Nya ideer i Lund

Startat av CD, 11 november 2011, 14:45:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bussföraren

Han vill ha bättre anpassade bussar, större säten och turtäthet och lägre biljettpriser.

Jaha?

Och det är väl bara för kommunstyrelsen att öppna plånboken och ställa dessa krav i nästa upphandling?

Verkar som att man tror att trafiken bedrivs kommersiellt idag.

Omnilasse

Ja suck, vad ska man säga. Om man nu promt skall driva något i egen regi, kanske man skulle välja något som inte kräver så pass tunga investeringar och så stort branschkunnande. 

Men det här är ju lite av upphandlingssystemets baksida - det blir oklart (tydligen även för kommunpolitiker), vem som bestämmer vad i trafiken.

Men ett tips, vill man ha många som bjuder på upphandlingarna - välj så få skallkrav som möjligt och ha små paket så att även mindre bussbolag kan lägga anbud. Det blir säkert inte billigare, men man kan iaf inte klaga då på att det rör sig om ett oligopol. allvarligt talat, visst är det problem att så få lägger anbud, men samtidigt måste man nog säga att i en branch där nästan varje upphandling blir överklagad, så kan man knappast anklaga branschen för att vara en oligopol... Anledning till att få bjuder är ju snarare den motsatta; konkurrensen är så hård at man inte gör någon vinst värt namnet. 

Walter

1. Man får det man fågar efter i upphandlingen. Speca större bussar så får man det.

2. Större bussar får inte plats i Lunds centrum med nuvarande linjedragningar, oavsett vem som kör. Man kan ju istället ha fler bussar med högre turtäthet.

3. Biljettpriserna beror ju på vad trafiken kostar. Men inte enbart buss, det är ju samma taxa för tåg och annan trafik per zon.

Några här vet inte hur det fungerar helt enkelt. Att ett medborgarförslag kan ha fel uppfattning kontra verkligheten är ju inget konstigt, men att politikerna köper det med hull och hår visar att man pratar om saker man inte förstår.

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Anders Noren

Utspelet grundar sig i den kommande förändringen av kollektivtrafiken i Sverige där länstrafiken ska ta över all kollektivtrafik. All kollektivtrafik i Skåne har förvisso varit inordnad under Skånetrafikens paraply sedan länge men flera kommuner har haft ett eget, direkt, ansvar för planering, turtäthet och i viss mån taxor och man är osäkra på om Skånetrafiken ska klara av det. Därför ett utspel från Lunds politiska opposition om att försöka stärka kommunens inflytande över lokaltrafiken.

Omnilasse

Citat från: Anders Noren skrivet 14 november 2011, 21:40:44 PM
Utspelet grundar sig i den kommande förändringen av kollektivtrafiken i Sverige där länstrafiken ska ta över all kollektivtrafik. All kollektivtrafik i Skåne har förvisso varit inordnad under Skånetrafikens paraply sedan länge men flera kommuner har haft ett eget, direkt, ansvar för planering, turtäthet och i viss mån taxor och man är osäkra på om Skånetrafiken ska klara av det. Därför ett utspel från Lunds politiska opposition om att försöka stärka kommunens inflytande över lokaltrafiken.
Fast då bilr det ju ännu konstigare...Det gör man ju inte genom ett kommunalt bussbolag. Det gör man ju genom samarbete med den regionala trafikmyndigheten. Ett kommunalt bussbolag måste ju lägga bud i konkurrens med andra och givetvis kan man lägga ett överbud - alltså ge mer kvalitet än vad man betalar för - men jag undrar om det är ett så bra sätt att använda kommunala medel på.

AL

Det finns ju i sig ingen lagstiftning som förhindrar en kommun att själv bedriva offentlig verksamhet utan upphandling, och beroende på vilken modell varje enskilt län väljer så kan man naturligtvis fortsätta utöva såväl planeringsmässigt som ekonomiskt inflytande över kollektivtrafiken.  Det är i detta senare fall som vissa län valt modellen med kommunalförbund, medan man i andra län valt landstingsmodellen. I Skåne och V:a Götaland räknas regioner ur juridisk synpunkt som landsting och där blir situationen annorlunda jämfört med ett kommunalförbund. Det innebär bl a att all kollektivtrafik läggs under landstingets försorg, och det reella inflytandet för varje enskild kommun försvinner, och det är i denna innebörd som t ex kommuner utan egen tätortstrafik ändå tvingas betala för den i andra kommuner genom den s k skatteväxling som måste ske. På flertalet håll i landet är det dock ännu oklart hur samverkansformerna skall se ut, och inte minst vem som skall bära det finansiella ansvaret för t ex infrastruktur.

Med detta som bakgrund kan man alltså förstå den oro som finns hos vissa kommuner där man traditionellt verkat för en väl utbyggd och väl planerad kollektivtrafik som en del av den vardagliga samhällsplaneringen. Även om det inte direkt framgår av artikeln kan det också finnas ekonomiska aspekter bakom frågeställningen i Lund. Oligopolutvecklingen inom kollektivtrafikmarknaden har redan resulterat i anbudsupphandlingar med enbart några få anbudslämnare och på sikt är risken överhängande att kostnaderna för kollektivtrafiken som en följd av detta ökar. I Örebro har dessa diskussioner redan förekommit. I Västerås valde man det säkra före det osäkra, likaså i Karlstad. Och I Luleå valde kommunen att avtalsvägen skydda det egna bolaget. Och fler exempel finns, t ex Sundsvall och Boden.  Och detta i ett skede när den nya Kollektivtrafiklagen och dess konsekvenser ännu inte sett dagens ljus...

Lund må reagera nu, men det troliga är att vi kommer att få se fler diskussioner i framtiden.  Politikernas - och skattebetalarnas - vilja att konkurrensutsätta offentlig verksamhet urholkas alltmer i takt med att larmrapporter om skattefiffel, dåligt skött verksamhet eller annat icke tilltänkt inom offentlig verksamhet kommer i dager...