Vad är det som gör att ni gillar MaxCi-bussar?

Startat av swedebear, 16 november 2011, 21:52:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swedebear

Tack för er input...att de är bra att köra har jag full respekt för, det är nog så viktigt, sen att jag inte delar åsikter om utseende osv. Apropå H4 så är det för mig H4 en klassisk bangolfboll (Åjo, jag vet också att det är en lamptyp också) ;)
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Jacob

Min personliga åsikt om MaxCin är att det inte är någon vacker buss, men den har karaktär och charm! Det har för mig (som inte är så gammal och därmed inte upplevt alla tidigare SL-bussar) blivit som en symbol för stockholms stadsbussar. Motorljudet är underbart och det är trevligt att det är lågentré och inte ren låggolv. Så jag ger tummen upp för MaxCin, dock litet minus för vissa saker på utseendet.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Traesk

Även jag som passagerare har inget emot MaxCi-bussarna. Omni-bussarna är klart skramligare med plastdelar i taket som ramlar av vilken sekund som helst. De nya MAN-bussarna är egentligen optimala för passagerare förutom på en punkt: det FÖRFÄRLIGA vrålandet från motorn, det låter ungefär som tre vrålhungriga katter i en orkester som saknar dirigent... där är MaxCin klart trevligare.

Kervz

Citat från: Mikey skrivet 17 november 2011, 15:29:34 PM
Själv tycker jag att de "riktiga" CN113 är betydligt trevligare än Maxci, även om det inte är något större fel på dem. Omni-serien (Omni I) tycker jag inte når upp till CN113/Maxci alls, varken i komfort, ljudnivå, skrammel eller tekniskt fungerande (Som passagerare blir man betydligt oftare stående bredvid vägen med föraren under motorhuven i en Omni än en äldre vagn). Dock måste jag säga att Omni II är betydligt bättre på de flesta punkter än Omni I :)
Vad är det för skillnad mellan en MaxCi och en CN113?

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2011, 11:45:33 AM
Ja, MaxCin skramlar en del idag efter att ha körts hårt i Stockholms innerstad sedan första halvan av 1990-talet. I vilket skick kommer de MAN-bussar du nämner att vara i om de skulle behandlas på samma vis, i samma slags trafik i 15 år till? ;)

Vi ser ju hur de första Omnicity:na är idag >:(

Maxcin (eller CN113CLL) är ju en vidareutveckling i rakt nedstigande led från 1978 års CR 112 med ytterst beprövad teknik o mekanik, Omnicity:n och dess efterföljare stressades fram av vissa huvudmän och hann aldrig provas ut utan stora delar av fältproven skedde ute i b.la Sthlms innerstad i skarp trafik

Ersa

Citat från: Kervz skrivet 18 november 2011, 00:32:19 AM
Vad är det för skillnad mellan en MaxCi och en CN113?

CN113CLB: Normalgolv. Känns igen på dubbla runda strålkastare.
CL113CLL MaxCi: Lågentré. Känns igen på fyrkantiga strålkastare, samt parkeringsljus mellan de främre blinkersarna.

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2011, 17:23:36 PM
CN113CLB: Normalgolv. Känns igen på dubbla runda strålkastare.
CL113CLL MaxCi: Lågentré. Känns igen på fyrkantiga strålkastare, samt parkeringsljus mellan de främre blinkersarna.

Även om förklaringen var väldigt tydlig kan jag visa ett par bilder för att illustrera.

CN113CLB:



CN113CLL Maxci:



Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussfanatikern

Jag undrar en annan sak appropå ämnet i fråga.
Vad är det för skillnad mellan kortbussarna Scania CN112/113CL och CN112/113CLB samt ledbussarna Scania CN112/113AL och CN112/113ALB? 

yngrot

Bra med bilder på båda  men min åsikt är att MaxCi är den snyggare av dem ..  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ivo

 ;D Den bästa city buss jag kör fortfarande här i Stockholms city. Vi har ju kvar ett antal här på City Söder depån. Jag sitter bra i bussen med den gamla lätt inställda förarstolen. Tyvärr börjar stolarna bli slitna. Ersa har nämt alla fördelar jag håller med om. Men bussarna börjar bli slitna. Men ingen bättre buss för city trafik har utvecklats.
Ivo

Cero

Citat från: Ivo skrivet 20 november 2011, 13:10:46 PM
Men ingen bättre buss för city trafik har utvecklats.

Om så är fallet, vilket jag inte alls betvivlar, är det för en utomstående helt obegripligt att inte efterföljaren Omnicity är en ännu bättre citybuss. All den erfarenhet man samlat på sig i MaxCi och all den uppenbart positiva feedback tillverkaren måste ha fått från de som kört CN113-serien och framför allt MaxCi borde ju ha gjort Omnicity till en fantastisk buss.

Ivo

Citat från: Cero skrivet 20 november 2011, 13:27:46 PM
Om så är fallet, vilket jag inte alls betvivlar, är det för en utomstående helt obegripligt att inte efterföljaren Omnicity är en ännu bättre citybuss. All den erfarenhet man samlat på sig i MaxCi och all den uppenbart positiva feedback tillverkaren måste ha fått från de som kört CN113-serien och framför allt MaxCi borde ju ha gjort Omnicity till en fantastisk buss.

Bra fråga något för scania att svara på. Min erfarenhet är att omni och andra busstyper inte bygger på utveckling av MaxCi.
Ivo

yngrot

Nej tyvärr verka Scania helt glömt bort att använda erfarenheter från MaxCi när Omni togs fram . Det känns som Omni kom från en tillverkare som hade den som sin första modell .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

New_options

Jag vet en nackdel med Maxcin (vi hade sådana i Karlskrona innan Bergkvara satsade på Citaro) - sommartid var det varmt som en rullande bastu i bussarna!

yngrot

Ja där har du rätt särskilt bak var det bastu. Tyvärr är det även på nyare vagnar då motorvärmen är svår att få bort blir ju bättre när det finns A-C i bussen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina