skäl. Såväl socialt som historiskt sett kan man nog påstå att församlingsgränser än så länge är viktigare än stadsdelsgränser, såvida det inte handlar om skilda administrativa enheter (dvs om det är en stadsdelsnämndsgräns).
****
Hmmm.
Nej, detta är ingen vetenskap. Man kan lika bra säga att det inte finns några gränser överhuvudtaget. Allt är människans konstruktion.
Så länge vi har en stadsplan, med indelning av staden, i olika delar, så menar iallafall jag, att det är vad som ska gälla. Det är också historia. Kyrkans verksamhet indelar församlingarna på en annan grund. Dessutom är Hägerstens församling så ung, att jag minns när den bildades. Det är inte särskillt historiskt, för att ändra betraktelsesättet på stadsdelsgränserna. Församlingsgränser är viktiga, min i ett annat sammanhang.
Det viktigaste är dock, att det råder en konsekvens, så att det inte uppstår så många förväxlingar och "frågetecken" som det gör nu.
T-banestationers namn, är inte vetenskap. Det är väl att dra det lite väl långt, men det betyder inte att det är en oviktig fråga. Jag vidhåller min uppfattning, vad gäller Axelsberg.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 29 november 2011, 22:52:19 PM
Ja, det var en plankorsning. Slättgårdsvägen, som numera gör en högersväng mot Preem-macken, gjorde förr en svag vänstersväng, och bildade plankorsning med R1/E4. Det var ingen vanlig korsning, men heller inte en rondell. I mittremsan på R1/E4, var det liksom en "parentes", uppifrån sett. Den "parentesen" var en sorts "halv rondell", eller hu man ska förklara det....

HJP
OK, jag minns svagt. Jag tror denna korsning har diskuterats i en tidigare tråd också.

Citat från: HJP skrivet 29 november 2011, 23:00:03 PM

F.ö. är Hägerstens församling tämligen ny. Den bildades när den stora Brännkyrka församling, delades i två.
Hägersten, skulle vara ett utmärkt stationsnamn, istället för Axelsberg.

HJP
Visst kan man säga att Hägerstens fs är tämligen ny iaf för oss 60+ ;). Jag minns också när jag bodde i Brännkyrka fs och hade postadress Aspudden. Det var tider det!

Rent strikt principiellt har du rätt när det gäller namnet på den T-stn som ligger mellan Örnsberg o Mälarhöjden. Men att döpa om den idag efter 46 år skulle nog inte vara bra. Tänk bara på skyltningen på insatstågen till dagens Axelsberg som då skulle skyltas Hägersten! Inte bra informativt särskilt för besökare. Hellre då Hägerstens Gård eller varför inte Hägerstens Allé ;)! Nej, namnet Axelsberg kan behållas menar jag. Det ger för de allra flesta en mer precis information än Hägersten.

/Gunnar

Kristofer

Citat från: HJP skrivet 29 november 2011, 23:00:03 PM
****
Stadsdelsgränsen går således precis som jag beskrivit den.
Det har jag aldrig ifrågasatt.

Citat från: HJP skrivet 29 november 2011, 23:00:03 PM
Varför Kyrkans församlingar ska blandas in i detta, förstår jag inte. Jag menar att det handlar om den fysiska verkligheten - den som du kan se på vägmärkena och stadsdelsindelningen. Hur Kyrkan delar in sina församlingar är ganska ointressant i detta sammanhang. F.ö. är Hägerstens församling tämligen ny. Den bildades när den stora Brännkyrka församling, delades i två.
Självklart har församlingen ingenting konkret med detta att göra. Det jag ville säga var just det som även framkommit av andra kommentarer, nämligen att det finns inte en sanning, det finns flera. Och för många människor är Hägersten något annat än stadsdelen Hägersten. Jag hade lika gärna kunnat nämna Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämndsområde, som ju omfattar ungefär - men inte exakt - samma område som församlingen, och som ju också alldeles uppenbart omfattar mer än stadsdelarna Liljeholmen och Hägersten.
Eller postadressen.
Eller stadsdelsnämndsområdet Hägersten som upphörde 2007.

Alla är olika. Alla är Hägersten.

Jag är annars precis lika nördig som du och använder gärna de "riktiga" stadsdelarna och är mycket noga med var gränserna går. Men gemene man är inte som vi. Och det är mitt argument för att Hägersten skulle vara ett missvisande namn på stationen i Hägersten.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 30 november 2011, 09:37:47 AM
Rent strikt principiellt har du rätt när det gäller namnet på den T-stn som ligger mellan Örnsberg o Mälarhöjden. Men att döpa om den idag efter 46 år skulle nog inte vara bra. Tänk bara på skyltningen på insatstågen till dagens Axelsberg som då skulle skyltas Hägersten! Inte bra informativt särskilt för besökare. Hellre då Hägerstens Gård eller varför inte Hägerstens Allé ;)! Nej, namnet Axelsberg kan behållas menar jag. Det ger för de allra flesta en mer precis information än Hägersten.

/Gunnar
****
Jag säger bara Roger Mooore! Slakthuset/Isstadion/Globen....  8)

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 30 november 2011, 19:01:26 PM
Jag säger bara Roger Mooore! Slakthuset/Isstadion/Globen....  8)

HJP

Kanske inte riktigt jämförbart då det i detta fall var förändringar i T-stationens huvudsakliga attraktion som orsakade namnbytena. :D

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 30 november 2011, 23:01:59 PM
Kanske inte riktigt jämförbart då det i detta fall var förändringar i T-stationens huvudsakliga attraktion som orsakade namnbytena. :D

/Gunnar
****
He he! Kanske det. Men det går att  byta namn  ;)  ;)  ;)

HJP

Corny

Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år.

Är det någon mer än jag som tycker att tråden Metropol i Mälarhöjden har spårat ur helt?

Corny

admin


HJP

Citat från: Corny skrivet 01 december 2011, 07:33:34 AM
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år.

Är det någon mer än jag som tycker att tråden Metropol i Mälarhöjden har spårat ur helt?

Corny
****
Jag tycker det. Hade hela tiden lite på känn att det inte kan gå så länge till. För mig blev tråden ganska kul, men hade föga med Gunnar D:s Metropolbild att göra.
Nu bröts den ut, och det var kanske bästa lösningen  :)

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 01 december 2011, 17:42:53 PM
För mig blev tråden ganska kul, men hade föga med Gunnar D:s Metropolbild att göra.
Nu bröts den ut, och det var kanske bästa lösningen  :)

HJP

Visst blev den både kul, informativ och tankeväckande, hoppas jag! Den ger mig också en misstanke om att de verkliga Mälarhöjdsborna gärna vill skilja fåren från getterna.... ;)

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Bland det bästa i detta forum är allt kringsnack och "urspårningar" som en bild, fotograferad med känsla, kan åstadkomma! Nu fick man lära sig en hel del om sin Stockholms-geografi, kunskap som hade varit bra att ha 1962, när jag av misstag steg av i Bandhagen i stället för att åka till ändstationen Hagsätra! Hälsn. BengaB40

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 01 december 2011, 20:45:44 PM
Visst blev den både kul, informativ och tankeväckande, hoppas jag! Den ger mig också en misstanke om att de verkliga Mälarhöjdsborna gärna vill skilja fåren från getterna.... ;)

Mvh Gunnar
****
Inte för min del, om det var riktat till mig. Jag tänker inte på det sättet, även om jag vet att namnet Mälarhöjden har bättre status än Hägersten. Sådant tycker jag är dumt.
Jag vill att det ska vara enkelt och tydligt, så att det inte skapar förväxlingar. Det är därför jag önskar en förändring av Postens postadressytem.
Jag skulle således ha samma uppfattning, om jag bodde i Hägersten, som faktiskt är likvärdigt med Mälarhöjden.

Citat från: BengaB40 skrivet 01 december 2011, 21:09:34 PM
Hej! Bland det bästa i detta forum är allt kringsnack och "urspårningar" som en bild, fotograferad med känsla, kan åstadkomma! Nu fick man lära sig en hel del om sin Stockholms-geografi, kunskap som hade varit bra att ha 1962, när jag av misstag steg av i Bandhagen i stället för att åka till ändstationen Hagsätra! Hälsn. BengaB40
****
Se där ja. Kul, men jag får väl beklaga att vi inte skrev den här tråden redan 1962  ;)   ::)
Skämt åsido, det är just sådana misstag jag vill förebygga.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 29 november 2011, 23:00:03 PM
Hägersten, skulle vara ett utmärkt stationsnamn, istället för Axelsberg.

HJP

Jag ser på SS-kartan från 1961 att linje 67 hade Hägersten som destinationsnamn!

/Gunnar