Taxehöjning Västtrafik

Startat av yngrot, 29 oktober 2011, 11:04:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 november 2011, 14:45:16 PM
Ja, man har låtit "bypolitiken" gå alldeles för långt. Alla ska ha just sitt områdes små speciallösningar och specialprissättningar med och så blir allt komplicerat istället. Det finns brister med det biljettsystem som finns nu men det vore väl vettigare att nu när det finns försöka stå fast vid det och lösa dom problem som finns med det istället för att kasta sig på utredningar och börja ändra alltihop igen. Man måste någonstans acceptera att man kommer aldrig att få något som alla är 100% nöjda med.

Minns hur det var Malmö efter att Hässleholm tog över från Lund och Malmö delades upp i olika taxezoner och vi i Arlöv fick en egen zon. Innan tillhörde vi Malmötaxan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johnny

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 november 2011, 14:45:16 PM
Ja, man har låtit "bypolitiken" gå alldeles för långt. Alla ska ha just sitt områdes små speciallösningar och specialprissättningar med och så blir allt komplicerat istället. Det finns brister med det biljettsystem som finns nu men det vore väl vettigare att nu när det finns försöka stå fast vid det och lösa dom problem som finns med det istället för att kasta sig på utredningar och börja ändra alltihop igen. Man måste någonstans acceptera att man kommer aldrig att få något som alla är 100% nöjda med.

Nästan 80% av resandet inom Västtrafiks område sker inom Göteborgsområdet. Är det "bypolitik" att ta hänsyn till detta?  ???


Olof Lagerkvist

Citat från: Johnny skrivet 07 november 2011, 14:20:15 PM

Nästan 80% av resandet inom Västtrafiks område sker inom Göteborgsområdet. Är det "bypolitik" att ta hänsyn till detta?  ???

Nej, men kanske lite tvärtom. Detta handlar alltså inte bara om specialvarianter för Göteborg, det finns en del specialregler för andra områden också. Varför ska egentligen en kontoresa kosta 16,50 kr för första kommunen och sedan 8,25 för varje ytterligare kommun just i Göteborgsområdet medan det kostar 25,10 kr för första kommunen och sedan 18,80 kr för varje ytterligare kommun i resten av regionen, med alla specialvarianter som uppstår för resor som kombinerar dessa två taxemodeller. Varför ska åldersgränser för gratis resor för pensionärer vara olika i olika kommuner? Varför går det bra att ha en gemensam tätortszon över en kommungräns i Trollhättan/Vänersborg medan det verkar vara fullkomligt omöjligt att få till något liknande i Göteborg/Mölndal/Partille? Varför finns årskort med månadsvisa autogirobetalningar bara i Borås och Skövde? I Tanums kommun finns en tätortszon som gör det billigare att åka mellan Grebbestad eller Tanumshede och Tanum station. Varför finns inte motsvarande i Tranemo kommun så att man kan åka till lägre pris mellan Tranemo och Limmared station?

Bara som några exempel alltså. Om man ser det som att det finns specialvarianter i Göteborsområdet är bara en definitionsfråga. Man kan likaväl vända på resonemanget.

Alltså, om 80% av resorna görs i Göteborg och man anpassar regler efter det så borde väl ändå samma regler och prissättningar kunna fungera i resten av regionen också? Eller tvärtom, spelar egentligen ingen större roll, men jag tycker definitivt att det har blivit lite för mycket "bypolitik" om man ska ha så här många specialvarianter lokalt på olika ställen i regionen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

#18
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 november 2011, 15:13:23 PM
Varför ska åldersgränser för gratis resor för pensionärer vara olika i olika kommuner?


Åldersgräns och andra villkor för när pensionärer skall ha fria resor bestäms av respektive kommun.

I övrigt håller jag med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Olof L bra skrivet visste inte om en del av dessa saker du tar upp  men jag tycker det borde vara mer lika i hela länet och det var väl ändå det som var vitsen med Västtrafik????
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina