Upphandlingen av Umeås stadsbussar

Startat av Jessika, 05 oktober 2007, 11:44:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Idag finns det två artiklar om upphandlingen av Ultrabussarna i VF:

• I den första artikeln kan man läsa att mellan fem och tio intressenter har kvalificerat sig för att vara med i upphandlingen och det handlar om både lokala och nationella bolag. Upphandlingsunderlaget skickades ut i måndags och anbuden ska ha kommit in senast den 15 november.
    Fler bolag intresserade av att köra kollektivtrafik den här gången

• I den andra artikeln kan man läsa att man har valt att prioritera tätare turer framför förnyelsebara bränslen i upphandlingen. Att kräva etanolbussar skulle ha varit ca 5 miljoner kronor dyrare.
    Fritt fram för diesel i lokalbussarna

/Jessika

Jona

Ska bli intressant vem som vinner detta sedan. Står det i tidningen vilka bolag som kvalificerat sig då?

/J
MVH Filosofen Jona

Jessika

Citat från: Jona skrivet 05 oktober 2007, 12:36:41 PM
Ska bli intressant vem som vinner detta sedan. Står det i tidningen vilka bolag som kvalificerat sig då?

Det står så här: "Maria Höglander vill inte ange någon exakt siffra, men säger till VF att mellan fem och tio intressenter har kvalificerat sig för att vara med i upphandlingen. – Det är både delvis lokala och nationella bolag, säger Höglander och poängterar att det inte är säkert att alla till slut kommer med ett konkret anbud. Förra gången kom det in tre anbud: Veolia (Connex), Polarbuss och Swebus."
Varför vill man inte ens berätta exakt hur många som har kvalificerat sig? Varför är det något man vill hålla hemligt?
/Jessika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 oktober 2007, 14:52:51 PM
Det är aldrig offentligt vilka som kvalificerat sig, ej heller sedan vilka som lämnat in offerter förrän tilldelningsbeslutet skickas ut.

Ibland kan enskilda budläggare själva bekräfta att man lämnat in offerter men aldrig att man kvalificerat sig.

//Lars

Fast det hindrar väl inte att man uppger hur många som kvalificerat sig. Eller det kanske det ändå gör eftersom man med ledning av den exakta siffran möjligen kan räkna ut vilka det är. Och strängt taget spelar ju den exakta siffran ingen roll. Det är i varje fall minst fem, och det innebär att man alltså fått in minst tre nya intressenter (jämfört med förra gången) för jag utgår från att Polarbuss inte är med i spelet längre.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jessika

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2007, 14:55:37 PM
Fast det hindrar väl inte att man uppger hur många som kvalificerat sig. Eller det kanske det ändå gör eftersom man med ledning av den exakta siffran möjligen kan räkna ut vilka det är. Och strängt taget spelar ju den exakta siffran ingen roll. Det är i varje fall minst fem, och det innebär att man alltså fått in minst tre nya intressenter (jämfört med förra gången) för jag utgår från att Polarbuss inte är med i spelet längre.

Jag tänkte också så - att det måste vara för att man kan lista ut vilka det är utifrån antalet. Fast det känns ändå lite långsökt.
Men den andra slutsatsen stämmer nog inte? För det poängteras ju att alla kvalificerade inte antas komma in med sina anbud och så kan det ju ha varit förra gången också. Det kan alltså vara precis samma intressenter som förra gången (minus Polarbuss). Däremot står det i rubriken att det är fler bolag denna gång, men jag tycker inte det styrks av artikeln.
/Jessika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jessika skrivet 05 oktober 2007, 15:07:03 PM
Men den andra slutsatsen stämmer nog inte? För det poängteras ju att alla kvalificerade inte antas komma in med sina anbud och så kan det ju ha varit förra gången också. Det kan alltså vara precis samma intressenter som förra gången (minus Polarbuss). Däremot står det i rubriken att det är fler bolag denna gång, men jag tycker inte det styrks av artikeln.
/Jessika

Det har du rätt i. Det är ju inte nödvändigtvis så att det bara var tre som sökt kvalificering förra gången. Och naturligtvis inte heller att alla kvalificerade den här gången kommer in med anbud. Men det är trots allt ganska sällan som någon som sökt kvalificering sedan inte fullföljer med ett anbud.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2007, 09:37:29 AM
Intressant kommer det att bli när resultatet kommer, beroende på vem som kommer och vem som går på olika håll kan det bli ganska många stadsbussar övertaliga på andra håll, Kalmar och Jönköping tex.

//Lars

Swebus, Veolia samt Busslink är nog självklara intressenter. Sedan skulle nog de som kör i Östersund och Piteå kunna lägga intresse. Tveksamt att Arriva lägger bud. Däremot skulle det vara intressant om Skelleftebuss är med här. Är man rädd om sina pengar så satsa dessa på de 3 första.

//Jan
I branschen i 40 år

Ersa

Att de tre största kommer att lämna in anbud är nästan självklart. Man skulle bli mycket förvånad annars. Som Jan skrev är det mycket möjligt att KR Trafik med samarbetspartnen Orusttrafiken även ger sig in i leken med ett realistiskt bud. Frågan är om man kan segra, eller om någon av de tre stora räknar lägre, som det blev i Dalarna där KR inte vann något. Det där med Piteå tror jag inte på. Varför skulle smååkarna i Norrbotten (Centrala Buss) gå ihop och börja köra buss i Umeå? Det låter lika otroligt som att Västerbottens liknande smååkarförening (Busspoolen) skulle våga sig på att köra i stan.
Skelleftebuss har pengar och kan stadstrafik. Det vore väldigt intressant om de inte bara lägger ett bud, utan även tar hem segern, köper in ett gäng Solarisbussar och dessutom kör sex år med vinst. Om våra skattepengar då hamnar i redan rika Skellefteå ska det bli kul att se vad kommunalrådet Holmlund i Umeå har att säga. Ursäkta politikutsvävningen, men den är svår att komma ifrån när alla kommun- och landstingspolitiker ska lägga sig i linjetrafiken.

Ersa

Vilka som lämnat in anbud är ju fortfarande jättehemligt. Dock har delegationer från Busslink, Swebus och Arriva redan varit på officiella besök i Umeå och där tittat runt på garaget samt på Vasaplan.
Visserligen kan företag i teorin vara ute och titta utan att lägga anbud, men det är nog inte helt fel att gissa att dessa tre (inkl Veolia) kommer att lägga in anbud på Ultrabussarna.

Undrar vilka som är nummer fem i listan? KR/Orust kanske?

Jessika

Varför har de tittat på garaget? Är det fortfarande kommunen som äger det? Ingår det i "paketet"? ???
För bussarna är väl Veolias allihop? Första upphandlingen var ju lite annorlunda när bussarna ingick; därför har jag lite dålig koll.
/Jessika

Bussmicke

Man till väl se hur det ser ut i/på garaget
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nicklas Vasa

När presenteras resultatet av upphandlingen ?

Ersa

"Till jul" sägs det. Vilket lär innebära någon gång under december. Kanske så sent som nyår.
Trafikstarten sker i juni 2008.

Hinner en eventuell ny operatör verkligen få fram nya bussar på 6 månader?

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 23 oktober 2007, 20:35:42 PM
Varför har de tittat på garaget? Är det fortfarande kommunen som äger det? Ingår det i "paketet"? ???
För bussarna är väl Veolias allihop? Första upphandlingen var ju lite annorlunda när bussarna ingick; därför har jag lite dålig koll.
/Jessika

Alla andra måste ju få se hur allt fungerar för att kunna räkna fram sitt eget pris. Då det bara är Swebus som varit med i den förra (första) upphandlingen är ju Umeå stad totalt okänt för bolag som Arriva och Busslink.

Även om kommunen sålt ut garaget (snacka om att sälja enbart för principens skull) så är den nye ägaren ju bunden till att låta verksamheten fortsätta vara inriktad på stadsbusstrafiken.

Alla gamla Polarbussar (10xx) lär ska följa med till en ny operatör. Det sägs så iaf men jag har inte sett något skriftligt på det. Antagligen är detta inte bestämt ännu. Förhoppningsvis kan den nye operatören även köpa lös alla 27xx-Linkar om dessa klarar kraven. Det lär bli billigare att låta vagnparken övertas än att flytta bort alla dagens bussar bara för att ta hit en massa nya och begagnade saker som ska lackas om och installeras teknik i.