Huvudmeny

Loket i Alvesta

Startat av Kronobergarn, 31 oktober 2011, 18:14:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kronobergarn

Lars

Skandal! för det fanns de som kunde tagit hand om detta lok, men de fick inte för det skulle skrotas!!!

SimonB

Citat från: Lars skrivet 31 oktober 2011, 18:23:35 PM
Skandal! för det fanns de som kunde tagit hand om detta lok, men de fick inte för det skulle skrotas!!!

Det finns ånglok i betydligt bättre skick att ta hand om.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 31 oktober 2011, 18:23:35 PM

Jag vet inte allt men de som erbjöd sig ta  hand om det och som jag hörde talas om kunde knappast bedömas som seriösa. Loket var i så dåligt skick att jag betvivlar att det varit möjligt att behålla. Det hade snarare blivit frågan om att bygga upp ett nytt lok.

Sedan kan man ju tycka att Alvesta kommun borde ha skött om loket bättre medan tid var. I synnerhet som de redan låtit ett lok förstöras på samma plats på grund av bristande underhåll.

Robert T

Finns det inte en rackarns massa B lok bevarade?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert T skrivet 01 november 2011, 00:33:05 AM
Finns det inte en rackarns massa B lok bevarade?

Jo, det är ganska många. Så det är ingen större kulturhistorisk fara på det sättet.

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2011, 08:47:50 AM
Jo, det är ganska många. Så det är ingen större kulturhistorisk fara på det sättet.

Det låter bra att det finns lok kvar!

Då förstår jag att loket i Alvesta var ganska så sönderrostat.

SimonB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2011, 19:50:26 PM
Sedan kan man ju tycka att Alvesta kommun borde ha skött om loket bättre medan tid var. I synnerhet som de redan låtit ett lok förstöras på samma plats på grund av bristande underhåll.

Jag har svårt att tro att tanken var någon annan än att ha loket just som prydnad. Vad är då vitsen med att lägga tid och energi på att hålla det i skick rent maskinellt? Det finns många ånglok i driftsdugligt skick i landet. Det krävs folk för att hålla igång ånglok, och som det är idag finns det betydligt fler lok än folk som kan ta hand om dem.
Sen kan man ju förstås tycka det är synd att loket inte fick stå kvar som prydnad. Jag antar att det var förfallet och sågs som en belastning för kommunen. Allting har ju sin tid, och så även ett prydnadsånglok.

admin

En synnerligen olämplig kommentar om Alvesta kommun har raderats liksom svaren på detta. Vi har också raderat citat och kommentar som gjorts i andra inlägg, där vi behållit resten av inlägget. Detta eftersom många läsare förståeligt nog tagit illa upp och bett oss att ta bort detta.

I förhoppning att vi slipper förnedrande uttryck om företag, kommuner och personer framöver.

/admin

Cyklisten

Men en ny X2:a ska de knappast bygga ;) Jag passerade Alvesta i somras och det kändes lite tomt utan loket, men en bild har jag hunnit med i alla fall.

Björn Forslund

Det är iofs tråkigt att loket försvann från sin plats, men det hade troligen skrotats för länge sedan annars, liksom många andra B-maskiner ur beredskapsförråden. I dagens läge med alla besparingar finns det uppenbarligen inte pengar till det kontinuerliga underhåll som behövs för att att utomhusuppställt lok ska se prydligt ut.
Kanske borde man man göra som vid engelska flygbaser, göra en kopia/attrapp i underhållsfri glasfiberarmad plast. Detta gjorde man i England när man förstod att de original Spitfire- och Hurricaneplan som stod uppställda som "grindvakter" var värda en förmögenhet.

SimonB

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 november 2011, 08:52:15 AM
Det är iofs tråkigt att loket försvann från sin plats, men det hade troligen skrotats för länge sedan annars, liksom många andra B-maskiner ur beredskapsförråden. I dagens läge med alla besparingar finns det uppenbarligen inte pengar till det kontinuerliga underhåll som behövs för att att utomhusuppställt lok ska se prydligt ut.
Kanske borde man man göra som vid engelska flygbaser, göra en kopia/attrapp i underhållsfri glasfiberarmad plast. Detta gjorde man i England när man förstod att de original Spitfire- och Hurricaneplan som stod uppställda som "grindvakter" var värda en förmögenhet.

Utmed E4 förbi Linköping finns ju ett antal olika flygplan producerade av Saab. Dessa ska vara urholkade inuti, men underhålls så de ser riktigt bra ut exteriört. Nu förstår jag förtsås att detta inte går att tillämpa på ett ånglok (med flygplanet behöver man i princip enbart behålla aluminiumskalet), men bara för kännedom. :)

Björn Forslund

Citat från: SimonB skrivet 03 november 2011, 10:17:36 AM
Utmed E4 förbi Linköping finns ju ett antal olika flygplan producerade av Saab. Dessa ska vara urholkade inuti, men underhålls så de ser riktigt bra ut exteriört. Nu förstår jag förtsås att detta inte går att tillämpa på ett ånglok (med flygplanet behöver man i princip enbart behålla aluminiumskalet), men bara för känne dom. :)

I det fallet är det nog ett privat företag (SAAB, inte att förväxla med biltillverkaren) som underhåller planen, så det är inte skattepengar som används. Fin reklam för företaget!

yngrot

Men det känns lite underligt för B-loket har "alltid" stått i Alvesta.. men visst allt kan inte bevaras men ändå på nått sätt tycker jag detta hör till i en järnvägsknutpunkt
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Hittade detta klipp när jag sökte på lok i Alvesta.
http://www.smp.se/nyheter/alvesta/ett-lok-hor-till-alvesta%281919362%29.gm

Detta tycker jag mycket väl speglar kommunens beslutandes inställning till detta.
- Skicka hit ett nytt lok bara. Ojdå, behövde det också underhåll.

Dessutom har inte SJ några ånglok att skänka bort.