Örebroare och andra i Trollhättan 1968

Startat av Bengt H, 19 november 2011, 17:37:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Den 30 november 1968 följde jag med en SJK-utfärd med motorvagn Xoa3 250 från Göteborg till Trollhättan och sedan via Uddevalla tillbaka. I Trollhättan var det studiebesök hos den då fortfarande aktiva loktillverkaren Nohab. Det blev också lite tid över till att plåta bussar på Drottningtorget.

Först den abonnerade bussen som förde oss SJK:are till Nohab, nr 16 en Scania-Vabis CF 6561 från 1961

Därefter nummer 14, en Scania-Vabis BF 71/Hägglund som tidigare varit Örebro T782

Andra sidan på buss 14. Högerdörrarna fick väl inte precis någon ideal placering på denna buss. Mittdörren hamnade mitt för där den tidigare hade funnits på vänster sida. Bussen har kvar sin Örebrofärg.

De andra Örebroarna, nr 9 - 13, fick en något bättre lösning av dörrplaceringen. Här buss nr 10, f.d. T386

Buss 19, Scania-Vabis BF 7659 med kaross från VBK. Bussen var bara ett år gammal vid tillfället.

Buss 4, en Scania-Vabis BF62 med kaross från Skeninge 1952. Trollhättans bussar från 50-talet hade normalt registreringsnummer som slutade på en nolla. JHade C B Hallberg tumme med någon på bilregistret i Vänersborg, tro? Denna buss med nummer P1000 hade gott om nollor i slutet.

Larsson i Främmestad använde denna dag denna före detta SJ-buss på linjen. Vilken SJ-buss har det varit?

Peter Öden

Hej !

Tack Bengt H. för trevliga bilder från Trollhättan !

Mvh Peter Ö

SJ Buss

SJ 2708. (2704 var för övrigt stationerad i Hallstahammar).

Greger Larsson

Intressanta bilder. Och märklig dörrordning på Örebroaren(14), använde man sig av konduktör efter ombyggnaden?

Mats Karlsson

Verkligen intrssanta och fina bilder!

Tilläggas kan att Trollhättans kommun hade tagit över lokaltrafiken från C B Hallberg vid årsskiftet 1967/68. Den 29 dec 1967 överfördes 20 bussar till kommunens bolag Trollhättans Trafik AB.

Jag är osäker, men jag tror att inv.nr inte infördes förrän de nya reg.numrern kom 1973.

När det gäller bussar med reg.nr som slutade på 0, så verkade detta system fungera ända från slutet av 1920-talet och fram till och med år 1960. Senare köpta bussar fick inga 0:or. Sista buss med 0:a var CF:en som levererades de sista dagarna i dec. 1960 och senare fick inv.nr 16.

Bengt H

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 november 2011, 18:58:55 PM
Intressanta bilder. Och märklig dörrordning på Örebroaren(14), använde man sig av konduktör efter ombyggnaden?

Ingen konduktör såvitt jag vet. Det torde i stället varit frågan om en lång promenad från instigningsdörren till föraren och biljettlösen. Jag har också kontrollerat på orginalskanningen och det tycks stå "INGÅNG" strax framför mittdörren. Samma text finns för övrigt också med en bakåtriktad pil under den sneda förnsterstolpen längre fram.  Bussen gick här på linjen till Flygfältet och måhända var det mest månadskortsresenärer på den linjen som gick till de stora industrierna.

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 november 2011, 19:12:50 PM
Verkligen intrssanta och fina bilder!

Tilläggas kan att Trollhättans kommun hade tagit över lokaltrafiken från C B Hallberg vid årsskiftet 1967/68. Den 29 dec 1967 överfördes 20 bussar till kommunens bolag Trollhättans Trafik AB.

Jag är osäker, men jag tror att inv.nr inte infördes förrän de nya reg.numrern kom 1973.

När det gäller bussar med reg.nr som slutade på 0, så verkade detta system fungera ända från slutet av 1920-talet och fram till och med år 1960. Senare köpta bussar fick inga 0:or. Sista buss med 0:a var CF:en som levererades de sista dagarna i dec. 1960 och senare fick inv.nr 16.

Du har nog rätt beträffande inventarienumren. Det borde alltså stå "blivande buss nr xx" i texten till bilderna. Det är intressant att Hallbergs bussar hade registreringsnummer som slutade på nolla ändå från pionjärstiden på 20-talet. Har du någon aning om varför?

bilomnibussen

Hej! Mycket trevliga och sevärda bilder!
T 782 fd T 819 ScV BF 71-55 1956 chassinr 171080
T 386 fd T 812 ScV BF 71-55 1956 chassinr 171076.
Båda bussarna tillhört Örebro Stads Trafik AB hela aktiva tiden här.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 20 november 2011, 19:38:11 PM
Det är intressant att Hallbergs bussar hade registreringsnummer som slutade på nolla ändå från pionjärstiden på 20-talet. Har du någon aning om varför?
Nej, tyvärr vet jag inte orsaken, men det förekom att bussföretagen fick bestämma nummer.
Aronssons i Vargön körde ju med P111, P222, P333, P444, P555, P666 och P777, där nya bussar ärvde numren från äldre.
NBJ i Karlskoga körde med nummer i serien T901-999.
Osv.

bilomnibussen

Det gällde nog att ha tumme med folket på bilregistret. Exempelvis hade Södra Hjälmarstrandens Trafik AB T111, T222 etc. Ägaren var tjänis med befattningshavarna på länsstyrelsen och fick även köra så gott som alla personalresor. Örebro Stads Trafik AB använde T 800-serien som invnummer och det mötte inga hinder att få nya T-nummer till slopade bussar eller t o m nya T nummer till befintliga bussar (CF:arna) för att de skulle passa in i företagets nummersystem. Det hela medförde bara lite merarbete för länsstyrelsen, i övrigt funkade allt som vanligt. De enda som kan få problem är vi bussintresserade som kan ställas inför olika foton av samma buss med olika regnummer.
Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Citat från: Bengt H skrivet 19 november 2011, 17:37:54 PM
Den 30 november 1968 följde jag med en SJK-utfärd med motorvagn Xoa3 250 från Göteborg till Trollhättan och sedan via Uddevalla tillbaka. I Trollhättan var det studiebesök hos den då fortfarande aktiva loktillverkaren Nohab. Det blev också lite tid över till att plåta bussar på Drottningtorget.

Larsson i Främmestad använde denna dag denna före detta SJ-buss på linjen. Vilken SJ-buss har det varit?

Jag hörde mej för med gode vännen Stigh Swensson i Sjuntorp angående vem det kan ha varit. Stigh hade inget sj nr, men väl övrig information. Bussen har inhandlats 1968 då tågbanan Nossebro-Trollhättan lagts ned,  ScV BF73  årsm.1957 ch.nr 171247  40+21pl.
reg.nr. ska ha varit O 514, vidare hade Stigh antecknat det nya nr CML 171 men vidhöll att han var osäker om det stämde

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 21 november 2011, 20:47:50 PM
Jag hörde mej för med gode vännen Stigh Swensson i Sjuntorp angående vem det kan ha varit. Stigh hade inget sj nr, men väl övrig information. Bussen har inhandlats 1968 då tågbanan Nossebro-Trollhättan lagts ned,  ScV BF73  årsm.1957 ch.nr 171247  40+21pl.
reg.nr. ska ha varit O 514, vidare hade Stigh antecknat det nya nr CML 171 men vidhöll att han var osäker om det stämde
O514 stämmer nog bra. Inv.nr var 2708. Bussen blev senare lastbilsregistrerad. Frågan är om den hann få ett nytt fyrsiffrigt(?) R-nr före 1973, vilket i sin tur nog gav nytt reg.nr CML171. Jag saknar dock anteckningar om detta.

bilomnibussen

Hej! Jag tycker mig ha sett att bussarna ofta fick behålla sitt registreringsnummer även som lastbilsregistrerade. Man besiktigade om och skrev ut nya papper men behöll regnumret.
Mvh Jan G