Dåtidens Express och turistbussar

Startat av j-a, 12 november 2011, 21:23:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! 2635 har väl varit på tapeten någon gång förut. Var det inte den som också hade ett luftkonditioneringsaggregat med ett stort galler ovanför bakrutan. Jag minns att den gick kvar som expressbuss i det längsta, sågs i Örebro och hade rullat flera hundra tusen mil tror jag.
Mvh Jan G

j-a

Citat från: bilomnibussen skrivet 23 november 2011, 08:56:18 AM
Hej! 2635 har väl varit på tapeten någon gång förut. Var det inte den som också hade ett luftkonditioneringsaggregat med ett stort galler ovanför bakrutan. Jag minns att den gick kvar som expressbuss i det längsta, sågs i Örebro och hade rullat flera hundra tusen mil tror jag.
Mvh Jan G
Neej inte hade den Ac ?? Det var väl bara 2628-2629,2630 av 26 vagnarna som hade ac och de var ju kort vagnar,alla 27 vagnar hade ac men de var ju också korta.Expresserna hade väl bara den tryckluftsdrivna ventilationsluckan på taket bak,som ofta kördes bort i järnvägsviadukten i Kristinehamn om den va öppen  ;)

BengaB40

Hej! Intressanta bilder på turistbussar från de senaste decennierna! Vilken modell var egentligen den mest omtyckta av passagerarna? Ställer samma fråga som Mattias Möller! Det är jätteintressant att få veta förarnas synpunkter vad avser chassi- och i många fall karossfabrikat, det finns ju helt klart mycket uttryckt här i forumet den korta tiden jag har haft förmånen att del av åsikter här på forumet!